Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreasw
Den lilla markeringen sitter väl på oljepumpen? Markeringen sitter där den sitter. Du har väl en ficklampa du kan lysa med? Tycker det syntes jättebra på dina bilder. Du har ju en stor markering som sitter just bakom remhjulet, sen har du två små dalar på tänderna som du ser, sen till sist har du märket på blocket eller oljepumpen du ska ställa in mot.

Har du även kollat hur kamaxlarna ser ut?
Såhär ska det se ut i bakkant.

Notera att den vänstra ska vara över sträcket mellan toppen och "Kamkåpan", den högra ska vara under.

Bild
av KnotVillage
Nu har jag vänta på insugskammen, satt dit rem och spänt den. Det finns ytterst lite spel mellan vev/kam och kam/kam. Lite mer mellan kam och vattenpump. Kan varit så att vattenpumpen inte stod i dragläge när jag spände remmen.

Hur drar ni VVTn utan att remmen kuggar över? Den är ju inte låst framåt och drar jag fram motorn så den kommer i dragläge så kan man inte ha verktyget kvar i bakkant.
av KnotVillage
Ska den vara precis lika spänd överallt. Fjädrar ytterst lite mellan vev/kam och kam/kam men lite mer mellan kam och vattenpump. Mellan spännande och vev är den och stum. Det är alltså bara mellan kam v-pump som spänningen skiljer. Kammarna är låsta och dreven är låsta. Dock ska VVTn dras 120nm men vet ej vad jag ska hålla mot med. Den är ju liksom inte låst framåt. VVTn ska ju ha det bakre ändläget vid markeringen.

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]