Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arese
Problemet är ju att både D4 awd och framförallt D5 awd blir dyrare trots att de är långt klenare.... Och tittar man på den kanske mer jämförbara 2.0 TDI GT så är den ytterligare 50k billigare. Så att Passat är dyr håller jag inte med om.
Användarvisningsbild
av Gurra82
Skall lägga till en detalj, menade att GTS är för dyr för 7,5 basbelopp, långt klenare än en D5 awd polestar har 230hk och 470nm, är väl knappast mycket klenare
av Arese
Nåja, 0-100 gör enligt fabrikerna D5 awd Polestar på 7,8 sek, GTS:en på 6,3 sek. Det kan nog ändå klassas som en skillnad som natt och dag... När det gäller priset så la brorsan till dragpaket, metallic, exec-paket och något till, annars hade han lätt varit under 7,5 pbb. VW har bra rabatter. Motsvarande V70 D5 awd Polestar skulle gå på 480k brutto...
av Linqid
Arese skrev:Brorsan har beställt en ny Passat kombi GTS. Fullstor kombi med 240 hk/500 nm, DSG, awd, adaptivt chassi- och farthållare, variabel styrning, skinn, drag, backkamera, el-baklucka, metallic, LED-ljus, 18", värmare, keyless osv för under 350 kkr.
Låter grymt prisvärt. Jag vill minnas att jag försökte bygga något liknande på deras Bygg din Bil precis efter lanseringen och fick ett betydligt högre pris men det kanske var innan diverse paket fanns tillgängliga. 350k för en välutrustad, rymlig kombi med diesel på 240 hk är riktigt bra!
Användarvisningsbild
av Perc
Gurra82 skrev:DSG vs sliromat= den är ju helt klart modernare, men ändå ryckig på något sätt
DSG saknar ju momentomvandlare, så i vissa situationer är den ryckig. DSG6 med våta kopplingar är bättre än torrkopplingslådan DSG7 som sitter ihop med motorer under två liter. DSG6 kan slira mera utan att kopplingarna tar stryk, så den är bättre på krypkörning osv. DSG7 känns mycket mer som en manuell låda som någon annan växlar åt dig. I vissa situationer överrumplar man kopplingsroboten, t.ex när man nästan har stannat och ljuset plötsligt blir grönt. Då släpper den kopplingen med ett ryck om man är för hastig på gasen. Iofs inte helt olikt mina gamla Volvo som i samma situationer ibland försökte på tvåan bara för att en halv sekund senare skicka i ettan med en ofin duns.

Farsan har en Caddy 1.9 TDI DSG6 som snart gått 300,000 km. Den är lite ryckig från stillastående. Det är tydligen en vanlig sjukdom på bilar som gått långt, blev fixat kring 08. När man väl har rull på bilen växlar den snabbare och finare än någon konventionell automatbil jag kört. Snabba och jämna växlingar oavsett hur djupt man trycker pedalen. Den växlar finare än min DSG7 som rullat mindre än en tiondel så mycket, för den delen.

Men i stan saknar jag mina gamla Volvokombis med sliromat. Ingen kopplingsrobot i världen kan matcha en momentomvandlare i stadskörning. Men jag trivs med att ha samma soppaförbrukning som med manuell utan att för den skull behöva köra trampbil. ;)

Och allting är ju en vanesak också. Då jag först bytte från V70 tioventilers med gasvajer till en 2004:a med elektroniskt gasspjäll fick jag kalibrera om gasfoten. Första tiden hände det ofta att jag klev på gasen efter ett gathörn (t.ex.) och när elektroniken väl reagerade på min input kom kraften med ett rejält ryck eftersom jag hade gett alldeles för mycket gas. Den gamla motorn hade ju direkt gasrespons så man visste vad man gjorde .
av perhall
Sånt här brukar ju regleras av utbud och efterfrågan. Ingen tvekan om att Passat kommer att bli billigare och att V70/XC70 snart kommer att reas ut mer (likt gasbilarna). BMW har ju snart en ny 5-serie på gång och den är redan på volvo-nivå i pris i lågspec. Volvo har ett uppsving nu och är inte så rabaterade som de var ett tag... tror Volvo måste sänka priserna lite snart för att hålla marknadsandelarna... dels kommer ju nya Passat, dels är det ju redan rea på nya C-klass och (inte så nya) E-klass..
PH
av Arese
Linqid skrev:
Arese skrev:Brorsan har beställt en ny Passat kombi GTS. Fullstor kombi med 240 hk/500 nm, DSG, awd, adaptivt chassi- och farthållare, variabel styrning, skinn, drag, backkamera, el-baklucka, metallic, LED-ljus, 18", värmare, keyless osv för under 350 kkr.
Låter grymt prisvärt. Jag vill minnas att jag försökte bygga något liknande på deras Bygg din Bil precis efter lanseringen och fick ett betydligt högre pris men det kanske var innan diverse paket fanns tillgängliga. 350k för en välutrustad, rymlig kombi med diesel på 240 hk är riktigt bra!
Enig! Mycket prisvärt, kan inte förstå att man tycker att detta är dyrt.... Blir nästan lite sugen på en GTS själv. Men väntar med beslut tills jag hunnit testa ordentligt, har kört mycket Alltrack och efter längre stinter (+50 mil) så har jag alltid fått ont i ryggen av sportstolen. Det håller bara inte, hoppas att stolarna är bättre i den nya...

Ang priset så vet jag att de just nu bjuder på fjärr-värmare annars så är det bara ett ramavtal i botten.

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Man får det man betalar för! Har åkt vanlig Passe, inte alls som Volvo! Bullrigare & billig! Köper hellre en 2-3 år gammal Volvo än en ny Passat!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Gotlandsbästa skrev:Man får det man betalar för!
Vad innebär det? När volvo reade ut fabriksnya V70 T4 superbilligt för 249.000 kr. Skulle det låga priset innebära att det var en skitbil.

Tycker det ofta är stor skillnad mellan priser och vad man verkligen får.
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
VolvoB20 skrev:
Gotlandsbästa skrev:Man får det man betalar för!
Vad innebär det? När volvo reade ut fabriksnya V70 T4 superbilligt för 249.000 kr. Skulle det låga priset innebära att det var en skitbil.

Tycker det ofta är stor skillnad mellan priser och vad man verkligen får.
Det kan betyda att dem tillverkat fler än dem sålde, måste bli av med lagerbilar. Kostar ju att ha dem stående.
Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&ari[…]

Elpriset

783 kWh för januari, 2683 kr zon 3.. ouch :-[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann[…]

Motorvärmare

Det brukar gå att ha båda delarna. Doc[…]