Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Daddan skrev:Jag har en så tidig man kan ha i princip (tillverkad 200004).

Det är två irriterande fel som bilfirman håller på att lösa åt mig utan någon kostnad för mig. Sen finns inga direkta fel längre (som jag känner till iaf).

När vi tittade ville jag ha en så ny som möjligt till en början. De enda som gick att få tag i var antingen en fd. tjänstebil med mil skötsel efter det (typ 15.000 mil på tre år och sliten överallt) eller en privatperson som kanppt visste mer än att det stod Volvo på bakluckan.

När man för femtioelfte gången stod där och gick igenom en bil som såldes privat så var det oftast så här:
1. Telefonkontakt: Bilen är fin eller jättefin enligt säljaren.
2. Första titt: Översyn in och utvändigt som oftast resulterar i ett antal repor, stora stenskott eller p-bucklor utvändigt och trasiga sömmar i klädsel, fläckar och jack invändigt.
3. Provkörning: Obalans i däck/hjul/felaktig framvagnsinställning är vanligt hos "Svensson". Kluckande och glappande delar (motorfäste, k-hämmare).
4. Bilen uppfyller inte den beskrivning de gett (milen stämmer inte mot upgett i annons, utrustningen stämmer inte, berras bilkrångel har servat och inte aukt. verkstad osv.)

Det slutade till slut för mig med en äldre bil med färre mil och bättre skick som såldes av bilfirma som ska/har fixat fel och irritationsmoment. Det värsta jag vet är någon som säger "det är en begagnad bil, inte en ny". Jag känner antagligen till detta eftersom jag inte sitter på nybilsförsäljningen och skriver kontrakt men ska man då som köpare acceptera ett annat skick än det man själv letar efter? Vem avgör vad du godtar?
Jag slår dig med hästlängder. min är registrerad 1999-11-25 om jag mins rätt.
jag hade problem med fukt i vattenpumpen till bränslevärmaren i början, det är det jag kan komma på som strulat med den.
Användarvisningsbild
av Ringhede
Köp absolut inte en -00
Jag har en sådan tidigt uttagen. Volvo V70N 2,4T
Den kostade 340.000 kr då tillbehörspaketen var lite dyra i början.
Jo jag ville ha en orginal stereo för 9000 kr och rails på taket då den från början levererades naken. Sedan när man ändå var igång så blev det lite mer som kanske är standard på många andra bilar. Med det priset trodde jag att jag köpte högsta kvalitet.

Har bytt massor med saker som aldrig borde vara fel på en modern bil.
En del på garanti men en del som verkligen borde varit garanti.
Samt en del som jag varit tvungen att fixa själv för att slippa bli fattig på Bilias service som hellre byter än lagar felet.

Dörrars insidor, flagnande inlägg vid dörröppnare.
Äter glödlampor (värre än alla bilar jag haft tidigare)
Krängningshämmarstag (fram eller bak, eller om det var både och)
Knarr i drivaxlar
Spjällhus (jo jag fick betala själv)
Kylfläkt (servicemeddelande om att komma in för att få bytt, tack)
Dörrlås som vägrade stanna i låst läge (fixade själv, Bilia ville byta, dyrt)
Problem med larm från lås i bagagedörr
Bussingar bärarmar fram
Krängningshämmarstag
Bromsbackar fram som tog slut trotts regelbunden service (miss)
Bränslemätare och bakdörrar som vägrade låsa sig (programbugg)
Spindelled (ombesiktning)
Sprucken bromsslang (Kina?)
Ledningar till tändspolar där skyddshöljen pulvriserats.
Problem med torkare bagagelucka (elkablar av vid gångjärn)
Bromsskivor bak helt slut
Handbromsbackar lossnat (inget meddelande om felkonstruktion)
Termostat (redan slut?, Kina-skit eller?)
Magnetventil till turbo

Köpa en ny bilmodell igen ALDRIG.
Köpa en Volvo igen, tål att fundera på.

Och till er som funderar, jo jag är tekniskt skolad och vet att det kan vara problem i början när man drar igång en ny produkt men någon jä... måtta får det väll vara. Och framförallt ta hand om skiten man levererat.

mvh Roland
Senast redigerad av 1 Ringhede, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av CarMan
som du tydligt ser så är det idag problemfritt att köpa en 00:a då de tidigare ägarna har åtgärdat alla felen! det var det jag försökte förklara i början. bara för att man i början har fel så betyder det inte att bilan i all framtid har dessa fel
Användarvisningsbild
av Ringhede
CarMan skrev:som du tydligt ser så är det idag problemfritt att köpa en 00:a då de tidigare ägarna har åtgärdat alla felen! det var det jag försökte förklara i början. bara för att man i början har fel så betyder det inte att bilan i all framtid har dessa fel
Nu får du väll ge dig CarMan!

