- tis 26 aug 2014, 14:33
Hej!
Är det någon som har koll på hur hastighetsmätaren funkar.
Jag har ABSfel/motorlampa lyser/hastighetsmätare som fungerar från och till.
Jag förmodar att alla dessa fel har en och samma källa.
ABS box får antagligen olika hastighetsangivelser, för TRACS går igång när man kör iväg.
Motorlampan lyser eftersom motorstyrboxen får felaktig hastighetssignal (får denna felkod av OBD2 läsare).
Har bytat alla ABS sensorer, kuggkransar fram och testat 2 olika ABS boxar.
Mest troliga felkälla? Hastighetsmätaren uppförsig anorlunda i regnväder, dvs oftast faller nålen till botten. Vid torrt väder rör sig nålen, men visar fel upp till ca 60 km/h.
Hur funkar hastighetssignalflödet ? Kan ett trasigt hast. mätarhus ge dessa fel, dvs att hast. signalen till motorstyrning kommer från hastighetsmätaren. Eller hur funkar det? Någon som kan förbarma sig över mitt problem
Tack på förhand
Är det någon som har koll på hur hastighetsmätaren funkar.
Jag har ABSfel/motorlampa lyser/hastighetsmätare som fungerar från och till.
Jag förmodar att alla dessa fel har en och samma källa.
ABS box får antagligen olika hastighetsangivelser, för TRACS går igång när man kör iväg.
Motorlampan lyser eftersom motorstyrboxen får felaktig hastighetssignal (får denna felkod av OBD2 läsare).
Har bytat alla ABS sensorer, kuggkransar fram och testat 2 olika ABS boxar.
Mest troliga felkälla? Hastighetsmätaren uppförsig anorlunda i regnväder, dvs oftast faller nålen till botten. Vid torrt väder rör sig nålen, men visar fel upp till ca 60 km/h.
Hur funkar hastighetssignalflödet ? Kan ett trasigt hast. mätarhus ge dessa fel, dvs att hast. signalen till motorstyrning kommer från hastighetsmätaren. Eller hur funkar det? Någon som kan förbarma sig över mitt problem
Tack på förhand