...

Moderator: Moderatorer

Tycker inte alls det låter desperat.. det låter som att det är ett ingående sammarbete mellan Volvo, Trafikverket och försäkringsbolagen, där man tar hänsyn till både fördelar och nackdelar med ett självkörande system. Att det blir lägre premier är rätt självklart, en självkörande bil gör troligen betydligt mindre "human errors" och kommer inte koncentrera sig på annat, plus att en bil med självkörande system kommer att ha väldigt bra säkerhetssystem som troligen också kommer kunna hjälpa till när bilen körs manuellt. T.ex som dagens city safe, som ju redan ger lägre premie hos t.ex Folksam.

Att köra "arbetslöshetskortet" tror jag inte alls på. Skulle vi tänka så när det gäller innovation och utveckling skulle vi inte tagits oss ur bondesamhället än...

I filmen från Göteborg tycker jag speciellt att sekvensen vid 3:00 är intressant! Där bilarna bredvid kör konstigt och SUVen är över linjen med däcken, då bromsar bilen rätt ordentligt av vad det ser ut som. Han tar tag i ratten också, men känslan är att det var den självkörande delen som reagerade först.
:)
Det var bara en fundering rent allmänt, inte nåt politiskt eller liknande. Tekniska projekt kan vara intressanta, men det är inte alltid lätt att förutse eventuella mindre bra följder, särskilt inte i början när det finns stor entusiasm... Talet om "hållbar mobilitet" känner jag dock är lite utanför. Skulle dessa utvecklingsresurser läggas på motor-/energitekniska förbättringar kanske nåt mer skulle kunna hända avseende den allvarligaste delen av massbilismen - resursåtgången.
Det handlar helt klart om att marknadsföra när man bjuder in journalister från olika länder på provtur. Samma sak när Hyundai låter frakta bränslecellsbilar till Stockholm för provkörning (de ska börja serietillverka bränslecellsbilar för konsumentmarknaden). http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... 826262.ece

Det verkar uppenbarligen fungera, eftersom det har skrivits mycket om Volvo PVs självkörande bilar och just att det även är infrastruktur inblandat i projektet. (Och Google har i någon artikel kontrat med att deras självkörande bil minsann inte är beroende av någon speciell infrastruktur.)

Volvo PVs inriktning i detta projekt verkar vara att hållbar mobilitet handlar om att minska antalet olyckor i trafiken (nollvisionen). Det är väl ohållbart att fortsätta sälja bilar där människor förolyckas, speciellt när man även tänker sig att bilismen kommer att öka?

Samtidigt som man vill ha så säkra bilar som möjligt, så vill man ju även minska resursåtgången så att man får hållbarhet även i den änden, också speciellt när man även tänker sig att bilismen kommer att öka. Man kan fråga sig om Volvo PV har resurser att jobba även i den änden eller om detta projekt med självkörande bilar tar alla resurser? Och om man måste välja att lägga mer krut på någon av delarna, vilken del är viktigast - människoliv eller klimat? Sedan ska ju bilar gå att sälja också och när kunden står i bilhallen kanske det är något helt annat som gör att kunden köper? ?:-/

Det som jag ändå tycker att man hör alltför lite om är infrastruktur kring hållbarhet i trafiken, både när det gäller att förhindra olyckor och att hushålla med resurser. Hela ansvaret för detta kan ju knappast ligga hos enskilda biltillverkare.

USAs transportdepartement har t ex massor av rapporter om kommunikation mellan fordon (V2V) och kommunikation mellan fordon och infrastruktur (V2I) (http://www.rita.dot.gov/search/google/v ... afe=medium ), men från svenskt håll hörs det knappt någonting om detta. Man kan ju tänka sig att sådana lösningar skulle kunna förändra allt i trafiken. Ett exempel skulle kunna vara högerregeln: om självkörande bilar skulle kommunicera med varandra så skulle högerregelskorsningar kunna lösa sig smidigt utan att man behövde bry sig om någon regel. Kommunikation mellan fordon och infrastruktur och mellan fordon skulle kunna lösa situationer där man idag använder sig av trafikljus. Där talar man om saker på systemnivå...

