Gurra82 skrev:DSG vs sliromat= den är ju helt klart modernare, men ändå ryckig på något sätt
DSG saknar ju momentomvandlare, så i vissa situationer är den ryckig. DSG6 med våta kopplingar är bättre än torrkopplingslådan DSG7 som sitter ihop med motorer under två liter. DSG6 kan slira mera utan att kopplingarna tar stryk, så den är bättre på krypkörning osv. DSG7 känns mycket mer som en manuell låda som någon annan växlar åt dig. I vissa situationer överrumplar man kopplingsroboten, t.ex när man nästan har stannat och ljuset plötsligt blir grönt. Då släpper den kopplingen med ett ryck om man är för hastig på gasen. Iofs inte helt olikt mina gamla Volvo som i samma situationer ibland försökte på tvåan bara för att en halv sekund senare skicka i ettan med en ofin duns.
Farsan har en Caddy 1.9 TDI DSG6 som snart gått 300,000 km. Den är lite ryckig från stillastående. Det är tydligen en vanlig sjukdom på bilar som gått långt, blev fixat kring 08. När man väl har rull på bilen växlar den snabbare och finare än någon konventionell automatbil jag kört. Snabba och jämna växlingar oavsett hur djupt man trycker pedalen. Den växlar finare än min DSG7 som rullat mindre än en tiondel så mycket, för den delen.
Men i stan saknar jag mina gamla Volvokombis med sliromat. Ingen kopplingsrobot i världen kan matcha en momentomvandlare i stadskörning. Men jag trivs med att ha samma soppaförbrukning som med manuell utan att för den skull behöva köra trampbil. ;)
Och allting är ju en vanesak också. Då jag först bytte från V70 tioventilers med gasvajer till en 2004:a med elektroniskt gasspjäll fick jag kalibrera om gasfoten. Första tiden hände det ofta att jag klev på gasen efter ett gathörn (t.ex.) och när elektroniken väl reagerade på min input kom kraften med ett rejält ryck eftersom jag hade gett alldeles för mycket gas. Den gamla motorn hade ju direkt gasrespons så man visste vad man gjorde .
Skoda - Tyska delar i tjeckisk låda. :)