- tis 02 sep 2014, 00:42
Om man tittar på Volvos demonstrations-video av Haldex så startar man från stillastående i uppförslut med endast ett hjul på fast mark (resten på rullbräde) och det fungerar utan problem. Det jag noterar på Volvos egna terrängbanevideo är att man måste låta hjulen spinna på ganska bra för att den simulerade diffbromsen ska kunna fördela kraften över till det drivande hjulet. Kan det vara så att man vill motverka tjuv-stopp om DSTC:n börjar bromsa ett spinnande hjul för tidigt genom se till att motorvarvet hålls uppe innan den går in och bromsar?
Det är i alla fall så jag tolkar de filmer jag sett på hur bilen uppträder.
osla skrev:testade farsans xc70 08 för några veckor sen i en liten sandgrop, hittade en höjdskillnad på kanske 3 dm i ganska lös sand, körde upp snett så jag skulle få diagonalspinn, stannade så jag verkligen skulle testa hur den skulle klara det, och det var inte lönt att försöka köra upp på höjden, fick diagonalspinn direkt, inget fel på hur snabbt haldexen skickade bak kraften, det han i princip inte slira, inte så man såg det iaf innan den började slira på bakaxeln. men upp tog jag mig inte eftersom den saknar låsbara diffar i axlarna samt får dålig fjädring som inte kan flexa så alla hjul var i marken. var så enkel körning så en 740 hade tagit sig upp på 1:an med tomgångsvarv så det säger ju allt om hur såna här bilar är i riktig terräng=odugliga.Det är inte att du använde fel körteknik när du skulle upp?
Om man tittar på Volvos demonstrations-video av Haldex så startar man från stillastående i uppförslut med endast ett hjul på fast mark (resten på rullbräde) och det fungerar utan problem. Det jag noterar på Volvos egna terrängbanevideo är att man måste låta hjulen spinna på ganska bra för att den simulerade diffbromsen ska kunna fördela kraften över till det drivande hjulet. Kan det vara så att man vill motverka tjuv-stopp om DSTC:n börjar bromsa ett spinnande hjul för tidigt genom se till att motorvarvet hålls uppe innan den går in och bromsar?
Det är i alla fall så jag tolkar de filmer jag sett på hur bilen uppträder.
"When the going gets tough, the Tough get duct-tape..." Dr. Mabuse, SFN
Skeptic Friends Network och Etanol.nu
Att mäta är att veta...
Skeptic Friends Network och Etanol.nu
Att mäta är att veta...