Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av seduzaevil
har en volvo v70 en 04a automat,22 000 mil på mätaren.
går som ett skott och är välskött,
dock har mystiska problem börjat hända,dels har larmet gått vid två tillf,med två veckors mellanrum,
Men det stora problemet är att den inte startar som den skall,oftast på morgonen, tex i dag gick jag ut o startade den och den gick igång,stängde av för o lasta in grejer o när jag startar igen blinkar gul varningslampa med motorkapacitet nedsatt, och den lixom hackar men kommer inte igång,den "tuggar" bara.
testar man dock på eftermiddagen startar den gärna och går som den skall.lite info ang bilen:
i sommar har den fått en motortvätt,körde 200 mil i sommar,inga konstigheter annars,alltid servad enligt råd.
Behöver alla råd ni har,fukt? nu på morgonen den står ute, kyla?
tacksam för hjälp!!!
Senast redigerad av 2 seduzaevil, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av wissel
Har du kollat ner i Potthålen där tändstiften sitter ?
Fukt ?
Har du kollat stiften ?
När byttes dessa ?
Hur mycket soppa har du i tanken, mer än 50% ?
Utifall din Ejektor i tanken sagt upp sig ! Då får du soppatorsk redan vid 1/4 tank !
Har du full kräm i bilbatteriet ?
100 % igt batteri = 12,7 volt
Helt enkelt att Startmotorn tar all kräm för att dra runt o resten av bilen får för lite ström ?
:???:
Användarvisningsbild
av wissel
seduzaevil skrev:det är en 2,4 turbo,tändstiften byttes vid service.
bensin är lite mindre än halv tank.ska ut o mäta batteri,tack för era svar,skall oxå svära och bli bitter :)
Bättre o vara mätt o glad vid felsökning....du kan ha fått vatten ner i potthålen, eller om dom hällt olja på någon Tändspole !
Visar mätaren för bränslet korrekt ? Du kan ju fått det klassiska soppatorsket med 19 liter kvar i fel tankhalva... :P
Användarvisningsbild
av milktrucker
nä men bilen talar nästan klarspråk. reducerad motoreffekt kommer inte av för lite bränsle i tanken.
Det är dags att läsa felkoderna, för bilen kommer berätta direkt vad som är fel, tack vare att den vet om felet själv.
Användarvisningsbild
av wissel
Fast lite gammaldags felsökning är aldrig fel eller hur ?
Lite trist med " Felsök med apparatur" hela tiden tycker jag.
Finns en tendens till detta på senare tid enligt min mening...
minns då det fanns en tid då inte OBD uttag ens var uppfunnet, så kombinationer är vettigt.
Bara min mening förstås. 8)
Användarvisningsbild
av milktrucker
i dagslaget går det inte felsöka allt utan diagnosverktyg. Det gick knappt för 20 år sedan heller....

jag misstänker att det kan vara någon sensor eller pump/spridare som spökar
Användarvisningsbild
av milktrucker
wissel skrev:men liite felsökning innan man drar in " Kavalleriet" kanske ?
ja vanligtvis, men i detta fallet kommer det bara sluta kring spekulationer. Det är i det närmaste omöjligt att klura ut vilken del som kan krångla. Byta del efter del på spekulationer är inte heller någon bra ide.
Volvo xc70 2011 svårstartad

Inte mera än att starta bilen i minus 20 utan[…]

Volvo appen

Var precis i kontakt med Kundsupport via chatte[…]

Vet inte om en B4 har det där lilla stöd[…]

Byta ac rem på Volvo 940

Detta kanske hjälper dig: https://www.jagrull[…]