Bara för man bytt bussningar till bärarmarna, handbromsbackar, krängningshämmarstag, spindeled och bromsslang vänster sida mm så är det fortfarande samma skitkonstruktion som satts dit och kommer snart bli föremål för byte igen. Jag hoppas verkligen att spjällhuset de satte dit var ett som håller nu för annars kommer dyra reparationer igen.

Eller menar du att jag borde köpt piratdelar, är de bättre än orginal?
Säg då var jag ska leta, Biltema, Mekonomen eller var? Eller är de också tillverkade i Kina?

Glömde skiten till gångjärn för tanklocket. Dock verkar nya gångjärnet vara av lite ändrad konstruktion så det kanske håller bättre.

mvh Roland
av Daddan
Om inte Volvo utvecklade sina reservdelar till det bättre så skulle alla fel kvarstå. Nu är det som Carman menar på det viset varför en 00 är ganska fri från barnsjukdomar. Kolla in V50 forumet så finns det ju en hel del barnsjukdomar där med som på alla nya modeller. Mitt exeptionella gasspjäll förseddes med ny mjukvara som utvecklats för detta halvtaskiga spjäll medans andra som bytts ut är av en bättre konstruktion precis som krängningshämmarna är osv.

Det är bara att inse att en sju år gammal bil inte är ny även om en tvåtusentalare låter ny. Varför har du inte bytt till en nyare eller annat märke? Är du trots allt nöjd med denna? Det skulle väl inte vara fel med lite mer goodwill så kan både du och andra bli mer nöjd än vad de är idag.

Min pappa har en Mazda 323F -99, Mazda är kända för driftsäkerhet. Nu vågar han inte ta den på långkörningar längre trots att den bara rullat 17.000 mil. Mazda glömde också byta belägg så han fick byta skivor runt om för 10.000 kr ur egen ficka trots full service. Sen har larmet aldrig funkat som det ska, låsen hoppar upp igen (har varit så sen ny) och kvaliteten på inredningen är rätt tveksam. Hjullager bak är bytta två gånger. Sen är det en himla massa mer som jag inte orkar ta upp. Men han köper säkert en ny igen. Trots felen.
av cme
Det finns nog väldigt få -00 (läs: inga) där allt verkligen är åtgärdat. Jag upptäcker saker hela tiden som är utförande/konstruktionsfel. Livslängden är från början begränsad och man har tvingats ändra efterhand. Det är omöjligt att åtgärda alla fel på en hel bilpopulation. De som klagar får kanske felen fixade men alla gör inte det eller orkar inte. Inbytesbilar fixas inte mer än nödvändigt.

Ju senare modell desto bättre. Tro inget annat.

cme
Användarvisningsbild
av Ringhede
Lite svar till mitt negativa inlägg tidigare

Jo jag är mycket nöjd med åkkomforten.
Volvo V70N 2,4T är en mycket trevlig bil att köra och åka i med mycket bra komfort och praktisk till att lasta saker i. Kör då och då nyare SAAB bilar vilka är mycket bra men inte samma nivå som Volvo.

Däremot så anser jag att låta kunden stå för dyra reparationer typ spjällhus är fel då det beror på en felkonstruktion. Att delar som bromsslangar spricker efter relativt kort tid är bevis på bristande ansvar då det är säkerhetsdetaljer. Och varför kunde vi ägare fått ett meddelande om att byta handbomsbackar före bilen behöver bärgas?
På Bilia där jag köpte reservdelarna tyckte man att det var pinsamt att sådan skit släpps ut. Jo jag har mycket god kontakt med ett par killar där eftersom det inte är deras fel. Goda relationer är viktigt.

Att jag inte bytt bil tidigare? Jag har ganska nyligen blivit skuldfri från de 340.000 kr bilen kostade.

Att köpa en ny bilmodell kommer jag aldrig att göra mer då jag som kund fått ta de flesta barnsjukdommarna.

Jag hade en Volvo 745 -89 tidigare. Den hade mycket hög kvalitet, reparationer på den (barnsjukdommar) i form av byte styrenhet och luftmängdsgivare samt omlackning av baklucka och byte av sprucken styrväxel bekostades av Volvo. Tack. Det jag fick bekosta var byte däck, bromsbackar, torkarblad och övriga slitdetaljer.

Volvo 745 var därför i mina ögon en mycket bra bil att äga.

Nu har man helt förändrat agerande mot kund. Kostar säker för mycket om man ska stå för all skit man släpper ut.

Köpa ny Volvo, ja kanske en Volvo V70N 2,5T Classic.
Men har i dagsläget inte råd.

Och jag har framfört att jag inte är nöjd med kvaliten till den som jag på Bilia köpte bilen av. Han påstod att han inte kände till de fel jag räknade upp, att de var mycket ovanliga. Jag är troligen ensam då om problem med spjällhus, bärarmar mm i min lista i inlägget tidigare i denna tråd.

