Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ER
Om du häktar av rem till AC, tejpar igen alla springor som finns, pumpar upp däckena till korrekt tryck vilket är betydligt mer än "rekommenderat", sätter på smala cykelhjul istället för normalfeta hjul, kör med ett ägg under gaspedalen, optimerar biulen extermt för körckeln osv.så kan du komma ner men aldrig matcha placebosiffrorna som är resultat av förbruknings samt koldioxidhetsen som vi har. Faktum är att skulle vi mäta så skulle många dieselbilar av dags dato ha betydligt högre koldioxidutsläpp och därmed även ha högre skatt då skatten baseras på koldiodidutsläppen även om det finns viktigare saker att basera på enligt nya rön.

Gråter inte en enda droppe att min egen bil på pappret är lite skitigare samt drar lite mera än nyare för jag vet att jag har utan ansträngning matchat uppgiven förbrukning mätt vid pump mer än en fåtal gånger men så tillhör inte heller bilen hetsgenerationen.
Nästan att man gråter över att köpare inte synat bluffen och insett att man inte köper den låga förbrukningen bilen har på pappret utan man får betydligt högre.

Detta är ingen hemlighet eller nyhet om man haft ögonen öppna ett tag, har ett komplement till tidigare post:
http://mhf.se/client/files//mf/2013-01/ ... 0synad.pdf
Senast redigerad av 1 ER, redigerad totalt 0 gånger.
av Linqid
RubenS skrev:...men jag har aldrig haft en bil med så förbannat uppenbara bluffsiffror i reklamen som den här S80:n jag kör nu.
Inte för att försvara Volvo, men exakt vad är det som är bluff? Siffrorna är framtagna enligt EU-körcyklen och är inget som tillverkaren kan påverka. Givetvis försöker tillverkarna optimera sin bilar efter gällande körcykel, och är det någonstans du ska klaga är det hos beslutsfattarna som kan påverka körcykeln.

Att dagens siffror är helt orimliga är ingen nyhet. Att BMW skulle vara mycket bättre stämmer inte. Återkom i så fall när du lyckats köra en 520d på 0,5 blandat..
Användarvisningsbild
av ER
Linqid skrev:
RubenS skrev:...men jag har aldrig haft en bil med så förbannat uppenbara bluffsiffror i reklamen som den här S80:n jag kör nu.
Inte för att försvara Volvo, men exakt vad är det som är bluff? Siffrorna är framtagna enligt EU-körcyklen och är inget som tillverkaren kan påverka. Givetvis försöker tillverkarna optimera sin bilar efter gällande körcykel, och är det någonstans du ska klaga är det hos beslutsfattarna som kan påverka körcykeln.

Att dagens siffror är helt orimliga är ingen nyhet. Att BMW skulle vara mycket bättre stämmer inte. Återkom i så fall när du lyckats köra en 520d på 0,5 blandat..
Uppgivna siffror bör ju vara nåt man kan uppnå, annars är det ju bara fiktiva. Är inget annat än hetsen som orsakat dessa felvisande siffror, är bättre med ärliga siffror men högre utsläpp alla bilar uppnår vid normal körning.
Att tillåta optimering av detta slag har ingen påverkan på miljön som är positiv, tvärt om när nya bilar är lika "skitiga" med koldioxid som äldre där det går att köra på uppgiven förbrukning.
av Linqid
ER skrev:
Linqid skrev:

Uppgivna siffror bör ju vara nåt man kan uppnå, annars är det ju bara fiktiva. Är inget annat än hetsen som orsakat dessa felvisande siffror, är bättre med ärliga siffror men högre utsläpp alla bilar uppnår vid normal körning.
Att tillåta optimering av detta slag har ingen påverkan på miljön som är positiv, tvärt om när nya bilar är lika "skitiga" med koldioxid som äldre där det går att köra på uppgiven förbrukning.
Jag har inte heller påstått något annat, bara att Volvo (eller någon annan tillverkare) inte har gjort något fel. Man vore ju rent korkade om man inte försökte få fram så låga siffror som möjligt i EU-cykeln eftersom det är den som gäller idag. Att förändra körcykeln ligger på politikernas bord och inte på tillverkarnas.
Användarvisningsbild
av Perra83
Anger biltillverkaren en uppgift så tycker man ju att det ska stämma. Inte kul att köpa en bil med 200hk och man bara får 100hk.

Rätt dåligt att bilen förbrukar nästan 100% mer än deklarerat. Nu är det som det är. Snart kommer det en ny mätmetod så vi får väl se om den är mer tillförlitlig.
av jpennerb
EjS skrev:@admin:

Kan vi göra ett nytt forum för enbart förbrukningsfrågor?
:-)-)

Ja dessa förbrukningshysterin spammar alla trådar!

Helt ointressant att diskutera förbrukning mellan olika förare då körmönster skiljer massor. En D5 kan ha en blandad förbrukning på allt mellan 0,65 - 0,9 beroende på vem man frågar.

Och snälla, testa att sök i forumet innan nya av dessa trådar skapas. Måste finnas tusentals...
Användarvisningsbild
av mobe
RubenS skrev:Jag tror inte heller soppaförbrukningen kommer sjunka speciellt mycket på sikt. Jag är intresserad av lite second opinion.
Volvo har alltid varit törstiga soppaslukare och det här nya med eDrive osv.. är inget annat än trams. Volvo är som merca dom kan inte göra en soppasnål bil som också går bra. BMW är annars duktiga på det. Jag ångrar som fan att jag inte köpte nya 520:n istället, kostade några tusingar till.
Klart du skulle köpt dig en 520 :) Jag har mest överförbrukning på volvo iaf.

V50 D2 +38%
V40 D2 +41%
520dA +26%
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lövet skrev:Förbrukningen sjunker inte i nämnvärd utsträckning. Nån enstaka centiliter hit eller dit är vad det handlar om. De som rapporterar om stora förbrukningsskillnader har inte ett konstant körmönster. Om det verkligen vore så att motorn drog 1dl mer första 1000 milen (som vissa påstår) skulle motorn i princip smälta inifrån av friktionen...
:-)-)

Precis, på stenåldern drog motorn mer innan den var inkörd. Det berodde på att grejjerna var grovt tillyxade vid tillverkningen och krävde noggrann inkörning med täta olje och filterbyten vid tex 50 mil, 300 mil osv medans de sågades till inne i motorn.

Så är det ju inte idag, grejerna tillverkas med hög noggrannhet och du kör 3000 mil innan första oljebytet.

Nuförtiden är det en skröna som lever kvar som bilsäljarna utnyttjar när kunden klagar på hör förbrukning på nybilen. "Kör några tusen mil så ska du se att det går ned" Och sedan har kunden vant sig och det är för sent att klaga.
Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&ari[…]

Elpriset

783 kWh för januari, 2683 kr zon 3.. ouch :-[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann[…]

Motorvärmare

Det brukar gå att ha båda delarna. Doc[…]