Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Exquattro
Jag har faktiskt tittat lite på nya Octavia Scout. Har man någon form av koncernavtal och sen bilen är så bra som den verkar så kan det vara ett klipp. Den bygger ju på exakt samma komponenter som nya A3 och nya Golf, så till skillnad från Alltrack är det en ny konstruktion. Jag fick en offert för lite sedan och med vårt avtal och nästan fullsketen med utrustning hamnade den på 303000 netto. 184hk, fyrhjulsdrift och automat + nästan allt utom glastak. Utrymmena är helt ok. Jag ska i alla fall inte avfärda den förrän den är testad, vilket ska bli strax efter månadsskiftet.
av Leinad
Jag har nu kollat runt en del och kommit fram till att en Audi A4 Avant för tillfället är ett mycket prisvärt alternativ. Det beror ju så klart på att det kommer en ny modell men Audis modeller brukar ju inte ändra sig så mycket och jag har inget behov av att ha en senaste modell.

En Audi A4 Avant med 2.0 TDI 150 hk clean diesel Multitronic kostar 298 tkr med följande utrustning:
• Concert • Läderklädd multifunktionssportratt i 3-ekerdesign • Farthållare • Mittarmstöd fram • Förarinformationssystem med färgskärm • Bluetooth-gränssnitt • RPM-paket • Sportstolar fram • Xenon plus • Förvaringspaket • Aluminiumfälg 17'' • Sportchassi (Sportchassi kan väljas bort)

Min tanke är att välja bort Sportchassit och komplettera med parkeringsvarnare fram och bak samt tonade rutor.

För 328 tkr får man istället 2.0 TDI 190 hk clean diesel quattor S tronic, vilket känns grymt prisvärt men har svårt att motivera en Quattro...

Någon som har erfarenhet av liknande:
- 6-stegad Multitronic mot den 7-stegade S-tronic, är det något man märker av?
- Sportstolar fram, hur funkar det för 188 cm och 86 kg (normalbyggd)?
- Blir det galet dyrt att komplettera med parkeringsvarnare fram och bak samt tonade rutor och kanske lite andra småsaker?

Tack för deltagande i min inte helt Volvo-relaterade tråd!
av Lövet
Multitronic är inte 6-stegad utan helt steglös. Tänk scooter. 6-stegad är den bara i sitt manuella läge.
Jag gillar lådan men känslan mot en vanlig automatlåda är helt annorlunda så det är värt att försöka provköra först. Den passar inte alla.

Sportstolarna är bra men lite hårda. Inga problem att få plats dock.

Att komplettera i efterhand brukar vi extremt mycket dyrare så vill du ha parkeringsvarnare, beställ det direkt. Toning är en annan sak, det kan vilken bilvårdsfirma som helst göra.
av Leinad
Jag uttryckte mig lite slarvigt, med att komplettera så menade jag att beställa utöver den utrustning som fanns i erbjudandet, alltså inte att komplettera vid ett senare tillfälle. Toningen är ju iofs som du skriver ett alternativ att komplettera senare.

Ok med Multitronic, ska nog se till att provköra den i alla fall.
Användarvisningsbild
av MartinS
Exquattro skrev:Jag har faktiskt tittat lite på nya Octavia Scout. Har man någon form av koncernavtal och sen bilen är så bra som den verkar så kan det vara ett klipp. Den bygger ju på exakt samma komponenter som nya A3 och nya Golf, så till skillnad från Alltrack är det en ny konstruktion.
Förr i tiden låg ju alltid Skoda någon eller några generationer bakom VW och Audi vad det gällde valet av komponenter inom koncernen, har det ändrats nu?
av Lövet
Nej. De enda som tror det är Skodaägarna.

Bara för att motorn är lika är det inte "exakt samma komponenter". Det skiljer fortfarande mängder framförallt i sammansättningskvalité, materialval, chassi och ljudisolering.
av Exquattro
Lövet, det var fel ordval av mej. Det är ju såklart inte exakt samma komponenter tvärsigenom på de tre märkena, men de tre är byggda på samma plattform och har väldigt mycket gemensamt. Som tidigare Audiägare så vet ju jag att det skiljer i mångt o mycket, dock verkar det som med den nya Octavian och nu också Fabian så skiljer det mindre än nånsin tidigare. Skodafolket verkar ha sträckt upp sej en hel del med nya modeller och ny design. Som det har varit tidigare har Skoda alltid legat några år bakom i tekniken och enligt insatta är det detta som gjort Skoda bättre i felstatistiken jämfört med VW. Men nu verkar det ha ändrat sig, de måste ha problem inom koncernen med produktplaceringen nu.
av Lövet
Håller med dig att Skoda producerar riktigt bra och prisvärda bilar numera. Men det är inte "samma" bilar som Audi som en del Skodaägare (i min släkt *host*) får för sig.

(Detta är alltså inte personligt riktat till dig)
Användarvisningsbild
av Perc
Leinad skrev:Peugeot 308 ser riktigt snygg ut, visste inte ens att den fanns i kombi.

Men... jag och sambon hade en Renault i ett par år och det var fel på den konstant under hela tiden
Du vet väl att PSA (Peugeot Citroën) och Renault inte har något med varandra att göra förutom tillverkningslandet?

"Jag funderar på en MY2015 V60, men jag vet inte, jag och sambon hade en 9-3 från -02 ett par år och det var fel på den konstant under hela tiden"...

Nä, jag kommer aldrig att begripa hur folk kan resonera på det här viset.

Angeånde att Skoda skulle använda "gammal VW-teknik" så är det en myt som det verkar vara svårt att slå hål på. Ända sedan Octavian kom på 90-talet har man använt samma teknik som i motsvarande VW. Samma motorer, samma haldex-awd osv osv.

Min Octavia 2012 har samma 1.4-liters turbomotor och sjustegade DSG-låda som man fick om man köpte en Golf på den tiden, samt det mesta av den övriga tekniken under plåten. Nu har det ju kommit nya modeller baserat på MQB-plattan, med uppdaterade motorer och lådor. Dom får du oavsett om du köper en Golf eller en Octavia, eller en A3 eller en Leon för den delen.

Det som gör min Octavia "sämre" än en motsvarande Golf eller A3 är t.ex ljudisoleringen, designen på interiören, eventuellt trimningsgrad på motorerna och så rena marknadsföringsdetaljer. Min bil hade 15-tumshjul från fabrik trots att den är ganska välspecad i övrigt. Golfen har ju 16" som standard och A3:an antagligen 17". :) Octavia RS har heller aldrig funnits med fyrhjulsdrift, till skillnad från Golfs R-modeller. Självklart måste det finnas en orsak att betala mer för en VW, eller än mer för en Audi. Trots att det till stor del är samma teknik man får.

Senast för någon helg sen var det nån som pekade på min bil och sa "Visst är det VW-motorer i Skoda nuförtiden?" Nej, det är det inte. Det är VAG-motorer.
av Leinad
Jo, jag är fullt medveten om att Peugeot och Renault endast har tillverkningslandet gemensamt. Men att bestämma vilken bil man ska köpa är MINST 50 % känslor (kanske 90 %), annars skulle ju inte 20 % av sålda nya bilar i Sverige vara Volvo men 0,01 % av sålda bilar världen över vara Volvo (snabbt överslag - inte korrekt statistik).

Därför tycker jag inte att det är en helt vansinnig tanke att dra alla franska bilar över en kam, framförallt inte utan att ens ha sett nya Peugeot 308 SW...

Man reagerar först och främst på h[…]

Vevlager v50 1.8f

Mors. Jag håller på och renoverar en f[…]

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lås