Hej tackar för era intressanta svar.
Ja vad jag läst i tråden här så låter gen 5 inte bra ur hållbarhet på systemet i alla fall inte med den där brutal programvaran där den låser i förväg, vi får väll se vad tiden visar.
En knapp att stänga av med är nog ännu viktigare på gen 5 om man som Volvo B20 skriver vill ha lameller kvar. Även pumpen mår nog bra av att inte gå så mycket.
Har haft turen att få åka med och köra på is banor vintertid då och då när vi har bra vinter. Där har än så länge Audi bilarna visat sig mycket bra och med direkt 4wd. Samt jag har heller aldrig hört något som gått sönder. Inte ens på rejält trimmade saker som UrQuattron som jag åkt med i med rallydäck på is. Den har för övrigt gått 32000mil och 4wd fungerar något lagat? Polaren köpte den för en 10 år sen av första ägaren som haft den som rolig bil till jobbet sedan den var ny då sas inget om något utbytt vid köpet, bra betyg tycker jag för hållbarheten.
Eller gammal trimmad Audi 80 från 80 talet med 5a och turbo vilka starter det gick att göra med dom att dom höll kommer ihåg polarens som ladda 1,5 bar

utan minsta slir bar det iväg som en raket även om du tjuv höll den med bromsen och koppla i lite försiktigt för att ladda upp fult turbo tryck innan du släppte helt på kopplingen dom starterna var brutala på polarens.
Ja finns mycket mer att skriva om det hela.
Men Torsen tycker jag känns som mer gediget för att hålla för hård körning där 4wd verkligen ska få jobba och behövas för att få ner kraften i många mil utan ras på sakerna.
Medans det här systemet med vinkelväxel, hylsa och Haldex känns lite mer bräckligt speciellt vid lekkörning och om man har för tanke att det ska hålla många mil (långt förbi 20.000mil)