- ons 27 aug 2014, 20:44
Hej har problem med att dra åt mina topplocksbultar.
Jag förstår helt enkelt inte verktyget.
http://biltema.se/sv/Verktyg/Handverkty ... kel-10241/
har köpt mig en sån här moment nyckel.
Det står i instruktionsboken.
dra ut spärren som sitter på botten av verktyget och rotera sedan handtaget till önskat värde.
så jag gjorde detta och satta momentnyckeln till 20 nm.
eftersom det är en volvo 740 med b230f motor och stegen för åtdragning utav topplocksbultar är 20 nm 60nm och 90 grader som slutlig åtdragning.
Men nu till problemet.
verktyget "klickar" direkt så fort jag drar lite med det.
Och i instruktionsboken så står det att man ska fortsätta dra till verktyget ger ifrån sig ett klickande ljud...
och jag har knappt tagit i!
är alltså på andra steget 60nm nu eftersom att 20nm har jag läst inte ska va så hårt och verktyget klickade inte så snabbt när jag drog åt dem i början.
skruvade alltså med verktyget tills det började ta emot och sedan drog jag tills jag hörde ett klick. kanske kom 120 grader innan jag hörde klicket och nu snackar vi om att det inte var mycket motstånd alls!
sen nu när jag ställde in verktyget på 60 nm och ska dra så klickar han direkt!
Förstår mig fan inte på detta verktyg kan någon hjälpa mig!
Jag förstår helt enkelt inte verktyget.
http://biltema.se/sv/Verktyg/Handverkty ... kel-10241/
har köpt mig en sån här moment nyckel.
Det står i instruktionsboken.
dra ut spärren som sitter på botten av verktyget och rotera sedan handtaget till önskat värde.
så jag gjorde detta och satta momentnyckeln till 20 nm.
eftersom det är en volvo 740 med b230f motor och stegen för åtdragning utav topplocksbultar är 20 nm 60nm och 90 grader som slutlig åtdragning.
Men nu till problemet.
verktyget "klickar" direkt så fort jag drar lite med det.
Och i instruktionsboken så står det att man ska fortsätta dra till verktyget ger ifrån sig ett klickande ljud...
och jag har knappt tagit i!
är alltså på andra steget 60nm nu eftersom att 20nm har jag läst inte ska va så hårt och verktyget klickade inte så snabbt när jag drog åt dem i början.
skruvade alltså med verktyget tills det började ta emot och sedan drog jag tills jag hörde ett klick. kanske kom 120 grader innan jag hörde klicket och nu snackar vi om att det inte var mycket motstånd alls!
sen nu när jag ställde in verktyget på 60 nm och ska dra så klickar han direkt!
Förstår mig fan inte på detta verktyg kan någon hjälpa mig!
- By Jgo