Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av Karlie
Halloj!

Varit frånvarande från forumet ett tag, men känner att jag måste delge er mitt senaste förvärv. :)

Fick tidigare i somras nys om en 745:a som stått still i garage sedan 2008. Anledningen till detta var att nuvarande ägares föräldrar gått bort. Först fadern och sedan även modern runt 2008. Då hade bilen enbart körts fram och tillbaka till besiktningen de sista åren av sonen, då modern ej hade körkort, men ville ändå inte släppa taget om bilen. När nu även modern gick bort blev bilen ståendes på heltid, och stod still i mörkret fram till Juli i somras då jag fick nys om den.
Sonen, som själv är runt 70-årsåldern insåg att den inte skulle komma ut i ljuset någon gång i hans ägo, och i nuläget hade både buskage och sly växt igen så pass så att det inte gick att öppna garageporten längre. :lol:
Efter att ha inspekterat bilen med ficklampa i det mörka garaget bestämdes det att jag var så pass seriöst intresserad så att det var nödvändigt att kapa bort buskaget så man kunde få sig en närmare till på den ute i ljuset. 8)

Efter ytterligare ca en vecka var det dags för den att se ljuset för första gången på ex antal år. :D

Bild

Efter att ha dragit upp den och inspekterat den vidare slängdes det i ett nytt batteri och 5L fräsch soppa. Sedan var det bara att göra den sedvanliga checken med kontroll av olja och vatten, dra ut choken.. O sen startade den direkt! 8) :D

Bild

Bilen då.. En tidig 86:a, hämtades ut av föräldrarna ny på Värmlands Motor i Karlstad just 1986. :) Då familjen bedrev åkeri så fanns det ständigt firmabilar tillgängliga, varpå denna ganska så tidigt blev ganska så överflödig. Istället för att bruksa den vardagligt blev den ståendes och användes enbart som "finbil" när dem skulle upp till sommarstugan i Norrland som blev en tur per år på sommaren.. Så fortlöpte livet ganska så odramatiskt i 20år. 150 upp till Norrland, 150 mil hem, och sedan stod den resten utav året. :shock:
Efter ca 20år hade den kommit upp i 7700 mil, och blev sedan bortglömd när föräldrarna blev äldre och tillslut avled.

För teknisk info så är den utrustad med den outslitliga A-motorn och M47. I övrigt är den en tämligen snikutrustad GL, med den som synes charmerande kulören 201, mer känd som "kukskaftsbeige". :mrgreen:

Efter att ha lastat den på kärra blev det färd några mil hemöver.
Bild

Sedan var det dags för lite tvätt och polering:
Bild

Bild

Tog av överdragsklädseln fram som suttit på sedan ny, och hittade även en del som påminde lite om att den kom ifrån ett åkeri. :D
Bild

Tillfixad:
Bild

Utsläppt på en motionsrunda med sin nyblivne kompis - min 88:a.

Bild

Bild

Inte var dag man ser två blanka 7-serier på gatan. 8)
Bild

Bild

Originalhög som en finlandsfärja, men definitivt inga saltprickar eller rostfläckar. :)

Bild

Blev en sista bild innan jag körde in den på förvaring för i år. Planen var att låta den få komma upp i arbetstemp och motionera sig lite innan den får tillbringa vintern i garage.
Bild

Till våren blir det att ge den storservice inklusive byte utav samtliga remmar och vattenpump. Nya däck skadar nog inte heller då de som sitter på säkert har suttit där de senaste 20 åren. Fulla utav stora torrsprickor. :P
I övrigt skall den väl få ett nytt och mer händelserikt liv. Även om den inte alls skall rulla många mil per år så lär det i alla fall bli några äventyr för den framöver. :wink:

Skall uppdatera så snart det händer något. Är det några frågor är det bara hojta till.
Underbart!!! Lova nu att behålla bilen i originalskick.

Farsan sålde sin mörkblåa 245L 2010 som han köpte ny 1978 på Rejmes i Örebro. B21A motor med fyra växlar. Original avgassystemet höll inte så länge men ett original rostfritt monterades som såg fint ut när bilen såldes med 14075mil på mätaren.
Kommer aldrig att glömma bilen och det speciella ljudet i allt.
av olofp
Otroligt fint! :) Vad är det för färgkod på den? Jag har en 740 från 87 som också är beige men den ser ljusare ut än din. Frågan är om min blivit solblekt eller om bilarna har olika färgkod.
Användarvisningsbild
av Nexus
vilket fynd :D . som redan sagts behåll den i strickt originalskick. De växer ju inte på träd i det skicket. De flesta är ju sönder körda/tattar stylade en skitungar som borde sitta kvar i sandlådan leka med bilar :wink:
av Karlie
Tack för kommentarerna. :D
Skall givetvis hålla den i originalskick. Efter snart 30 år och ett så pass bra skick så vore det både dumt och synd att ändra på detta. Skall fokusera på att bevara och ta hand om den så bra som möjligt. :wink:

olofp skrev:Otroligt fint! :) Vad är det för färgkod på den? Jag har en 740 från 87 som också är beige men den ser ljusare ut än din. Frågan är om min blivit solblekt eller om bilarna har olika färgkod.
Färgkoden är 201.
Fyndade passande nog försäljningsbroschyrer från 1986 på tradera för någon vecka sedan. Här ser du färgerna som fanns att välja på då:

Bild

Bild
david70 skrev:Helt otroligt ju! :D vilket skick! :D Ser ut att vara i Karlstad också? :P
Stämmer bra med Karlstad. 8)
Pilot Assist - finns det olika?

Så bra är den inte att man vill gö[…]

Nya framfjädrar tar i hjulhuset

Felmonterad eller fel fjäder

Byte HU850

Hej jag har en HU850 som funkar dåligt Har n[…]

Sätta en slang på avtappningen i blocke[…]