Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av matsw
Tog loss bakre stötfångare för att den satt lite snett på min V70 -00. Det visade sig att hela skiten lossnade med ett enkelt ryck eftersom fästena var fullständigt sönderrostade. Det märkliga är att inget annat på bilen visar några tecken alls på rostangrepp.
Det luktar som om fästet har blivit offeranod mellan aluminiumbalken i stötfångaren och den galvade bilen. Är det någon som har förslag på vad som behöver göras för att nästa fäste inte skall gå samma öde tillmötes?
Detalj.jpg
Vänster bak
Detalj.jpg (922.17 KiB) Visad 1665 gånger
Användarvisningsbild
av taxi
Du är inte ensam.
Som tillfällig lösning tog jag mindre sönderrostade fästen på skroten och hammarlackade dom.
Får se sen om rosten hamnar nån annanstans istället..
av matsw
När jag visade upp fästet för Bilia i Solna såg reservdelskillen ut som en fågelholk. Han hade aldrig sett nåt sånt påstod han. Man kan undra hur bra koll dom egentligen har på hur Volvos bilar är.
Användarvisningsbild
av taxi
Jag vill tro att detta är vanligt förekommande, och att det är därför man ser så många Volvobilar med hängande kofångare.
Tyvärr kan ingen reservdelsman ha koll på allt, men alldeles för ofta har dom just den attityden..
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
finns det ingen reparations sats för detta till sv70 kan ha fel men jag tror mig ha sett nått liknande nånstans här på forumet
men har för mig att det var till 850 herrgårdsvagn?.
min bakstötfångare på min s70 00a hänger lite med så nej du är som sagt inte själv om detta.
och liksom du stör jag mig på det :)

stavningen Bjur ja på Med vänlig hälsning hasse.
Användarvisningsbild
av Nexus
På Volvo finns det köpa nya konsoler skruvar mm. Har bytt på min V70.

konsol VO 6816114 2 st 397:-
flänsskruv VO 982831 2 st 58:-
flänsskruv VO 988182 4 st 37:-
Bricka VO 986504 4 st 30:-

Priserna var 2011 och kan har justerats lite. :roll:
Jag la på ett extra lager grundfärg och ett lager svart lack och de är fortfarande som nya 3 år senare :D
Användarvisningsbild
av Nexus
Det var oxå en bra fråga. Jag vet faktiskt inte om s & v70 har samma fäste.....
Användarvisningsbild
av taxi
Det tror jag inte att det är, vill minnas att de såg olika ut på skroten mellan sedan och kombi. Gällde 850 också.
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]