Eller ni som tycker jag är negativ, tycker ni att det är helt ok med sådana fel?

mvh Roland
av Daddan
Jag är missnöjd över att mindre saker tas på goodwill.
Volvos chefer fick sjuka pengar eftersom företaget går så bra.
Bilia tex. tjänar inte sina pengar på de nya och begagnade bilar de säljer utan på verkstäderna (kolla deras årsredovisning) där reparationer som borde varit goodwill i många fall ingår. Där tar vi som ägare smällen istället.
Jag är inte missnöjd med min Volvo.

Bilförsäljaren som du haft kontakt med är inte en bra säljare eftersom han nekar till kännedom om typiska fel. Han får inte dig eller din bekantskapskrets som kund. Du har bevisligen köpt ny bil så att han inte är mer rädd visar att han tröttnat på att sälja.

Jag är övertygad om att en -07 classic har mindre fel än en 7 år äldre bil. Men eftersom det är viss skillnad i pris så köpte jag inte en sådan. Och om man då ser till vilka fina välskötta nyare bilar jag fick tag i för 150 lakan så ser du att jag köpte en 00:a eftersom fina nyare till det priset inte fanns under de sex månader jag letade bil i alla fall.
Användarvisningsbild
av Ringhede
Daddan skrev:Jag är missnöjd över att mindre saker tas på goodwill.
Volvos chefer fick sjuka pengar eftersom företaget går så bra.
Bilia tex. tjänar inte sina pengar på de nya och begagnade bilar de säljer utan på verkstäderna (kolla deras årsredovisning) där reparationer som borde varit goodwill i många fall ingår. Där tar vi som ägare smällen istället.
Jag är inte missnöjd med min Volvo.

Bilförsäljaren som du haft kontakt med är inte en bra säljare eftersom han nekar till kännedom om typiska fel. Han får inte dig eller din bekantskapskrets som kund. Du har bevisligen köpt ny bil så att han inte är mer rädd visar att han tröttnat på att sälja.

Jag är övertygad om att en -07 classic har mindre fel än en 7 år äldre bil. Men eftersom det är viss skillnad i pris så köpte jag inte en sådan. Och om man då ser till vilka fina välskötta nyare bilar jag fick tag i för 150 lakan så ser du att jag köpte en 00:a eftersom fina nyare till det priset inte fanns under de sex månader jag letade bil i alla fall.
Har tidigare haft helt andra kunrelationer då jag köpte opel. Även min far köpte regelbundet opel av samma säljare under många år. Det var en säljare som alltid, jag skriver alltid, lyckades få kunden att känna sig nöjd trotts att det ibland kostade kunden pengar. Sedan när säljaren gick i pension och jag jobbade på Volvo var det ganska naturligt att söka sig till Volvo. Detta är min andra Volvo och jämfört med min far där han hade en aktiv säljare så hade jag borde jag varit inne på min åttonde nu. Men jag tror att det även ligger en del i den policy Volvo har och därför kanske det inte är enbart säljaren fel.

mvh Roland
Användarvisningsbild
av CarMan
Ringhede skrev:
CarMan skrev:som du tydligt ser så är det idag problemfritt att köpa en 00:a då de tidigare ägarna har åtgärdat alla felen! det var det jag försökte förklara i början. bara för att man i början har fel så betyder det inte att bilan i all framtid har dessa fel
Nu får du väll ge dig CarMan!

Bara för man bytt bussningar till bärarmarna, handbromsbackar, krängningshämmarstag, spindeled och bromsslang vänster sida mm så är det fortfarande samma skitkonstruktion som satts dit och kommer snart bli föremål för byte igen. Jag hoppas verkligen att spjällhuset de satte dit var ett som håller nu för annars kommer dyra reparationer igen.

Eller menar du att jag borde köpt piratdelar, är de bättre än orginal?
Säg då var jag ska leta, Biltema, Mekonomen eller var? Eller är de också tillverkade i Kina?

Glömde skiten till gångjärn för tanklocket. Dock verkar nya gångjärnet vara av lite ändrad konstruktion så det kanske håller bättre.

mvh Roland
att det ska vara så svårt att frstå.
om en bil levereras med ett hjul lager som har dålig tätning, så kommer detta att paja & bytasut. när detta byts så får man den nya typen som har en bra tätning & gelet återkomer inte.
om bilen har kränghämarstag & spindelleder med liknande fenomen så kommer även dessa att funak problemfritt efter ett byte till nya typen.
så bara för att första ägaran har haft många problem med bilen så inebär inte det att bilan nu har dessa problem.
Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]

Okej, men du har inte provat att byta katalysator?[…]

Så var det dax igen.... https://www.di.se/n[…]

@Micce1980 , Brukar jag också göra.. b[…]