- ons 20 aug 2014, 11:27
Sedan detta med bagage - jag håller i princip med dig. Vi i SE har ju vant oss vid väldigt stora bilar. Men när äldsta barnet var mellan ett halvår och tre år framåt körde jag en S40. Vi hade då en kombibarnvagn som vi plockade isär i två delar och fick ner i skuffen. Sedan packade vi i och runt den plus en en IKEA-påse i bilen. Och då åkte vi mycket mer än idag på weekendresor och bilsemestrar. Körde sedan två BMW 3-serie sedan och det också hur bra som helst. Därefter blev det en XC70 och man avtränades i att packa...
crumpets skrev:Det är lite så jag har förstått att motorn fungerar. Jag har laddmöjlighet på jobbet, men inte hemma. Det gör att jag räknar med att att jobbpendlingen 39 km/dag ska gå mycket på batteri. Medan en del helgresande blir på icke laddat(sladd) batteri. Sedan vet inte jag hur stockholmsköerna påverkar batteriåtgången. Jag antar att 50 km är uträknat utifrån ganska optimala förhållanden. Vad kökörning innebär för batteriåtgången är svårt att greppa tycker jag.Primus skrev:Om man inte kommer åt att ladda på ett tag, hur bra laddar bilen upp batterierna då? Eller blir det då i princip en disel?Det blir en dieselhybrid. Precis som med ett helt vanligt hybridsystem kommer batteriet laddas vid inbromsning och nedförsbackar. Det är en liten konst att köra hybrid på bäst sätt, du får börja bromsa betydligt tidigara och bara ge ~10% bromspedal för att slippa skivbromsen så mycket som möjligt. Detta gör alltså att du eldar bort så lite rörelseenergi som möjligt och sparar en hel del soppa.
F.ö. tycker jag det bara är att köra på. Svenskar är så jävla lastutrymmeskåta så man blir helt matt. Seriöst, hela italien lyckas trycka in tjocka släkten i en Fiat 500, kommer man inte in i en V60 för att golvet är lite högre är det dags att lära sig packa mindre. Riktigt löjligt vilka %#=%= utrymmen folk "måste" ha.
Drivlinan i D6 är f.ö. världsklass. Konkurrenterna i europa är väldigt intresserade...!
Sedan detta med bagage - jag håller i princip med dig. Vi i SE har ju vant oss vid väldigt stora bilar. Men när äldsta barnet var mellan ett halvår och tre år framåt körde jag en S40. Vi hade då en kombibarnvagn som vi plockade isär i två delar och fick ner i skuffen. Sedan packade vi i och runt den plus en en IKEA-påse i bilen. Och då åkte vi mycket mer än idag på weekendresor och bilsemestrar. Körde sedan två BMW 3-serie sedan och det också hur bra som helst. Därefter blev det en XC70 och man avtränades i att packa...
Senast redigerad av 1 Primus, redigerad totalt 0 gånger.
Nuvarande bilar: SAAB 9-3 Aero Cab. XC60 B5 AWD(Bensin). Tidigare bilar:
Volvo PV, Opel Kadett Rally, Fiast 128 Special, Opel Ascona A, Ascona B(2st), Ford Tanus(2st), SAAB 9000 2,3T, Volvo S40 2,0T, BMW 320i, BMW 330iA(2st), Volvo XC70 II, Passat B7 EcoFuel DSG, Volvo V60 D4, Volvo V60 D6, Passat GTE,
Volvo PV, Opel Kadett Rally, Fiast 128 Special, Opel Ascona A, Ascona B(2st), Ford Tanus(2st), SAAB 9000 2,3T, Volvo S40 2,0T, BMW 320i, BMW 330iA(2st), Volvo XC70 II, Passat B7 EcoFuel DSG, Volvo V60 D4, Volvo V60 D6, Passat GTE,