Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Systemet kopplar ju inte in sig om det inte behövs, så det sköter ju sig självt. Dessutom är det betydligt oftare jag behöver Haldex på sommaren än på vintern. Brukar komma fram även med tvåhjulsdrift på vintern, men på sommaren är det sämre.
Andis skrev:Har hört det här i alla år jag haft min och haft funderingen hur länge klarar jag mig utan fel ja blev 4,5 år. Nu är det något fel vi får väll se om det är försvarbart ekonomisk att fixa efter lite pris kontroll på delar inser jag att det kan lätt kosta vad bilen är värd totalt. (Fin 2004 räknar den till ett värde av 20.000-30.000kr rätt eller fel?) Får hoppas på tryckgivaren annars får det bli 2wd.

Kanske fel tråd Men jag blir nyfiken rent allmänt.......
Hur långt har bilen gått och hur långt har du kört?
Har det varit många reparationer?
Andis skrev:Varför har man inte valt Torsen?
Känns som det skulle vara mycket driftsäkrare samt jag har aldrig hört någon klaga på audi 4wd med torsen eller hört rykten om Torsen diff som gått sönder. Eller är en Torsen så otroligt dyr. Haldex klumpen känns ju som byggd i guld när man kollar priser på delar till den.
Audi håller på att sluta med torsen och går över till sin egenutvecklade kronhjuls diff. Torsen har flera fördelar, speciellt i ett helt mekaniskt system, men också några nackdelar som visar sig tydligt med elektroniska system eftersom den inte går att koppla ur eller påverka. Dessutom har den nackdelen att om ett hjul är utan friktion blir övriga hjul utan driv (diffbromsar hjälper till en del). I praktiken säger flera audi-ägare att man sällan eller aldrig upplever det som ett problem, det är dock ganska lätta att simulera fram. Den får också kritik för att växla mellan överstyrd och understyrd i samband med gas uppsläpp. Enligt rykten var det den främsta anledningen att Volvo inte valde den till V70N och XC90, de blev osäkra att köra. Det löstes dock mycket i nyare generationer av torsen samt att anti-sladd systemen kompenserar det. Torsendiffen är också tung.

Det råder inget tvivel om att haldex, i sina olika generationer, har brister, men det har även övriga system. Som vanligt handlar det om vilka egenskaper som prioriteras.

Personligen gillar jag många av egenskaperna hos Audis torsen, tex i terräng där den är lättkörd och med bra driv. Den är också rolig att busa med, lätt att kontrollera och ställer upp sig snyggt. På väg, i normal körning, är den däremot för understyrd för min smak, jag gillar inte att behöva styra med gasen. Nya kron-diffen har jag inte kört.

För den som orkar: http://en.wikipedia.org/wiki/Quattro_(f ... ve_system)
Om inte annat verkar Audis AWD hålla extremt bra. Har då knappt, trots mycket arbete i branschen, hört talas om grejer som bytts och är relaterade till fyrhjulsdriften. Tyvärr finns väl inga maskinskadedata på just detta och Audi är ju del dyra att reparera och har haft en hel del motorproblem m m. Men AWD:n verkar hålla mycket bättre än t ex Volvos.
PH
apersson850 skrev:Systemet kopplar ju inte in sig om det inte behövs, så det sköter ju sig självt. Dessutom är det betydligt oftare jag behöver Haldex på sommaren än på vintern. Brukar komma fram även med tvåhjulsdrift på vintern, men på sommaren är det sämre.
Helt tvärs om fungerar det. Gen 5 har så slö hårdvara att mjukvaran kopplar in AWDn i förväg för säkerhets skull vara dig det behövs eller ej. Som jag skrev innan, den drar åt kopplingen när man fickparkera på Maxi när det är torr asfalt, 25 grader och soligt väder vilket ibland gör bilen svårsvängd.

En knapp som kopplar bort haldexen vore perfekt så man har några lameller kvar den dag de behövs.
Hej tackar för era intressanta svar.

Ja vad jag läst i tråden här så låter gen 5 inte bra ur hållbarhet på systemet i alla fall inte med den där brutal programvaran där den låser i förväg, vi får väll se vad tiden visar.

En knapp att stänga av med är nog ännu viktigare på gen 5 om man som Volvo B20 skriver vill ha lameller kvar. Även pumpen mår nog bra av att inte gå så mycket.

