Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

osla skrev:testade farsans xc70 08 för några veckor sen i en liten sandgrop, hittade en höjdskillnad på kanske 3 dm i ganska lös sand, körde upp snett så jag skulle få diagonalspinn, stannade så jag verkligen skulle testa hur den skulle klara det, och det var inte lönt att försöka köra upp på höjden, fick diagonalspinn direkt, inget fel på hur snabbt haldexen skickade bak kraften, det han i princip inte slira, inte så man såg det iaf innan den började slira på bakaxeln. men upp tog jag mig inte eftersom den saknar låsbara diffar i axlarna samt får dålig fjädring som inte kan flexa så alla hjul var i marken. var så enkel körning så en 740 hade tagit sig upp på 1:an med tomgångsvarv så det säger ju allt om hur såna här bilar är i riktig terräng=odugliga.
Det är inte att du använde fel körteknik när du skulle upp?
Om man tittar på Volvos demonstrations-video av Haldex så startar man från stillastående i uppförslut med endast ett hjul på fast mark (resten på rullbräde) och det fungerar utan problem. Det jag noterar på Volvos egna terrängbanevideo är att man måste låta hjulen spinna på ganska bra för att den simulerade diffbromsen ska kunna fördela kraften över till det drivande hjulet. Kan det vara så att man vill motverka tjuv-stopp om DSTC:n börjar bromsa ett spinnande hjul för tidigt genom se till att motorvarvet hålls uppe innan den går in och bromsar?
Det är i alla fall så jag tolkar de filmer jag sett på hur bilen uppträder.
I en del sådana lägen måste man reducera (stänga av helt går inte) DSTC för att få ut tillräcklig kraft till hjulen som faktiskt har något grepp. Annars går antispinn in och stryper motoreffekten för att hejda det vilda snurrandet på hjulen som hänger i luften, och det blir ingen kraft över till de som står på marken. I min bil står det DSTC SPORT i instrumentpanelen i det läget.
Dessutom måste man gasa rätt bra för att det ska bli kraft både till de hjul som ska bromsa sig till tillräckligt moment och dessutom till de som ska försöka flytta på bilen.
Japp, vid "diagonalsnurr" måste man gasa till ordentligt, det har jag märkt själv flera gånger. Man hör ju rätt tydligt när bromsarna börjar jobba för att häva det hela.
Mabuse skrev:
osla skrev:testade farsans xc70 08 för några veckor sen i en liten sandgrop, hittade en höjdskillnad på kanske 3 dm i ganska lös sand, körde upp snett så jag skulle få diagonalspinn, stannade så jag verkligen skulle testa hur den skulle klara det, och det var inte lönt att försöka köra upp på höjden, fick diagonalspinn direkt, inget fel på hur snabbt haldexen skickade bak kraften, det han i princip inte slira, inte så man såg det iaf innan den började slira på bakaxeln. men upp tog jag mig inte eftersom den saknar låsbara diffar i axlarna samt får dålig fjädring som inte kan flexa så alla hjul var i marken. var så enkel körning så en 740 hade tagit sig upp på 1:an med tomgångsvarv så det säger ju allt om hur såna här bilar är i riktig terräng=odugliga.
Det är inte att du använde fel körteknik när du skulle upp?
Om man tittar på Volvos demonstrations-video av Haldex så startar man från stillastående i uppförslut med endast ett hjul på fast mark (resten på rullbräde) och det fungerar utan problem. Det jag noterar på Volvos egna terrängbanevideo är att man måste låta hjulen spinna på ganska bra för att den simulerade diffbromsen ska kunna fördela kraften över till det drivande hjulet. Kan det vara så att man vill motverka tjuv-stopp om DSTC:n börjar bromsa ett spinnande hjul för tidigt genom se till att motorvarvet hålls uppe innan den går in och bromsar?
Det är i alla fall så jag tolkar de filmer jag sett på hur bilen uppträder.
Har du händelsevis nån länk till demovideon?
Den här är ganska bra, med många rullbrädor.. Kolla vid 2:40 till exempel där han ligger kvar på tre rullar och snurrar med tre hjul tills han ger extra gas och det fjärde hjulet sätter fart på bilen.

Det som är bra med Haldex är väl att lamellen funkar som centerlås när den först är kopplad in 100%.

Däremot så funkar dstc som lås på fram och bak via broms och det betyder hjulsläp. Så länge bilen rullar är det inga problem men att sätta igång på lösr underlag. Tex sand är jobbigt.

Det är i alla fall min erfarenhet och det betyder i praktiken att om du planerar din körning i terräng har du i xc en bil som klarar sig riktigt bra.

I lös sand kan jag följa riktiga 4x4 så länge jag rullar. I det fallet är det frihöjd och däckdimension som är begränsning.
Ja, med fullt tryck klarar Haldexkopplingen att föra över nästan hela momentet som motorn kan ge ut. I alla fall på en manuellt växlad bil. Automatlådans momentomvandlare höjer ju momentet ut med nästan det dubbla, så där är det väl lite knappt. Men det är rätt mycket ändå, förutsatt att den verkligen låst, alltså. Personligen tycker jag att åtminstone om man har HDC aktiverat skulle den låsa så mycket det går i starten, men om den gör det utan att slirning detekterats vet jag inte.
EjS skrev:Det som är bra med Haldex är väl att lamellen funkar som centerlås när den först är kopplad in 100%.
Problemet är om du låter haldexdiffen låsa ihop till 100% så kan du inte svänga bilen. :shock:

Det var det som var så bra med Gen 4 att den var snabb nog att låsa först när det behövdes.
MartinS skrev:Den här är ganska bra, med många rullbrädor.. Kolla vid 2:40 till exempel där han ligger kvar på tre rullar och snurrar med tre hjul tills han ger extra gas och det fjärde hjulet sätter fart på bilen.

Rullarna är ju bra för säljdemo för de döljer alla brister i snabbhet, det tillåter ju att du kan stå och snurra hela dagen och sedan komma loss.

Om det hade varit gräs/lera/snö/sand så hinner du ju gräva ned dig innan systemet vaknar och du sitter ohjälpligt fast och du har till på köpet sabbat hela gräsmattan du står på när du bara skulle flytta lite på släpet.
  • 1
  • 108
  • 109
  • 110
  • 111
  • 112
  • 130

Tips! Har gjort likadant på min när det[…]

840 kPa motsvarar 8,4 Bar vilket är alldeles […]

Hade varierande tomgång i min 99a 2,5t F&oum[…]

Hej! Ja deras universal damask var för kort […]