- ons 03 sep 2014, 20:48
#895474
Halloj!
Varit frånvarande från forumet ett tag, men känner att jag måste delge er mitt senaste förvärv. :)
Fick tidigare i somras nys om en 745:a som stått still i garage sedan 2008. Anledningen till detta var att nuvarande ägares föräldrar gått bort. Först fadern och sedan även modern runt 2008. Då hade bilen enbart körts fram och tillbaka till besiktningen de sista åren av sonen, då modern ej hade körkort, men ville ändå inte släppa taget om bilen. När nu även modern gick bort blev bilen ståendes på heltid, och stod still i mörkret fram till Juli i somras då jag fick nys om den.
Sonen, som själv är runt 70-årsåldern insåg att den inte skulle komma ut i ljuset någon gång i hans ägo, och i nuläget hade både buskage och sly växt igen så pass så att det inte gick att öppna garageporten längre. :lol:
Efter att ha inspekterat bilen med ficklampa i det mörka garaget bestämdes det att jag var så pass seriöst intresserad så att det var nödvändigt att kapa bort buskaget så man kunde få sig en närmare till på den ute i ljuset. 8)
Efter ytterligare ca en vecka var det dags för den att se ljuset för första gången på ex antal år. :D

Efter att ha dragit upp den och inspekterat den vidare slängdes det i ett nytt batteri och 5L fräsch soppa. Sedan var det bara att göra den sedvanliga checken med kontroll av olja och vatten, dra ut choken.. O sen startade den direkt! 8) :D

Bilen då.. En tidig 86:a, hämtades ut av föräldrarna ny på Värmlands Motor i Karlstad just 1986. :) Då familjen bedrev åkeri så fanns det ständigt firmabilar tillgängliga, varpå denna ganska så tidigt blev ganska så överflödig. Istället för att bruksa den vardagligt blev den ståendes och användes enbart som "finbil" när dem skulle upp till sommarstugan i Norrland som blev en tur per år på sommaren.. Så fortlöpte livet ganska så odramatiskt i 20år. 150 upp till Norrland, 150 mil hem, och sedan stod den resten utav året. :shock:
Efter ca 20år hade den kommit upp i 7700 mil, och blev sedan bortglömd när föräldrarna blev äldre och tillslut avled.
För teknisk info så är den utrustad med den outslitliga A-motorn och M47. I övrigt är den en tämligen snikutrustad GL, med den som synes charmerande kulören 201, mer känd som "kukskaftsbeige". :mrgreen:
Efter att ha lastat den på kärra blev det färd några mil hemöver.

Sedan var det dags för lite tvätt och polering:


Tog av överdragsklädseln fram som suttit på sedan ny, och hittade även en del som påminde lite om att den kom ifrån ett åkeri. :D

Tillfixad:

Utsläppt på en motionsrunda med sin nyblivne kompis - min 88:a.


Inte var dag man ser två blanka 7-serier på gatan. 8)


Originalhög som en finlandsfärja, men definitivt inga saltprickar eller rostfläckar. :)

Blev en sista bild innan jag körde in den på förvaring för i år. Planen var att låta den få komma upp i arbetstemp och motionera sig lite innan den får tillbringa vintern i garage.

Till våren blir det att ge den storservice inklusive byte utav samtliga remmar och vattenpump. Nya däck skadar nog inte heller då de som sitter på säkert har suttit där de senaste 20 åren. Fulla utav stora torrsprickor.
I övrigt skall den väl få ett nytt och mer händelserikt liv. Även om den inte alls skall rulla många mil per år så lär det i alla fall bli några äventyr för den framöver.
Skall uppdatera så snart det händer något. Är det några frågor är det bara hojta till.
Varit frånvarande från forumet ett tag, men känner att jag måste delge er mitt senaste förvärv. :)
Fick tidigare i somras nys om en 745:a som stått still i garage sedan 2008. Anledningen till detta var att nuvarande ägares föräldrar gått bort. Först fadern och sedan även modern runt 2008. Då hade bilen enbart körts fram och tillbaka till besiktningen de sista åren av sonen, då modern ej hade körkort, men ville ändå inte släppa taget om bilen. När nu även modern gick bort blev bilen ståendes på heltid, och stod still i mörkret fram till Juli i somras då jag fick nys om den.
Sonen, som själv är runt 70-årsåldern insåg att den inte skulle komma ut i ljuset någon gång i hans ägo, och i nuläget hade både buskage och sly växt igen så pass så att det inte gick att öppna garageporten längre. :lol:
Efter att ha inspekterat bilen med ficklampa i det mörka garaget bestämdes det att jag var så pass seriöst intresserad så att det var nödvändigt att kapa bort buskaget så man kunde få sig en närmare till på den ute i ljuset. 8)
Efter ytterligare ca en vecka var det dags för den att se ljuset för första gången på ex antal år. :D

Efter att ha dragit upp den och inspekterat den vidare slängdes det i ett nytt batteri och 5L fräsch soppa. Sedan var det bara att göra den sedvanliga checken med kontroll av olja och vatten, dra ut choken.. O sen startade den direkt! 8) :D

Bilen då.. En tidig 86:a, hämtades ut av föräldrarna ny på Värmlands Motor i Karlstad just 1986. :) Då familjen bedrev åkeri så fanns det ständigt firmabilar tillgängliga, varpå denna ganska så tidigt blev ganska så överflödig. Istället för att bruksa den vardagligt blev den ståendes och användes enbart som "finbil" när dem skulle upp till sommarstugan i Norrland som blev en tur per år på sommaren.. Så fortlöpte livet ganska så odramatiskt i 20år. 150 upp till Norrland, 150 mil hem, och sedan stod den resten utav året. :shock:
Efter ca 20år hade den kommit upp i 7700 mil, och blev sedan bortglömd när föräldrarna blev äldre och tillslut avled.
För teknisk info så är den utrustad med den outslitliga A-motorn och M47. I övrigt är den en tämligen snikutrustad GL, med den som synes charmerande kulören 201, mer känd som "kukskaftsbeige". :mrgreen:
Efter att ha lastat den på kärra blev det färd några mil hemöver.

Sedan var det dags för lite tvätt och polering:


Tog av överdragsklädseln fram som suttit på sedan ny, och hittade även en del som påminde lite om att den kom ifrån ett åkeri. :D

Tillfixad:

Utsläppt på en motionsrunda med sin nyblivne kompis - min 88:a.


Inte var dag man ser två blanka 7-serier på gatan. 8)


Originalhög som en finlandsfärja, men definitivt inga saltprickar eller rostfläckar. :)

Blev en sista bild innan jag körde in den på förvaring för i år. Planen var att låta den få komma upp i arbetstemp och motionera sig lite innan den får tillbringa vintern i garage.

Till våren blir det att ge den storservice inklusive byte utav samtliga remmar och vattenpump. Nya däck skadar nog inte heller då de som sitter på säkert har suttit där de senaste 20 åren. Fulla utav stora torrsprickor.

I övrigt skall den väl få ett nytt och mer händelserikt liv. Även om den inte alls skall rulla många mil per år så lär det i alla fall bli några äventyr för den framöver.

Skall uppdatera så snart det händer något. Är det några frågor är det bara hojta till.