Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av axesve
Hej har problem med att dra åt mina topplocksbultar.
Jag förstår helt enkelt inte verktyget.

http://biltema.se/sv/Verktyg/Handverkty ... kel-10241/
har köpt mig en sån här moment nyckel.

Det står i instruktionsboken.
dra ut spärren som sitter på botten av verktyget och rotera sedan handtaget till önskat värde.
så jag gjorde detta och satta momentnyckeln till 20 nm.
eftersom det är en volvo 740 med b230f motor och stegen för åtdragning utav topplocksbultar är 20 nm 60nm och 90 grader som slutlig åtdragning.

Men nu till problemet.
verktyget "klickar" direkt så fort jag drar lite med det.
Och i instruktionsboken så står det att man ska fortsätta dra till verktyget ger ifrån sig ett klickande ljud...
och jag har knappt tagit i!
är alltså på andra steget 60nm nu eftersom att 20nm har jag läst inte ska va så hårt och verktyget klickade inte så snabbt när jag drog åt dem i början.

skruvade alltså med verktyget tills det började ta emot och sedan drog jag tills jag hörde ett klick. kanske kom 120 grader innan jag hörde klicket och nu snackar vi om att det inte var mycket motstånd alls!

sen nu när jag ställde in verktyget på 60 nm och ska dra så klickar han direkt!
Förstår mig fan inte på detta verktyg kan någon hjälpa mig!
Användarvisningsbild
av lennarte
Förstår inte riktigt hur du menar. Ordningen är så här (ungefär) Du skruvar ner skruvarna "för hand" tills alla skruvarna är skruvade mot topplocket. Går det inte att göra med fingrarna får du "ta upp" dom igen och göra rent. När alla skruvarna "går lätt" och är iskruvade och ligger an mot topplocket, kan du börja "dra" med moment. 20 nm är inte mycket, så "klickar" det direkt är skruvarna för hårt åtdragna innan du börjar dra med moment. 60 nm är betydligt mer, men 120°, då lär du få "ta i". Du ska dra "hela vägen" (alltså 120°) utan uppehåll!!!!. Därför måste alla skruvar vara väl rengjorda och lätt anoljade.

Mvh
Lennart
av axesve
tack så mycket!
Jag har gjort helt rätt :) skönt att veta de nu!
men de sista 90 graderna har jag problem med nu....
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o ... -12-10254/
har det här verktyget och ska dra 90 grader men vetifan hur jag ska göra!
ska inte visaren åka med medans man drar verktyget för att man ska se exakt var man är och så man träffar exakt 90 grader?
Användarvisningsbild
av lennarte
"Pinnen" är ett mothåll som ska "hålla emot" skivan så den står stilla när visaren rör sig. Du justerar pinnen mot "något" som gör att den inte rör sig.

Mvh
Lennart
av ingesjo
Lennart ska det verkligen vara olja på bultarna?
Har för mig att gängorna båd på bulten och i blocket ska vara väl rengjorda utan olja, sedan brukar ja ta lite grafit på bultens gänga.
Eller ?
För att angivna moment skall gälla skall bultarna inoljas men inte dränkas i olja. ämnar man använda begagnade bultar bör man kontrollmäta dessa så att dom inte är sträckta för mycket och därmed inte fungerar som tänkt. Som tidigare inlägg sagt skall först bultarna bara ansättas med fingrarna där en anledning till detta är att man skall kunna känna att bulten löper lätt i gängorna, gör den inte det måste det åtgärdas. Efter ansättning gäller 20 Nm, 60 Nm, samt 90 grader, allt i korrekt ordning.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av lennarte
Sorry om jag lurade någon, läste 120° innan och det fastnade visst. Undra om inte det var120° på frugans vevstakslager förra vintern.... Henns bil alltså :roll:

Mvh
Lennart
av axesve
allt satt nu :)
20 nm gjorde jag först gick jätte lätt att dra runt!
sen 60 nm tog emot lite!
sen 90 graderna i slutet, satan vad man fick ta i dom sista 20 graderna aså ^^
så antar att det sitter bra nu! :D
planade toppen 0.55mm också tvätta av toppen så den glänser nu :)
och blocket rengjorde som tusan!
hoppas verkligen att allt fungerar nu...
+ att jag bytte oljefilter!
Val av motorolja

Intressant, den dyrare dunken står det bara […]

Så.. Iaf du, skulle inte vara särsk[…]

Bensinpriser v2

Är det bara en slump att Trump krigar mot l[…]

Volvo Premium sound högtalare (Harman Kardon)[…]