Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Primus
crumpets skrev:
Primus skrev:Om man inte kommer åt att ladda på ett tag, hur bra laddar bilen upp batterierna då? Eller blir det då i princip en disel?
Det blir en dieselhybrid. Precis som med ett helt vanligt hybridsystem kommer batteriet laddas vid inbromsning och nedförsbackar. Det är en liten konst att köra hybrid på bäst sätt, du får börja bromsa betydligt tidigara och bara ge ~10% bromspedal för att slippa skivbromsen så mycket som möjligt. Detta gör alltså att du eldar bort så lite rörelseenergi som möjligt och sparar en hel del soppa.

F.ö. tycker jag det bara är att köra på. Svenskar är så jävla lastutrymmeskåta så man blir helt matt. Seriöst, hela italien lyckas trycka in tjocka släkten i en Fiat 500, kommer man inte in i en V60 för att golvet är lite högre är det dags att lära sig packa mindre. Riktigt löjligt vilka %#=%= utrymmen folk "måste" ha.
Drivlinan i D6 är f.ö. världsklass. Konkurrenterna i europa är väldigt intresserade...!
Det är lite så jag har förstått att motorn fungerar. Jag har laddmöjlighet på jobbet, men inte hemma. Det gör att jag räknar med att att jobbpendlingen 39 km/dag ska gå mycket på batteri. Medan en del helgresande blir på icke laddat(sladd) batteri. Sedan vet inte jag hur stockholmsköerna påverkar batteriåtgången. Jag antar att 50 km är uträknat utifrån ganska optimala förhållanden. Vad kökörning innebär för batteriåtgången är svårt att greppa tycker jag.

Sedan detta med bagage - jag håller i princip med dig. Vi i SE har ju vant oss vid väldigt stora bilar. Men när äldsta barnet var mellan ett halvår och tre år framåt körde jag en S40. Vi hade då en kombibarnvagn som vi plockade isär i två delar och fick ner i skuffen. Sedan packade vi i och runt den plus en en IKEA-påse i bilen. Och då åkte vi mycket mer än idag på weekendresor och bilsemestrar. Körde sedan två BMW 3-serie sedan och det också hur bra som helst. Därefter blev det en XC70 och man avtränades i att packa...
Senast redigerad av 1 Primus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av FSandstrom
crumpets skrev:
Primus skrev:Om man inte kommer åt att ladda på ett tag, hur bra laddar bilen upp batterierna då? Eller blir det då i princip en disel?
Det blir en dieselhybrid. Precis som med ett helt vanligt hybridsystem kommer batteriet laddas vid inbromsning och nedförsbackar. Det är en liten konst att köra hybrid på bäst sätt, du får börja bromsa betydligt tidigara och bara ge ~10% bromspedal för att slippa skivbromsen så mycket som möjligt. Detta gör alltså att du eldar bort så lite rörelseenergi som möjligt och sparar en hel del soppa.
Det som är ba att man kan se på displayen hur mycket man kan bromsa så ganska snart får man en känsla för det. En annan sak som spar bränsle är ju att motorn stänger av sig när du släpper på gasen (beroende på endel inställningar, men i alla fall). På sträckor som har många olika ändringar av hastighetsbegränsingar och är backiga så är motorn avstängd en ganska stor del faktiskt. Man kan via VoC se hur mycket energi man har tjänat ihop på en sträcka och på sträckan Stockholm-Sälen så får jag faktiskt ihop typ 6-7kw vilket är 3-4 mil på el. Det beror ju iofs mest på att jag kör om endel så det blir lite inbromsningar ... :D Sträckan Stockholm Sollefteå vilken är 20% längre får jag bara ihop 2-3kw på.

Nu vet jag inte var du åker men i måndags åkte jag 96km på 16,6kWh (ca 2 fulladdade omgångar batterier) och 1,2l diesel på ca 2h50min. Ingen bra snitthastighet men man är glad att man åkte hybrid. Bottendelsträckan var 18,7 km på 61 minuter.
av agb007
Nu är ju våran son 12 år men på väg hem från Italien i somras fick det plats 70 flaskor vin + packning för två vuxna. Sonens packning bältade vi bakom mig (min bästa passagerare :D )
av Primus
Då har jag blivit övertygad. Jag har bestämt mig för en D6. Satt igång den interna processen på jobbet nu ikväll. Sedan tar väl den processen ett par veckor(?) och sedan får vi se. Undrar vad leveranstiden på en D6 är nu? 8-10 vekor trodde de på jobbet.

Det här känns fantastiskr bra. Jag har fått tillbaka det där suget som en ny bil innebär. Eller väntan på en ny bil för att vara korrekt. Efter så mycket velande undrar jag lite varför jag inte tidigare fattade att det var en D6 jag skulle ha.. :lol:

Utöver lite påtryckningar på jobbet så var det framförallt tre saker som fällde avgörandet.
1. Tekniken
Jag är extremt teknik- och prylintresserad. Att då ha en Hybridbil med olika körprogram och olika displayer gör mig till den pojke jag känner mig som... Jag gillar helt enkelt tanken på att fibbla med dessa program och displayer.
2. Kraften
Att helt plötsligt ha en bil med 285Hk/640Nm fyller mig med vällust. Bara tanken på att känna kraften när momenten kommer direkt och resten av kraften matar på gör mig knäsvag.
3. Utmaningen att kunna pendla till jobbet med nästan enbart eldrift kommer trigga mig att snålköra och spara pengar.

