Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kena
Skönast vore det väl om man tillverkade bilar som man servar och inte lagar. Börjar en bil rackla de första 10k milen, tex hjullager, styrleder, bussningar, bromsskivor, sönderrammlande inredning, spruckna rutor orkar inte fortsätta. Och de dessutom fortsätter när garantin gått ut fattar väl vem som helst att man inte orkar/har råd, då byter man hellre märke till bilar, om än mycket tråkigare att köra, till märken med bättre rykte. Jag tycker det är tråkigt på ett bilmärke med så tidigare bra rykte(VVV=volvos värde varar) som Volvo ändå hade en gång i tiden, att kvaliten på bilarna har blivit så dålig.
Var inne i bilhallen på en Volvoaffär förra våren då två av märkets egna bilservare gick förbi, de suckade och sa åt en 945:a som stod inne "ja du, det här var den sista Volvon. Förrut servade vi bilar nu får vi bara laga" Då kanske den breda allmänheten fattar galoppen.
CANBus skrev:men det är ju sådär, i efterhand kan man ju tycka att det är dyrt för ett sådant banalt fel, men trots allt kostar för att få fram felet?
Ursäkta, men är det inte därför som vissa på detta forum fanatiskt menar att man skall serva på märkesverkstäder. Märkesverkstäderna kan ju bilen innan och utan och därför kan dom utföra "rätt" jobb med en gång? Dom har dessutom tillgång till alla dyra system som Volvo "tvingar" på dom, dessutom har dom tillgång till Volvos fina hotline...

Men jag kan ha missuppfattat varför man skall betala tre gånger så mycket på märkesverkstaden mot vad Nisse på hörnet tar?

Om Nisse på hörnet gjort en sådan tabbe är det "naturligt" men när en märkesverkstad gör det borde man ju fundera.

Skillnaden är ju att Nisse på hörnet skulle aldrig lyckas ta dessa hutlösa pengar för att han är inkompetent. Han skulle sätta förlusten på "lärokontot" medans den stora märkesverkstaden med övervägande firmakunder inte ens behöver tänka i dom banorna...
av zenobia
CarMan skrev:felsökningar & dom flästa garanti jobben är stora förlust jobb.
Kostnaden för garantijobb är ju en sak mellan märkesverkstaden och biltillverkaren. Det är ju knappast kundens problem...

Lite äpplen och päron här kanske?
av zenobia
CarMan skrev:tittar man på ett spacefikt jobb vid ell spesefikt tillfälle så kan det sr ut som att det är stora pengar man drar in. men om man delar inkomsten på antal arbetade timar. då har vi vad man i verkligheten drar in.
Det är väl verkligheten för de flesta vinstdrivande verksamheter. Eller menar du att Volvos märkesverkstäder har nått specialavtal med skattemyndigheten att betala in extra mycket skatt?

Isåfall borde du anmäla detta till någon EG-domstol.
av zenobia
CarMan skrev: 3. har man 1 årsgaranti, hur kan du då tro att nån ska laga den gratis 4 år senare?

försök vara lite realistisk
Saab har starkt reducerat pris på sin tändkassett, spelar ingen roll om din bil är 1 år eller 15 år. En skitkonstruktion som leder till stora problem för bilägaren. Saab tar sitt ansvar och sänker sitt täckningsbidrag till en rimlig nivå och kunden blir nöjd.

Så himla orealistiskt var det väl ändå inte?
Användarvisningsbild
av CarMan
jag fattar ingen ting av dom sista inlägen.
1. dom har defenetiv tinget med tåden at göra.
2. att sänka priset på reservdelar gör ju inte en felsökning billigare.
Det gör inte heller att timdebiteringen kan minskas.
av zenobia
CarMan skrev:jag fattar ingen ting av dom sista inlägen.
Inte ett helt oväntat svar från din sida...

Har jag påstått att priset på reservdelar påverkar en felsökning?
Har jag påstått att timdebiteringen kan minskas om priset på reservdelar sjunker?

Dags att torka bort oljan från glasögonen nu... mina inlägg är inte mer offtopic än dina i denna tråden.
av Frigge
zenobia skrev:
CarMan skrev: 3. har man 1 årsgaranti, hur kan du då tro att nån ska laga den gratis 4 år senare?

Saab har starkt reducerat pris på sin tändkassett, spelar ingen roll om din bil är 1 år eller 15 år. En skitkonstruktion som leder till stora problem för bilägaren. Saab tar sitt ansvar och sänker sitt täckningsbidrag till en rimlig nivå och kunden blir nöjd.

O vad får dig att tro att Volvo inte gör likadant på vissa delar :roll:
Idiotisk påstående då du inte vet bättre skulle jag vilja säga.
Användarvisningsbild
av CarMan
zenobia skrev:
CarMan skrev:jag fattar ingen ting av dom sista inlägen.
Inte ett helt oväntat svar från din sida...

Har jag påstått att priset på reservdelar påverkar en felsökning?
Har jag påstått att timdebiteringen kan minskas om priset på reservdelar sjunker?

Dags att torka bort oljan från glasögonen nu... mina inlägg är inte mer offtopic än dina i denna tråden.
Ja ha, det var en helt ny diskution. här kommer en till
jag tycker det är katastrof att Dagisarna i hela katrineholms komun stänger när det är planeringsdagar, vilket dom har 4ggr/ år.
dom borde väll kunna göra som alla andra företag gör. bar skicka delar av styrkan på kurs & göra det i omgångar till alla har varit på kussen /studiebesöket, eller vad dom kallas det.
Desutom finns det ju mängder med vikarier som man kan kalla in.
av zenobia
Frigge skrev:
zenobia skrev:

O vad får dig att tro att Volvo inte gör likadant på vissa delar :roll:
Idiotisk påstående då du inte vet bättre skulle jag vilja säga.
Japp, jag är den ständigt oförstående kunden med den stora plånbok ni vill åt. Vi alla har våra roller och jag drog tydligen nitlotten.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
XC60 2026 pureläge

Den värmer via hybridbatteriet så det k[…]

Så! Efter mycket (massor) svordommar, slit, […]

Kolla på Bildelsbasen på grillar till […]

Ja, det är väl dags för mig att sv&[…]