Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zenobia
Frigge skrev:
zenobia skrev:
CarMan skrev: 3. har man 1 årsgaranti, hur kan du då tro att nån ska laga den gratis 4 år senare?

försök vara lite realistisk
Saab har starkt reducerat pris på sin tändkassett, spelar ingen roll om din bil är 1 år eller 15 år. En skitkonstruktion som leder till stora problem för bilägaren. Saab tar sitt ansvar och sänker sitt täckningsbidrag till en rimlig nivå och kunden blir nöjd.

Så himla orealistiskt var det väl ändå inte?

O vad får dig att tro att Volvo inte gör likadant på vissa delar :roll:
Idiotisk påstående då du inte vet bättre skulle jag vilja säga.
Japp, jag är den ständigt oförstående kunden med den stora plånbok ni vill åt. Vi alla har våra roller och jag drog tydligen nitlotten.
Användarvisningsbild
av CarMan
zenobia skrev:
Frigge skrev:
zenobia skrev: Saab har starkt reducerat pris på sin tändkassett, spelar ingen roll om din bil är 1 år eller 15 år. En skitkonstruktion som leder till stora problem för bilägaren. Saab tar sitt ansvar och sänker sitt täckningsbidrag till en rimlig nivå och kunden blir nöjd.

Så himla orealistiskt var det väl ändå inte?

O vad får dig att tro att Volvo inte gör likadant på vissa delar :roll:
Idiotisk påstående då du inte vet bättre skulle jag vilja säga.
Japp, jag är den ständigt oförstående kunden med den stora plånbok ni vill åt. Vi alla har våra roller och jag drog tydligen nitlotten.
Va då ni. vi sätter inte priserna...
vi är bara lite mer öppna o inte så trångsinta som du. vi kan se o tareda på varför det kostar dom pengar det gör.

vad jag undrar är hur en bergvärme anläggning kan kosta 150 000:- o mer om det är i storstan...
jag har själv bergvärme o vet vad matrialet kostar.
av Frigge
zenobia skrev:
Nja, så illa är det väl inte :wink:
av zenobia
CarMan skrev:jag har själv bergvärme o vet vad matrialet kostar.
Jag har ingen aning för jag är kund i en Volvo märkesverkstad och har därför inte råd med sådant lyx som bergvärme. Var nämligen hos volvomecken och tömde plånboken förra lönen....

:shock:

Kan det bli mer offtopic? Vem var det som skrek nyss?
Användarvisningsbild
av CarMan
zenobia skrev:
CarMan skrev:jag har själv bergvärme o vet vad matrialet kostar.
Jag har ingen aning för jag är kund i en Volvo märkesverkstad och har därför inte råd med sådant lyx som bergvärme. Var nämligen hos volvomecken och tömde plånboken förra lönen....

:shock:

Kan det bli mer offtopic? Vem var det som skrek nyss?
Där har du den stora skilnaden på hur jag tänker. jag är nämligen bilmekaniker o dom tjänar inte så mycke pengar, så jag har inte råd att ha nån annan uppvärmning än bergvärme...
Användarvisningsbild
av Ringhede
Nå CarMan

Har du räknat på det riktigt nu?
Om du räknar på vad du egentligen skulle tjäna med era priser så borde årets löneförhandling kunna ge dig ett rejält tillskott.
Förklara för chefen att alla de timmar du gör drar in en massa pengar och att du nu borde få en lön som är mer anpassad efter dina prestationer.

Kolla upp statistiken och jämför med yrkesgrupper som kan fakturera kunden 1000-1500 kr/timma. Alltså duktiga datakonsulter mm. De tjänar runt 30.000 kr per månad. Och de har även som ni höga kostnader för utrustning och vidareutbildning.

Eller är det så som du är inne på att ni inte gör så många timmar som går att fakturera? Då finns stora möjligheter till att öka produktiviteten och därmed både höja era löner och samtidigat sänka kostnaderna till kund.

Detta är något som de mindre verkstäderna är tvingade att göra för att vara lönsamma och att behålla kunderna.

Se detta ur ett possitivt perspektiv och är inte för att klaga på dig personligen. Jag ser dig som en trevlig hjälpsam person som försöker dela med dig av din erfarenhet.

mvh Roland
Användarvisningsbild
av CarMan
Ringhede skrev:Nå CarMan

Har du räknat på det riktigt nu?
Om du räknar på vad du egentligen skulle tjäna med era priser så borde årets löneförhandling kunna ge dig ett rejält tillskott.
Förklara för chefen att alla de timmar du gör drar in en massa pengar och att du nu borde få en lön som är mer anpassad efter dina prestationer.

Kolla upp statistiken och jämför med yrkesgrupper som kan fakturera kunden 1000-1500 kr/timma. Alltså duktiga datakonsulter mm. De tjänar runt 30.000 kr per månad. Och de har även som ni höga kostnader för utrustning och vidareutbildning.

