NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag kan förklara lite flyktigt. OBD2 Eller EOBD är en standard som tillverkare har enats om. De är begränsat vilka värden som visas och är olika mellan tillverkare. Så det kan vara att de inte har EGR-positionen med i den här fallet.

Det enda jag kan tipsa om då är att försöka logga och jämföra då den går bra och dåligt om det är något värde som flippar ut.

Lycka till.
Obd biten hade ja kläm på nu när du nämnde saken på det där viset ;-)

Jag böt nyss lägesgivaren som sitter på vacumklockan på turbon och vips så kom de 0.2 bars laddtryck som saknades samt egr ventilen igång.

Jag böt hela turbon inkl klocka och givare mot en bättre begagnad från demonteringen för ett par månader sen. Men tydligen så var den lägesgivaren dålig.

Problemet verkar löst för tillfället. Hoppas verkligen det håller i sig nu.
Annars återkommer jag ;-)
Idag försvann EGR funktionen igen men denna gång funkade vacuumklocksgivaren på turbon iaf. Får bilen går kanonbra förutom att den är törstig när EGR faller bort.

Testade min gamla metod för att få den till liv igen. Alltså ur med kabeln till lmm (maf) och starta upp bilen och varva lite. Stänga av och koppla i kabeln igen och vips så är EGR med i matchen igen.

Börjar fundera på om ecm går på closed loop inställningar om en givare faller bort? Någon som vet hur det är? Äldre bilar som jag hållit på med (mestadels jänkare med insprutning) har haft så att de går i closed loop så länge motortempen ej uppnåtts. För att sedan gå över och börjar ta givarnas värden för att kunna reglera allt.

Kan det vara så även på min volvo? För min förbrukning är hög även när bilen är kall så att nåt är fel med partikelfiltret utesluter jag nästan helt.
Snarare att nåt i kablaget till lmm är skadat så datorn kör med fasta värden tills den får kontakt nästa gång. Ibland kan det räcka att slå av tändningen i farten och sedan vrida på igen så funkar det.

Använder forumtråden som bollplank och även anteckningsblock så man kan hålla koll på vad som gjorts :D Har nån en idé att dela med sig av är det välkommet.
Den parametern finns ej i min ecm. Tror den kom 2007 enligt getsome här på forumet.

Borrade föresten 4 st 12mm hål igenom mitt partikelfilter häromdagen. Bilen blev piggare och drar mindre. Och inga knasiga värden i Vida. Vid fullgas går värdena aldrig över 70-80 hpa och jag har mina stadiga 2-3 hpa på tomgång. Så jag är nöjd.

Vill nämligen inte kosta på den ett nytt filter när bilen i övrigt gått så långt. Och den ryker iaf knappt nånting fast man gasar som en tok. En kompis åkte bakom och kollade åt mig nämligen.

Så bilen och motorstyrningen beter sig bättre sen filterborrningen men verkar haka sig med Egr styrningen ibland. Kopplar då ur lmm och i igen med omstart emellan sen kommer den igång igen och går billigt. Ska mäta upp lmm signaler och matning vid tillfälle. Har bytt lmm mot en annan och felet visar sig med båda.
Nää :-D borren va billigare. Och jag är ingen miljöpartist heller. Men bilen strular ju än så att kosta på den 3000 lakan kan den glömma.
Hej igen Sierra! Du är visst överallt på forumet!!

Min bil är bättre, men fortfarande inte som jag vill ha den. Har bytt mesta, båda drivaxlarna fram (till nya) och även vänster (växellådsfästet) och höger motorfästen. Det undre som fäster mot subframen bytte jag tidigare. Känslan är att vibrationen i det närmaste är borta vid frirull (höger drivaxel tog bort det mesta, även skallret vid frikoppling!), men att den däremot kan visa sig med motor i drivläge.

Dels vid varm motor och acceleration strax under 2000 varv, dels vid högre motorvägsfart (120+). Kan kännas som antydan till oren motorgång ända upp till 3000 varv. Möjliga skyldiga som jag ser det EGR, spridare, eller luft i bränsleledningen. Var därför ute och körde en sväng med Vida i stolen brevid och min är likadan som din, dvs EGR-lägesgivaren står konstant på 0.01V, ibland hoppade den upp på 0.02V. Hade inget mönster dock i när den gjorde detta.

(Gjorde spridar-testet i VIDA och får klar respons på samtliga spridare när jag stänger av dom. Luft i bränsleledningen tror jag inte heller på, någon enstaka bubbla går det igenom, men väldigt sällan).