Men kanske är det också fullt upp med att fundera kring infrastruktur kring alla olika typer av tankställen man kommer att behöva ha?
SVT sände förresten ett reportage om självkörande bilar i Vetenskapens värld i april och gjorde en rätt kul inledning där reportern påpekade att dagens bilar har åsikter om det mesta (bältespåminnare etc.) och att till slut vill man väl säga "Kör själv då bilskrälle!". Kanske blir det så, alltså en naturlig övergång? :D

http://www.svtplay.se/video/1969438/vet ... avsnitt-13 (ca 23 minuter in i programmet börjar reportaget om självkörande bilar).

Här får man bla se hur en forskargrupp vid Freie Universität i Berlin har jobbat med självkörandeteknik i en VW. De tror att om 10 år ska bilar kunna köra själva i stadstrafik. Stadstrafik är lite mer komplicerad, bla finns det fotgängare i den miljön och fotgängare respekterar inte alltid trafikregler. Ännu en svårighet är att tolka oskyddade trafikanters avsikter i trafiken: tänker personen stå där vid vägkanten eller tänker personen korsa vägen?

Deras bil hade också vissa problem med att upptäcka kantstenar (så det gäller att inte vara alltför rädd om fälgarna). De hade upptäckt att det var en sak att köra i simulator och en helt annan sak att köra i verkligheten. :-)-)

Sedan var det en säkerhetsexpert vid Trafikverket som tog upp svårigheterna med självkörning i t ex Norrlands inland.

Och ja, jag är böjd att hålla med om att Norrlands inland inte är helt lätt. Där höll jag själv på att sluta mina dagar i 240:n i början av min körkortskarriär. Jag skulle hälsa på min mormor och hade tagit "rallarvägen" dit från sommarstugan och jag hade fullt upp med att vägen var dålig. Ändå skulle jag köra om en timmerbil med långt släp på den smala grusvägen. Omkörningen tog lång tid. Jag var nästan om timmerbilen, då jag fick möte av ännu en timmerbil. :-O) Som tur var redde timmerbilsförarna ut situationen. Jag hade inte kunnat göra det i brist på erfarenhet av just denna typ av körning.

Sedan har jag passat mig för att göra omkörningar på dåliga vägar med dålig sikt. Det fanns helt klart en anledning till att timmerbilen som jag skulle köra om höll just den farten som han gjorde. Stadskörning, som var det enda som jag hade kört, är något helt annat.
Detta tyckte jag var intressant:
Googles självkörande bil ska kunna överträda hastighetsbegränsningar med upp till 16 km/timme, för att kunna följa trafikrytmen när övriga bilar kör fortare än hastighetsbegränsningen. Motivet är förstås att det kan vara en fara att hålla benhårt på hastighetsbegränsningen, om det gör att man avviker från trafikrytmen.
http://uk.reuters.com/article/2014/08/1 ... 2P20140817
Undrar om det är 16km/h på hastighetsmätaren eller GPS-fart.. för jag gissar att de bilarna också måste ha marginal så man kan byta fälgar och sånt utan att hamna över.
Kanske, det är lite oklart vem som är ansvarig bara och så saknas lagstiftning för självkörande bilar...

Sedan verkar det vara många olika inriktningar på självkörande bilar, allt från "lyxbilar" som har "allt" i utrustningsnivå, inklusive autopilotfunktioner och funktioner för annan sysselsättning (arbete, nöje) i bilen än bilkörning, till enklare bilar där inte ens möjligheten att köra bilen själv finns, eftersom det saknas delar som ratt och pedaler (för enklare transporter på t ex flygplatser). Så talas det ju också om självkörande bussar och fordon för militärt bruk.

Sitter du i en bil som det inte ens går att köra manuellt eller i en självkörande buss, kan man ju tycka att man enbart är passagerare och inte har något ansvar.

För andra avancerade självkörande bilar har det talats om att bilen ska kunna lämna över kontrollen till föraren om det uppstår situationer som den inte klarar av. Man undrar om en poliskontroll längs vägen skulle kunna vara en sådan situation då bilen vill lämna över kontrollen till föraren? 8)
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 20
Fel centerhögtalare?

Då jag själv i veckan har hämtat u[…]

Carplay trådlöst?

Med tanke på att trådlös CarPlay […]

Verkar som det bara finns en kung :-) Då bli[…]