- mån 10 aug 2015, 20:47
Hej.
Ville bara tacka alla engagerade människor som skrivit av sina upplevelser, och ville joina med mina.
Förutsättningarna i min bil:
2.0D trimmad på volvo av tekniker (källinfo tveksam, föregående ägare), gissar att där finns 180-200hk. den går jävligt bra!
Partikelfiltret är borrat med 30mm borr i väntan på ett nytt. (Jag skaaa beställa)
Själv har jag haft följande fel :
Plötsligt kraftigt ökad bränsleförbrukning 8-9L/100km (normalt 6-6.5)
Ryckig gång vid lätt gaspådrag 2án 3án och 4án. från 1100-3200rpm ca.
Effektreducering till vad en vanlig 135hk V50D levererar.
Efter ca 30 sek tomgång började EGR "banka" gissningsvis öppen/stängd/öppen/stängd, tills det att gaspådrag gjordes, efter ytterligare 10 sek började den igen.
En hel del letande på nätet gav mig att det kunde vara EGRén som var igensotad, så jag demonterade den och rengjorde, inuti och bak vid motorstyrningen. (inget synligt fel iaf, lite sot.)
någon annanstans läste jag om lägesgivaren på tubon, (eller wastegate) att om denne fastnat eller inte gav förändring i resistans mellan de två yttre kabel kontakterna så var detta inte bra. men resistansen ändrade sig med slaglängden på givaren, gissar att denne var OK. passade på att kontrollera så inga slangar eller dylikt hade lossnat / spruckit, samt att vakuumklockan gick att röra in och ut utan hinder.
efter att monterat allt igen så var det ingen skillnad på bilen.
Då ungarna använt datorn med Vida för internetsurf så var detta program inte längre att använda, ominstallation av windows 7 pro och vida var ett faktum.
Till sist,,,en bunte felkoder. Som jag tyvärr lyckades radera innan jag noterat vilka det var. (ganska ny på det här med Vida Dice (mod china)).
efter att ha virrat runt i vida och nollställt felkoderna 3ggr (tror jag) slutade helt plötsligt EGRrén att banka. Jag läste på om era värden under körning och ville se mina egna och jämföra, men nu gick bilen precis som den gjorde innan felen uppenbarade sig.
Kvarvarande felkoder är
CEM - 3A00 ECM software faulty signal
ECM - C301 control module, faulty software check sum ECM
har detta med "volvo trimmet" att göra?
nästa fråga,, vad var det som var fel, och ska jag sitta och vara orolig över att det kommer tillbaka??