Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ska köpa (leasa) bil i mellan-klassen och har kollat på V40, BMW 1-serie, Audi A3, Golf, Octavia… Det lutar åt en V40 D2 Your Momentum med automat Powershift och lite paket och tillbehör, men jag behöver råd innan jag slår till. Har jag tänkt rätt här eller saknar jag något som man ”måste ha”?

Jag är ute efter komfort – inte sport. Jag vill ha hyfsat tyst gång när jag ligger på motorväg. Men jag gillar smarta finesser, fack och mobilanslutningar. Tilläggen handlar dels om vad jag vill ha, dels vad som driver upp 2:a-handsvärdet om 36 månader när kontot stäms av.

Spec:
Metallic Caspian Blue, Matres 16” (sommar + dubbfritt vinter), Teknik Sensus 7”, Driver Support, Volvo on Call, Lastpaket

Jag söker på nätet om bra info om hur man använder Sensus Connect 7 + VoC, men jag hittar inte särskilt mycket. Jag vet iaf inte exakt vad det är för version som jag kommer att få i 2015-V40n.
  • I vilket paket ligger ”apparna”?
  • Man ska tydligen kunna köra Waze direkt på skärmen i bilen, men hur bra är appen? Blir det lika bra som i telefonen (iPhone/Android)?
  • Kommer man åt Google Maps, eller något liknande?
  • Vad är det för dataplan som kommer i VoC som är gratis första tre åren? Någon maxgräns per månad?
  • Bilen som WiFi-hubb låter ju kanon, men är det bra i praktiken?
  • Kan man ringa genom SIM-kortet i VoC, eller bara genom blåtandsansluten telefon

Jag vet inte om jag vill betala massa pengar för en sak som "kan" göra något, men är alldeles för komplicerad och trög för att bli användbar.

Jag tar gärna kommentarer på de övriga delarna i spec:en också. Har jag missat något - typ golvmattor eller så?

Borde jag ha delat upp tråden i ett dussin småtrådar kanske...
Du ringer via blåtand alltså din mobil ringer men du sköter allt med rattknapparna. VOC har egentligen inget med mobil anslutning att göra.

Ser ut som du fått med mycket bra. Keyless och adaptiv farthållare måste du ha med om du vill ha komfort.
Har varit ner hos handlar'n nu och blivit klok(are). Man får alltså ta telefonens uppkoppling till bilen, om man inte har SIM installerat direkt. OK, fattar.

Färgen ser ut att bli vit. Jag trodde metallic-lack skulle vara tåligare än plain, men det var "förr i världen" enligt säljare. V40 är snyggast i vit, så då behöver jag inte slösa pengar på glitterfärg tycker jag.

Adaptiv f.h. ingår i Driver Support.

Men jag är fortfarande lite nyfiken på att höra hur ni använder Sensus Connect och hur bra apparna är - t.ex. Waze (som är ful, men har fenomenal funktion).
Med volvo on call ska det väl ingå en 3g anslutning i bilen. Hur ska den annars kunna ringa ut vid olycka eller kunna kontaktas av din amartphone när du vill kolla bilens status hemma från soffan?
Så har jag fattat det iaf. Sen kan man köra via din telefons internet anslutning också, men ska som sagt inte behövas med voc.

Tillbehör aom jag anser vettigt är parkeringsvärmaren. Guld värt våra nordiska vintrar. Tror det boostar andrahandsvärdet också. Ser en hel del v40 och andra nyare volvo på blocket med värmare. Gärna i kombination med voc.
VOC har inget med 3G anslutning att göra.

Jag kan inte V40:n riktigt men på V60 finns det ett modem i handskfacket som används av Sensus Connect alt. Internet delning från telefonen.
Har ingen erfarenhet av den appen
BYGG DIN VOLVO står det så här om Sensus Connect:
[---]
Och med Volvo on Call får du en WiFi-hotspot för alla dina internetanslutna mobilenheter - detta omfattar även en innovativ smartphone-app som ger tillgång till en mängd olika fjärrstyrningsfunktioner som att låsa/låsa upp dörrarna, starta motorvärmaren eller bara titta till bilen.
[---]
Sen står det på samma sida att man kan öka farten med Telenor.

Kan det stämma att Volvo on Call är både en tjänst (med app, nödsamtal etc) och en hårdvara (som gör det möjligt att sätta in ytterligare ett SIM-kort)?

Parkeringsvärmare ingår i Erbjudandet Your Momentum.