Vidare, har ett humm-ljud från motor som kommer endast när motorn blir varm (efter ca 5min körning), mkt svårt att lokalisera ljudet, men min hypotes som jag inte lyckats få stöd för är om det kan vara ett "läck-ljud" från EGR:en kanske? Dock så ändrar ljudet inte karaktär om jag rullar/frikopplar och varvar motorn. Kan också vara från dieselhögtryckspumpen?

Alltså. Det två ECM-värdena som gäller EGR-styrning betedde sig enligt följande.
EGR-duty cycle: 1-2% under gas pådrag, c:a 30% vid tomgång, ibland fladrar den till med högre värden (värdet beter sig som man kan förvänta sig)
EGR-lägesgivare: Konstant 0.01v oberoende av värdet på EGR-duty cycle. Ibland enstaka sample med 0.02v. (värdet beter sig inte som man kan förvänta sig tycker jag)

Har du lyckats få värden över 0.02V på din efter byte av EGR? Hur verifierar du funktionen på din EGR?
Tjena. Man är lite bred i kunskapen, så man lägger sig i överallt :-) sen gillar jag att hjälpa till.

Har inte lyckats få andra värden i lägesgivaren till egr ventilen. Men den ska gå ner i värdet till runt 1 % vid mkt gaspådrag och sen öppna gradvis när man släpper av eller vid lätt belastning. Samma värde som dig på tomgång. Problemet jag hade hela tiden var att min bil regenererade hela tiden och då stänger egr ventilen helt för att få in mer syre och på så vis ge varmare avgaser.
Hej.
Ville bara tacka alla engagerade människor som skrivit av sina upplevelser, och ville joina med mina.

Förutsättningarna i min bil:
2.0D trimmad på volvo av tekniker (källinfo tveksam, föregående ägare), gissar att där finns 180-200hk. den går jävligt bra!
Partikelfiltret är borrat med 30mm borr i väntan på ett nytt. (Jag skaaa beställa)

Själv har jag haft följande fel :
Plötsligt kraftigt ökad bränsleförbrukning 8-9L/100km (normalt 6-6.5)
Ryckig gång vid lätt gaspådrag 2án 3án och 4án. från 1100-3200rpm ca.
Effektreducering till vad en vanlig 135hk V50D levererar.
Efter ca 30 sek tomgång började EGR "banka" gissningsvis öppen/stängd/öppen/stängd, tills det att gaspådrag gjordes, efter ytterligare 10 sek började den igen.

En hel del letande på nätet gav mig att det kunde vara EGRén som var igensotad, så jag demonterade den och rengjorde, inuti och bak vid motorstyrningen. (inget synligt fel iaf, lite sot.)

någon annanstans läste jag om lägesgivaren på tubon, (eller wastegate) att om denne fastnat eller inte gav förändring i resistans mellan de två yttre kabel kontakterna så var detta inte bra. men resistansen ändrade sig med slaglängden på givaren, gissar att denne var OK. passade på att kontrollera så inga slangar eller dylikt hade lossnat / spruckit, samt att vakuumklockan gick att röra in och ut utan hinder.

efter att monterat allt igen så var det ingen skillnad på bilen.

Då ungarna använt datorn med Vida för internetsurf så var detta program inte längre att använda, ominstallation av windows 7 pro och vida var ett faktum.

Till sist,,,en bunte felkoder. Som jag tyvärr lyckades radera innan jag noterat vilka det var. (ganska ny på det här med Vida Dice (mod china)).
efter att ha virrat runt i vida och nollställt felkoderna 3ggr (tror jag) slutade helt plötsligt EGRrén att banka. Jag läste på om era värden under körning och ville se mina egna och jämföra, men nu gick bilen precis som den gjorde innan felen uppenbarade sig.
Kvarvarande felkoder är
CEM - 3A00 ECM software faulty signal
ECM - C301 control module, faulty software check sum ECM

har detta med "volvo trimmet" att göra?

nästa fråga,, vad var det som var fel, och ska jag sitta och vara orolig över att det kommer tillbaka??
B230fk saknar kraft

Hej Jag har en volvo 940 med en nyrenoverad b230fk[…]

Det är där man skruvar fast dragögl[…]

Nu har jag gjort rent samtliga glidpinnar och lagt[…]

Polestar 4 TPMS vinterdäck

Hej, Ok, tack för svar. Vet du äve[…]