Har haft turen att få åka med och köra på is banor vintertid då och då när vi har bra vinter. Där har än så länge Audi bilarna visat sig mycket bra och med direkt 4wd. Samt jag har heller aldrig hört något som gått sönder. Inte ens på rejält trimmade saker som UrQuattron som jag åkt med i med rallydäck på is. Den har för övrigt gått 32000mil och 4wd fungerar något lagat? Polaren köpte den för en 10 år sen av första ägaren som haft den som rolig bil till jobbet sedan den var ny då sas inget om något utbytt vid köpet, bra betyg tycker jag för hållbarheten.
Eller gammal trimmad Audi 80 från 80 talet med 5a och turbo vilka starter det gick att göra med dom att dom höll kommer ihåg polarens som ladda 1,5 bar :-) utan minsta slir bar det iväg som en raket även om du tjuv höll den med bromsen och koppla i lite försiktigt för att ladda upp fult turbo tryck innan du släppte helt på kopplingen dom starterna var brutala på polarens.

Ja finns mycket mer att skriva om det hela.

Men Torsen tycker jag känns som mer gediget för att hålla för hård körning där 4wd verkligen ska få jobba och behövas för att få ner kraften i många mil utan ras på sakerna.

Medans det här systemet med vinkelväxel, hylsa och Haldex känns lite mer bräckligt speciellt vid lekkörning och om man har för tanke att det ska hålla många mil (långt förbi 20.000mil)
Senast redigerad av 1 Andis, redigerad totalt 0 gånger.
valln skrev:
Andis skrev:Har hört det här i alla år jag haft min och haft funderingen hur länge klarar jag mig utan fel ja blev 4,5 år. Nu är det något fel vi får väll se om det är försvarbart ekonomisk att fixa efter lite pris kontroll på delar inser jag att det kan lätt kosta vad bilen är värd totalt. (Fin 2004 räknar den till ett värde av 20.000-30.000kr rätt eller fel?) Får hoppas på tryckgivaren annars får det bli 2wd.

Kanske fel tråd Men jag blir nyfiken rent allmänt.......
Hur långt har bilen gått och hur långt har du kört?
Har det varit många reparationer?
Snudd på 10.000 mil på 4,5 år har jag kört. Från 15.000 mil till nu nästan 25.000 mil.

Började visa sig lite visen 4wd funktion redan föra året med sent ilägg och ganska mycket slir innan inkoppling av 4wd. Kändes lite som en slirande automat.

Nu går den att lura i på grus eller regnig väg har inte provat på tor vägbanan för rädd för hylshaveri. Då det känns som den lever på övertid redan en vän fick byta hylsa redan vid 16.000 mil. Men jag fyller på olja hela tiden i min så kanske därför den går fortfarande. 1 dl per 1000 mil försvinner.

När den kopplar i efter ca 5 rejäla gas broms så blir det med hakandes först som inte känns bra sen om man stannar och testar igen då är den inkopplad. Eller sist jag prova för 2 veckor sen var den så.

Pumpen har slutat gå när jag vrider på tändningen vilket den gjorde förut, däremot om jag trycker på bromsen med tändningen på då går den någon sekund, så har den alltid gjort.

Ska prova byta filter, olja och tryckgivare. Har tittat på oljan den såg bra ut tycker jag i alla fall inte svart utan mer gylenbrun. Går den inte efter det kan man ju testa och låta Volvo titta om programvaran fått fnatt vilket jag tycker låter långsökt men snackades om i en tråd. Datorn kostar nu 15.000kr som sitter på klumpen och tror pumpen kosta ca 2800kr dock ganska mycket jobb att byta pump tyvärr. Snackas i en del trådar om att datorn kan bli skadad om pumpen är dålig. Tror jag släpper projektet att få igång den om den inte går efter service av klumpen och titt på data programmet. 15.000kr för en dator känns för mycket för att sen kanske vinkelväxeln lägger av med lika stor kostnad till.
Ehhh, är det din XC70 från 2004 som du skriver om?
Har den gen4?
ChristerN skrev:Ehhh, är det din XC70 från 2004 som du skriver om?
Har den gen4?
Bör vara generation 2 på den. Generation 3 kom modellår 2006. Enligt obekräftade rykten har modellår 2006 starkare hylsa också.
  • 1
  • 110
  • 111
  • 112
  • 113
  • 114
  • 130

Hej! Har en S60 2008 Helt plötsligt tycker ja[…]

Du har fel. Det är som jag skrev. Googla och […]

Varvtalsmätare Volvo 240 -88

Nu är problemet löst. Varvräknaren […]

Volvo 240 klocka