Eller är det så som du är inne på att ni inte gör så många timmar som går att fakturera? Då finns stora möjligheter till att öka produktiviteten och därmed både höja era löner och samtidigat sänka kostnaderna till kund.

Detta är något som de mindre verkstäderna är tvingade att göra för att vara lönsamma och att behålla kunderna.

Se detta ur ett possitivt perspektiv och är inte för att klaga på dig personligen. Jag ser dig som en trevlig hjälpsam person som försöker dela med dig av din erfarenhet.

mvh Roland
vist kan man öka produktiviteten genom att göra som små verkstäder gör. dom gör servicarna & enkla "byten" sen säger dom at du måste åka till merkesverkstan när det ska felsökas, när det igentligen handlar om att dom inte vill investera i rätt utrustning & ta den tiden det tar att hitta felena på bilarna.

jag har inte räknat fel i min uträkning, men du har glömt många av dom omkostnader företaget har.
det finns mängder med specialverktyg som måste inhandlas för att få vara volvo verksta & dom är inte gratis! sen är det massor med datorer & annan felsöknings utrustning. en hel hög med admestrativ personal som bara kostar pengar.

kolla bara i en volvo butik, dör finns fina montrar, som man är tvingad att köpa för att få ha butiken, varje sektion ligger på riktiga fantasipriser. jag höste ett pris på 19000:-, men kan inte säga att det stämmer, låter aldeles för högt.
sen har vi AC akreditering, vi har en avgift för att få släcka 2:or & man har en avgift för att vara kontrolerad verksta m.m. det finns så mycke grejor så det är löjligt.

en mindre verksta kan ju strunta i detta o livnärasig på att lossas att man gör servicar, men man igentligen bara byter dom grejor som finns på protokollena.
av S60AWD2.5T
CarMan skrev:
zenobia skrev:
CarMan skrev:jag fattar ingen ting av dom sista inlägen.
1. dom har defenetiv tinget med tåden at göra.
2. att sänka priset på reservdelar gör ju inte en felsökning billigare.
Det gör inte heller att timdebiteringen kan minskas.
Inte ett helt oväntat svar från din sida...

Har jag påstått att priset på reservdelar påverkar en felsökning?
Har jag påstått att timdebiteringen kan minskas om priset på reservdelar sjunker?

Dags att torka bort oljan från glasögonen nu... mina inlägg är inte mer offtopic än dina i denna tråden.
Ja ha, det var en helt ny diskution. här kommer en till
jag tycker det är katastrof att Dagisarna i hela katrineholms komun stänger när det är planeringsdagar, vilket dom har 4ggr/ år.
dom borde väll kunna göra som alla andra företag gör. bar skicka delar av styrkan på kurs & göra det i omgångar till alla har varit på kussen /studiebesöket, eller vad dom kallas det.
Desutom finns det ju mängder med vikarier som man kan kalla in.

Dom stänger INTE dagiset utan vädjar om att barnen skall vara där ifrån
det är en jäkla skillnad.
Användarvisningsbild
av CarMan
S60AWD2.5T skrev:
CarMan skrev:
zenobia skrev: Inte ett helt oväntat svar från din sida...

Har jag påstått att priset på reservdelar påverkar en felsökning?
Har jag påstått att timdebiteringen kan minskas om priset på reservdelar sjunker?

Dags att torka bort oljan från glasögonen nu... mina inlägg är inte mer offtopic än dina i denna tråden.
Ja ha, det var en helt ny diskution. här kommer en till
jag tycker det är katastrof att Dagisarna i hela katrineholms komun stänger när det är planeringsdagar, vilket dom har 4ggr/ år.
dom borde väll kunna göra som alla andra företag gör. bar skicka delar av styrkan på kurs & göra det i omgångar till alla har varit på kussen /studiebesöket, eller vad dom kallas det.

nja, ska man följa lagtexten så får dom inte stänga. men om man säger att barnett måste vara på dagis så ser personalen hotfull ut o sägar att dom inte vet var ungen hamnar så, bernat kommer ialla fall inte hamna på nt ställe där den känner personal, lokal eller andra bar. detta är dom väldigt tydliga med att tala om, o vem vill utsätta sitt barn för den totyren?
av S60AWD2.5T
CarMan skrev:
S60AWD2.5T skrev:
CarMan skrev: Ja ha, det var en helt ny diskution. här kommer en till

nja, ska man följa lagtexten så får dom inte stänga. men om man säger att barnett måste vara på dagis så ser personalen hotfull ut o sägar att dom inte vet var ungen hamnar så, bernat kommer ialla fall inte hamna på nt ställe där den känner personal, lokal eller andra bar. detta är dom väldigt tydliga med att tala om, o vem vill utsätta sitt barn för den totyren?
Nu slog du huvudet på spiken!!
Det är så många känner det när man lämnar in bilen på rep.......... :lol:
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]