g00ey skrev:Vad Vadis och liknande program är "avsedda för" kan vi nog diskutera i all oändlighet. Men när man bläddrar i gamla servicemanualer för GM-bilar från 70-talet och märker att de är ljusår bättre än det vi hittar i modern datoriserad dokumentation så är det uppenbart att något inte står rätt till. Jag tycker inte det är rimligt att begära att ens den mest erfarna mekanikern skall hålla reda på exakt hur alla olika bilmodeller är uppbyggda och ihopsatta.
SolidWorks är inte precis billig idag men det kommer förmodligen en dag då vi kommer se en FOSS variant av 3D-CAD mjukvara. Webläsare kostade pengar en gång i tiden, Photoshop har konkurrens från GIMP, vet ej hur bra GIMP är då jag inte använder det. Men jag kan skriva under på att Inkscape som är helt gratis konkurrerar väl med Adobe Illustrator. Och Blender har blivit oerhört kompetent som 3D miljö och kan göra istort sett samma saker som Maya och 3DStudio. Programmet FreeCAD ser faktiskt ganska lovande ut:
http://sourceforge.net/projects/free-cad/
När CAD programvara blir utbredd ser jag fram emot folk som ritar av olika bildelar och lägger upp dessa modeller i en stor öppen databas ...
Men snälla lille vän
Cad är inget nytt,jag har använt det i 20 år och kört 3-D i 15-16 år och är långt ifrån varken den förste eller den bäste :D
Du har upptäckt hjulet helt enkelt kan man säga
Du måste förstå att en tillverkare kommer att hålla sina ritningar,oavsett om det handlar cadunderlag eller pappersritningar i olika format,så länge de vill ha egen kontroll över dem dvs i praktiken for ever.
Att det kommer fram gamla ritningar till jänkedelar beror på att de är släppta till företag som vill nytillverka dessa delar för hobbyfolket och att licenser gått ut och inte förnyas pga de är omoderna etc.
Du kan inte jämför cadprogram med illustrator,maya,3D studio osv då dessa program är avsedda och användbara för olika saker,du kan inte rita en motor i tex maya så att den kan tillverkas därfrån utan det är avsett för att rendera bilder och dem snygga och för visning.
Du måste förstå skillnaden mellan bildbehandling och cad.
Du verkar ju gilla att läsa så jag förstår inte varför du inte läst på dessa saker innan du började kasta ut alla dina ctrl-v inlägg :D
Servicemanualer från 70-talet är för teknik från 70-talet så de behövde inte vara mer avancerad än så.
På den tiden kunde du sluta efter 7:an och börja på den lokale mackens verkstad och hjälpa till för att sedan arbeta där som bilmeck,det funkar inte så idag eftersom bilarna är fulla med elektronik osv men grundtekniken är den samma i stor drag.
Motorn grund är den samma men förfinad och de grunderna kan varenda meck,fast det heter väl servicetekniker idag kanske :D
Om du nu på riktigt är intresserad av en motor uppbyggnad så gör som du tidigare fått råd om: LÄS och kolla på delarna rent fysiskt.
Vet inte hur gammal du är så det är lite svårt att ge dej råd om var eller hur du ska rent praktiskt utföra detta.