Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Guru
Du kan inte jämföra mot dina kollegors bilar då de (till 99%) har EHPAS och du har HPAS. Dvs deras pumpar drivs av en elmotor som man styr varvtalet på och du har en remdriven pump som följer motorvarvet. Pumpen ger fullt flöde från strax över tomgång, vid högre varvtal öppnar en ventil och man pumpar bara runt oljan.
Elkontakten du ser på utgående tryckröret är en tryckgivare som ger signal till motorstyr att gasa lite när servopumpen jobbar hårt (för att undvika dippande tomgång vid stora rattrörelser).
Av ljudet att döma skulle jag också gissa på pumpen men det låter otroligt när du bytt flera gånger.
av rid54
När inte styrningen jobbar ska nog oljan gå runt mellan pumpens utlopp och inlopp via en överströmningsventil av nåt slag och inte via behållaren, dvs pumpen ska inte bygga upp ett tryck när det inte ska användas. Det skulle kunna vara nåt fel i någon ventil i styrväxeln, eftersom problemet återkommit med flera pumpar. Alla slangar/rör OK, så det inte är nån läcka?
av Ballan
Det är ingen läcka och jag tror alla rör är ok.

Jag tycker det du säger låter logiskt frågan är om den överströmningsventilen sitter som dusäger i styrväxeln eller någon annat ställe. Hmm skall nog googla lite.

Tack för förslaget.
Användarvisningsbild
av Guru
Finns ingen sådan ventil i styrväxeln. Oljan går rakt igenom den när du inte styr. Först när du lägger på moment på ratten och vrider upp torosionstaven styr du oljan till ena eller andra sidan.
av jite
Min mek sa att min bil hade för högt flöde i behållaren, det blev som en stråle upp i den också. Jag har bytt servopumpen efter gravt lagerljud i den, efter försvann lagerljudet, men flödet var likadant i behållaren. Verkar som att styrväxeln ger missljud ibland dock när man svänger (låter som rattstången glider mot torrt gummi i torpedväggen, men det är styrväxeln).

Iallafall, meken sa att det är behållaren det är fel på. Det var tydligen ett vanligt fel på tidigare V70's? (Det kunde leda till missljud i servopumpen pga luft i systemet).
av Ballan
Ibland hoppan man att en symptom bara kan bero på en sak men jag inser nu att i det här fallet kan det finnas flera felorsaker.
Jag har dock svårt att se vart i behållaren det skulle kunna vara så fel så att den turbulensen som jag har uppstår?
av jite
Ballan skrev:Ibland hoppan man att en symptom bara kan bero på en sak men jag inser nu att i det här fallet kan det finnas flera felorsaker.
Jag har dock svårt att se vart i behållaren det skulle kunna vara så fel så att den turbulensen som jag har uppstår?
Jag har ingen aning, jag har väl inte samma turbulens som du har riktigt, mitt är lugnare, mer som en stråle "under ytan". Om det är samma fel på din kan jag inte svara på, men kan vara värt att kolla upp.
av rid54
Guru skrev:Finns ingen sådan ventil i styrväxeln. Oljan går rakt igenom den när du inte styr. Först när du lägger på moment på ratten och vrider upp torosionstaven styr du oljan till ena eller andra sidan.
Då är ju överströmningen inbyggd i styrväxeln.... Pumpen ger konstant volym (per varv) och om det inte behövs nåt servotryck (när man inte styr) så ska ju oljan bara flyta runt, den måste ju liksom ta vägen nånstans. Pumpen ska inte jobba mot tryck när det inte behövs, precis som du beskriver. Om genomströmningen har nåt problem så byggs det upp tryck även när man inte styr, vilket ju inte är bra. Efter 3 pumpar med samma fenomen så är nog styrväxeln nästa misstänkta komponent.
Användarvisningsbild
av Guru
rid54 skrev:
Guru skrev:Finns ingen sådan ventil i styrväxeln. Oljan går rakt igenom den när du inte styr. Först när du lägger på moment på ratten och vrider upp torosionstaven styr du oljan till ena eller andra sidan.
Då är ju överströmningen inbyggd i styrväxeln.... Pumpen ger konstant volym (per varv) och om det inte behövs nåt servotryck (när man inte styr) så ska ju oljan bara flyta runt, den måste ju liksom ta vägen nånstans. Pumpen ska inte jobba mot tryck när det inte behövs, precis som du beskriver. Om genomströmningen har nåt problem så byggs det upp tryck även när man inte styr, vilket ju inte är bra. Efter 3 pumpar med samma fenomen så är nog styrväxeln nästa misstänkta komponent.
Både ja och nej. Överströmningsventil finns i pumpen och den är fjäderbelastad, dvs släpper förbi oljan när trycket blir för högt. I styrväxeln är det pinjongens läge kontra styrväxelhuset som ger genomströmningen och har inget med tryck att göra. Kanske att jag hängde upp mig på ordet "överströmning" som i min värld innefattar tryck.

Trycket i systemet på tomgång utan att man lägger moment på ratten är upp till 15bar även om det på retursidan såklart är betydligt lägre. Så visst motstånd finns det alltid.
Ser inte riktigt hur styrväxeln skulle kunna orsaka detta. Ventilerna (passiva ventiler, inga rörliga delar) tror jag inte på. Är de fel har det varit fel från början (felbearbetade).
av Ballan
Kostar ca 4 000:- att testa och byta styrväxel, känns spontant som att jag vill tro på idén innan jag prövar det.

Jag tackar för alla tankar och förslag så länge och håller tummarna för fler.

Gjorde kontakterna lite större och då g[…]

Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]

Det är möjligt och går att gö[…]

Renoverad differential till Volvo AWD. Passar f&o[…]