Är det ingen som kör Waze direkt i bilen?

Har sett att det finns/fanns något som heter Sensus Connect Touch också, men nu verkar Touch inte gå att få. Var det ingen bra funktion så att man bestämde sig för att upphöra med den?
Bilagor
Sensus Connect.JPG
Om Sensus Connect och Volvo on Call
Sensus Connect.JPG (126.08 KiB) Visad 1580 gånger
StoffeOceanRace skrev:Tillbehör aom jag anser vettigt är parkeringsvärmaren. Guld värt våra nordiska vintrar. Tror det boostar andrahandsvärdet också. Ser en hel del v40 och andra nyare volvo på blocket med värmare. Gärna i kombination med voc.
Det stämmer. Det är ett dyrt tillbehör men jag tror inte det finns nån här på forumet som skulle påstå att det är onödigt. Har man en gång fått smak för det vill man aldrig nånsin ha en bil utan igen. Som att vara utan AC på sommaren, otänkbart i en bruksbil.
OK, nu har jag hittat mer i andra trådar och andra forum.

Sensus Connect Touch (SCT) hette det som kunde rootas och installera apk-filer från bl.a. Google Play. SCT är skrotat och ersatt av Sensus Connect. SC har ingenting med Parrot och Asteroid Market att göra, som SCT hade. Volvo äger kontrollen över vad som kan installeras i SC.

Waze lär inte bli aktuellt i SC, eftersom Volvo slutit avtal med annan leverantör som vill ha betalt för sina tjänster. Jag har inte lagt till den tjänsten i min beställning, eftersom jag inte vill betala för kartor som jag kan få gratis. Det blir alltså en hållare på rutan för mobilen även i nya bilen - trots att multimedia-skärmen borde klara den biten på egen hand.
FrankGrimes skrev:OK, nu har jag hittat mer i andra trådar och andra forum.

Sensus Connect Touch (SCT) hette det som kunde rootas och installera apk-filer från bl.a. Google Play. SCT är skrotat och ersatt av Sensus Connect. SC har ingenting med Parrot och Asteroid Market att göra, som SCT hade. Volvo äger kontrollen över vad som kan installeras i SC.

Waze lär inte bli aktuellt i SC, eftersom Volvo slutit avtal med annan leverantör som vill ha betalt för sina tjänster. Jag har inte lagt till den tjänsten i min beställning, eftersom jag inte vill betala för kartor som jag kan få gratis. Det blir alltså en hållare på rutan för mobilen även i nya bilen - trots att multimedia-skärmen borde klara den biten på egen hand.
Ja det är tråkigt att man inte kan lägga in valfri GPS app som Waze, men kanske är medvetet tänk av Volvo då kanske hade sålt mindre av sin egna dyra GPS.

Som mobil hållare rekommenderar jag "Kenu Airframe Smartphone Car Mount" som du sätter i ventilation gallret så du slipper sugproppar i fönstret.
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf= ... ar%20Mount&
HeavyMetal skrev:Sensus Connect Touch (SCT) hette det som kunde rootas och installera apk-filer från bl.a. Google Play. SCT är skrotat och ersatt av Sensus Connect. SC har ingenting med Parrot och Asteroid Market att göra, som SCT hade. Volvo äger kontrollen över vad som kan installeras i SC.
Det är ju lite lustigt då att jag på sidan Min Volvo får erbjudandet om att lägga till den. Men det kanske är Bilia som gör en modifiering då, eller?
SCT.JPG
Klipp från https://minvolvo.volvocars.se/accessory/accessories
SCT.JPG (18.44 KiB) Visad 6137 gånger
Jag får bara hoppas att Volvo har tillräckligt många nyttoprylar i sin SC och att de fortsätter utvecka nya funktioner.
HeavyMetal skrev:Som mobil hållare rekommenderar jag "Kenu Airframe Smartphone Car Mount" som du sätter i ventilation gallret så du slipper sugproppar i fönstret.
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf= ... ar%20Mount&
199kr för den lilla??! Låter lite dyrt, men det kan mycket väl hända att jag går in och köper den ändå - om den är bäst. Tackar tipset!

Nästa vecka hämtar jag bilen. :D

..när man funderar på ett byte nä[…]

Framvagnsbalk Volvo 240

Upptäckte att framvagnsbalken är trasig[…]

Jag blev insåld på Tershine så j[…]

V90 Meka själv

@Kalle58 , Stort sett samma men handbromsen ä[…]