NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

DSC_0670[1].JPG
värdena på tomgång varm motor
DSC_0670[1].JPG (943.87 KiB) Visad 1372 gånger
DSC_0669[1].JPG
värdena i 90km/h på 5:an
DSC_0669[1].JPG (909.25 KiB) Visad 1384 gånger
Hej!
Det verkar som att alla kan märka och se när bilen regenererar sitt partikelfilter, jag har aldrig märkt det!? Märker inget på motorn eller bränsleförbrukningen. Men snittförbrukningen har aldrig stämmt riktigt! den visar nästan alltid 0.52 l/mil men i verkligheten är den 0.6 under det året jag ägt bilen nu, tills i sommar då den fortfarande visar ungerfär 0.53 men tar nu 0.7 i verkligheten.
Jag kör nästan bara landsväg med min v50 1.6d -07
Det troliga är väll partikelfiltret som är täppt, och bilen regenererar hela tiden. Men det är bra drag i kärran! så kanske inte så täppt?

Eolysen är påfylld och nollad, och provpumpad så det inte finns luft i ledningen.
tryckslangarna till differansgivaren på partikelfiltret är hela och ny givare.
Egr ventilen rengjord och apterad i vida

tacksam om någon har en komentar till värdena i vida? det konstiga är glödstiften som slår till och från hela tiden med någon minuts mellanrum, om det är till regenereringen? men ej bakrutevärmaren slår till

tänkte ev. ta bort partikelfiltret och skära upp ett hål i botten med vinkelslipen så man kan spola igenom med högtryckssprutan, sen bara svetsa igen det med rostfri mig tråd!!??

någon som provat trätta dom?
Det finns ju snorbilliga filter på ebay.de. Jag hade bara köpt ett sånt och besparat mig själv huvudvärken med smarta lösningar. Går på nån tusenlapp...
Jag tycker 551 grader låter hyfsat högt för jämn körning i 90, har du nyss accelererat? DPF på de fordon jag kört mest ligger oftast omkring 250-350 grader vid rätt normal drift. De är å andra sidan lite rejälare. Vågar ej uttala mig alltför säkert om personbil.
Jag har testat att tvätta filtret men det sätter igen efter ett tag.
Provade att borra ur det lite medans jag väntade på det nya filtret och det fungerade bra ända tills jag kopplade på husvagnen för då larmade den för partikelfiltret.
Ska sätta dit det nya idag ( köpt på http://www.fixabildelar.se för 2820kr ink frakt V50 2.0D).
Jobbarkompisen köpte ett på ebay för 2300kr så nog kan man spara pengar om man kollar runt lite.
Tempen i partikelfiltret brukar va mellan 450- 600grader! vid normal körning 90-100 km/h

idag var det lägre tryck 3hpa på tomgång och 47 hpa i 90km/h men glödstiften slår till och från ändå?

funderade på att sätta en tryckmanometer på slangen till tryckgivaren så ser man trycket lättar utan datorn i bilen!!
men 100hpa blir nog 0.1kg så det blir en liten tryckmanometer... jaja ideer finns det alltid

ska leta på ebay :D
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skale[…]