Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av para
Jag stog inför samma val 2008, XC60 eller Q5. Startade en tråd i ämnet där det mesta avhandlades...
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a

Jag valde Q5 mest för att den kändes modernare, speciellt drivlinan med S-tronicen mot redan då gamla D5 och 6-stegade automaten.
Audin var mer personbilslik att köra. Fantastiskt rolig på vintern med quattrons 60%bak 40%fram drivning. Man kunde köra på bredställ hela tiden.
Sålde den redan efter 9månader/1000mil för den var förliten för oss, 2 barn och 3-an på väg.
Hårda sportstolar i audin minns jag som negativt vid långkörningar, och som sagt litet bagage.
av Lövet
Det är mycket tal om dieselvärmare på det här forumet när bilar jämförs mellan märken. För mig är den funktionen värd mycket nära 0kr eftersom den inte alls passar mitt körmönster. Därför ser inte jag det självklara att det ska läggas till varenda gång. Tror inte jag är ensam.
av Exquattro
Lövet, jag säger detsamma. Är det kallt med Audin så ger den extra elvärmaren värme i kupén efter några minuter, då jag hade Audi kände jag aldrig behov av bränslevärmare som dessutom går in och jobbar ibland när motorn är varm. Så det är inget otroligt mervärde som skulle avgöra ett val mellan de båda bilmärkena. Men man blir snabbt bortskämd med att bilen ska vara varm när man ska iväg på morgonen och att slippa skrapa rutorna. Men, det medför såklart kostnader och skapar förr eller senare tekniska problem, det kan man ju också läsa om i forumet varje höst/vinter. Sen tycker en del att det är värt det men det är ju upp till var och en. Dock inte för mej men jag är ju inte heller speciellt frusen och bor i Skåneland :)
Användarvisningsbild
av oilburner
Tzzzzzz skrev:Jag ska byta bil och har funderingar på Volvo XC60 eller Audi Q5. Har haft Volvo tidigare men kör idag en Audi Q3. Älskar Volvo men tycker att det varit för mycket gnissel och skrammel. Min far hämtade ut en XC60 för 4 månader sedan och även på denna bil upplever jag oljud. Hur är era?
Jag tycker Volvon är klart snyggare och även extrautrustningen är klart billigare. Tyckte inte heller Volvos 8-stegs låda uppfyller vad Volvo lovar. Sen vill jag även ha AWD och då kan man inte välja den nya lådan och motorn om jag fattat det rätt. Vad tycker ni om fördelar och nackdelar på XC60 och Q5?
Design og pris helt klart Volvos fordel. Teknikk og da særlig automat lådan helt klart Audis fordel då Volvos (geartronic) er tragisk dårlig.

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lås

Går startspärren i så kommer den […]

Tror nog att det var cordsläpp på n&a[…]