Om man slår ihop 2:an och 3:an så blir detta perfekt. Att ibland hålla på att utmana bilen på antalet batterikilometer för att vid nästa resa sitta med ett mycket potent kraftpaket gör att det känns som två bilar i en.

Kul, riktigt kul är det här. Exakt vad jag behövde för att inte bli en grå medelsvensson som knappt vet vilken motor som sitter i bilen.. 8) . Tack för olika inspel!
av Primus
limball skrev:Gå in och läs Gröna bilisters test innan bestämmer dig.
Tack för tipset. Den leder nog till att jag blir mer övertygad än tidigare. Jag tycker de pekar på ett antal relevanta brister/svagheter med D6 som miljöbil. Gröna bilister har väl som syfte att just driva på mot ett grönare transportsystem, så att de testar utifrån de utgångspunkterna ser jag som helt naturligt.

Jag köper D6 av anledningen att det förhoppningsvis ska gå att pendla min 38-40 km t.o.r till jobbet på väldigt mycket el. Men dessutom tycker jag dt är roligt med sportbilsprestanda. Och till sist har jag en uppfattning om att samhället driver oss mot att köra allt mer långsamt, vilket bl.a. jag gör jämfört med 10 år sedan. En långsam resa tar längre tid och är körmässigt ofta tråkigare. Då är ett antal knappar/körprogram/displayer ett substitut för att köra snabbt och "sportigt".

För många år sedan kom jag i kontakt med en utvärdering av Svenska stridspiloter. Den mest överraskande slutsatsen var att de inte var intresserade av att flyga i första hand. Tidigare var det självklart att piloterna i första hand var intresserade av själva flygningen. Då(det är många år sedan) såg man att en majoritet var mer intresserade av tekniken än själva flygningen. Det var lots tv-spelsgenerationen och tekniknördarna som sökte sig till pilotutbildningen. En av de jag pratade med förutsåg att man i framtiden därför skulle kunna ersätta mycket av den dyra flygtiden med simulatorträning. Och så har det blivit.
av limball
Primus skrev:
Tack för tipset. Den leder nog till att jag blir mer övertygad än tidigare. Jag tycker de pekar på ett antal relevanta brister/svagheter med D6 som miljöbil. Gröna bilister har väl som syfte att just driva på mot ett grönare transportsystem, så att de testar utifrån de utgångspunkterna ser jag som helt naturligt.

Jag köper D6 av anledningen att det förhoppningsvis ska gå att pendla min 38-40 km t.o.r till jobbet på väldigt mycket el. Men dessutom tycker jag dt är roligt med sportbilsprestanda. Och till sist har jag en uppfattning om att samhället driver oss mot att köra allt mer långsamt, vilket bl.a. jag gör jämfört med 10 år sedan. En långsam resa tar längre tid och är körmässigt ofta tråkigare. Då är ett antal knappar/körprogram/displayer ett substitut för att köra snabbt och "sportigt".

För många år sedan kom jag i kontakt med en utvärdering av Svenska stridspiloter. Den mest överraskande slutsatsen var att de inte var intresserade av att flyga i första hand. Tidigare var det självklart att piloterna i första hand var intresserade av själva flygningen. Då(det är många år sedan) såg man att en majoritet var mer intresserade av tekniken än själva flygningen. Det var lots tv-spelsgenerationen och tekniknördarna som sökte sig till pilotutbildningen. En av de jag pratade med förutsåg att man i framtiden därför skulle kunna ersätta mycket av den dyra flygtiden med simulatorträning. Och så har det blivit.
Skönt att du är övertygad.
Jag har alltid undrat hur lång livslängd batterierna har och hur mycket det kostar att byta ut dem.?
av Exquattro
Håller med Joel80, jag är så avundsjuk... :) Skulle gärna också haft möjligheten. Och bagaget är inte så jäkla litet som alla påstår, det gäller som vanligt att ju mer utrymme ju mer skit att släpa på. Fullt är det under alla omständigheter när det är dags för familjeutflykten.
av Primus
limball skrev:
Primus skrev:

Skönt att du är övertygad.
Jag har alltid undrat hur lång livslängd batterierna har och hur mycket det kostar att byta ut dem.?
Jag har läst att de ska hålla 12 år och kostar 100000 att byta... Tror det är 8 års garanti. Om detta stämmer kan man tänka sig ett visst värdefall om några år.. :-O)
Användarvisningsbild
av joel80
Gissar att det blir ett gäng D6:or som kommer åka runt som D5:or om en 10 år då..
Ingen lägger nog ut 100k på en 10-12 år gammal bil för att byta batterier.. om inte bränslekostnaderna ökat 2-300%. :)
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]