Leinad skrev:Peugeot 308 ser riktigt snygg ut, visste inte ens att den fanns i kombi.
Men... jag och sambon hade en Renault i ett par år och det var fel på den konstant under hela tiden
Du vet väl att PSA (Peugeot Citroën) och Renault inte har något med varandra att göra förutom tillverkningslandet?
"Jag funderar på en MY2015 V60, men jag vet inte, jag och sambon hade en 9-3 från -02 ett par år och det var fel på den konstant under hela tiden"...
Nä, jag kommer aldrig att begripa hur folk kan resonera på det här viset.
Angeånde att Skoda skulle använda "gammal VW-teknik" så är det en myt som det verkar vara svårt att slå hål på. Ända sedan Octavian kom på 90-talet har man använt samma teknik som i motsvarande VW. Samma motorer, samma haldex-awd osv osv.
Min Octavia 2012 har samma 1.4-liters turbomotor och sjustegade DSG-låda som man fick om man köpte en Golf på den tiden, samt det mesta av den övriga tekniken under plåten. Nu har det ju kommit nya modeller baserat på MQB-plattan, med uppdaterade motorer och lådor. Dom får du oavsett om du köper en Golf eller en Octavia, eller en A3 eller en Leon för den delen.
Det som gör min Octavia "sämre" än en motsvarande Golf eller A3 är t.ex ljudisoleringen, designen på interiören, eventuellt trimningsgrad på motorerna och så rena marknadsföringsdetaljer. Min bil hade 15-tumshjul från fabrik trots att den är ganska välspecad i övrigt. Golfen har ju 16" som standard och A3:an antagligen 17". :) Octavia RS har heller aldrig funnits med fyrhjulsdrift, till skillnad från Golfs R-modeller. Självklart måste det finnas en orsak att betala mer för en VW, eller än mer för en Audi. Trots att det till stor del är samma teknik man får.
Senast för någon helg sen var det nån som pekade på min bil och sa "Visst är det VW-motorer i Skoda nuförtiden?" Nej, det är det inte. Det är VAG-motorer.
Skoda - Tyska delar i tjeckisk låda. :)