- tor 22 feb 2007, 16:59
jag hade problem med fukt i vattenpumpen till bränslevärmaren i början, det är det jag kan komma på som strulat med den.
Daddan skrev:Jag har en så tidig man kan ha i princip (tillverkad 200004).Jag slår dig med hästlängder. min är registrerad 1999-11-25 om jag mins rätt.
Det är två irriterande fel som bilfirman håller på att lösa åt mig utan någon kostnad för mig. Sen finns inga direkta fel längre (som jag känner till iaf).
När vi tittade ville jag ha en så ny som möjligt till en början. De enda som gick att få tag i var antingen en fd. tjänstebil med mil skötsel efter det (typ 15.000 mil på tre år och sliten överallt) eller en privatperson som kanppt visste mer än att det stod Volvo på bakluckan.
När man för femtioelfte gången stod där och gick igenom en bil som såldes privat så var det oftast så här:
1. Telefonkontakt: Bilen är fin eller jättefin enligt säljaren.
2. Första titt: Översyn in och utvändigt som oftast resulterar i ett antal repor, stora stenskott eller p-bucklor utvändigt och trasiga sömmar i klädsel, fläckar och jack invändigt.
3. Provkörning: Obalans i däck/hjul/felaktig framvagnsinställning är vanligt hos "Svensson". Kluckande och glappande delar (motorfäste, k-hämmare).
4. Bilen uppfyller inte den beskrivning de gett (milen stämmer inte mot upgett i annons, utrustningen stämmer inte, berras bilkrångel har servat och inte aukt. verkstad osv.)
Det slutade till slut för mig med en äldre bil med färre mil och bättre skick som såldes av bilfirma som ska/har fixat fel och irritationsmoment. Det värsta jag vet är någon som säger "det är en begagnad bil, inte en ny". Jag känner antagligen till detta eftersom jag inte sitter på nybilsförsäljningen och skriver kontrakt men ska man då som köpare acceptera ett annat skick än det man själv letar efter? Vem avgör vad du godtar?
jag hade problem med fukt i vattenpumpen till bränslevärmaren i början, det är det jag kan komma på som strulat med den.