Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av boating1
Hallå

Köpte en deprimerad XC70 aut, 2000 årsm, på 18´mil för 3000kr. Efter byte av det omtalade gasspjället blev det plötsligt en riktigt trevlig bil som jag nu pendlar med. Gasspället blev förresten ett från actronics, hittade det på en "skruva bort själv" skrot. Det begärda priset var 250kr, sällan har sprungit snabbare efter min verktygslåda så ingen annan skulle hinna plocka bort det.

Nu till frågan: Hur ska jag öka vridet och effekten utan att göra avkall på bränsleförbrukning, slitage och tillförlitlighet? Bara lite lagom trimm med andra ord. Bilen är välskött och har säkert kvar alla sina 193 hk den levererades med sommaren 1999. Större turbo? I så fall vilken?

Hälsningar

Johan
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
grattis man blir nästan lite avundsjuk på det köpet.

trimmet kan ja inte svara på men en sak vet jag om den och det är att den är jävligt pigg som den är.
var det bara att sätta dit gasspjället och den gick bra direkt?.

hasse.
Användarvisningsbild
av taxi
Var det samma motor i donatorbilen? Annars åk till en verkstad och ladda in ny (rätt) programvara i spjället, så går den säkert ännu bättre.
av boating1
Jodå, det var bara att montera dit det och i princip starta upp. Jag ringde actronics och fick beskrivning mejlad. Snällt av dem.
Gasspjället kom från exakt samma motortyp och dessutom stämde sifferkombinationerna perfekt på det nya gaspjället jämfört med det gamla. Snacka om tur!!!

Det är en trevlig motor men tack vare fri bensin så har jag inte kört maskiner under 3 liters slagvolym och 200 hk på år och dagar. Hade förmånsbilar tidigare men dieselspisar blir fruktansvärt dyra att reparera när de har passerat 25´mil. Speciellt Land Rover och Mercedes saknar totalt hämningar när de ska ta betalt så en låg bränslekostnad är inte värd så mycket egentligen i mitt fall. Bättre att köra roligt "skrot"!!! Blir dessutom mycket billigare.

Pendlar mest ute i europa så milen tickar på snabbt. Föredrar definitivt italienska motorvägar för där kostar det mindre än hälften jämfört med franska

Johan.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
2.5orna är ju inte dom mest stabila bottnarna direkt, så för att få ut skapligt med effekt krävs det nästan att du "byter ned" till en 2.3a.

Men ett chip är ju en bra början iaf, både ur ekonomisk synpunkt och bränsle/prestanda.

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]