Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej! Har ett lurigt fel på min 940 -92 gl med B230Fb motorn. Har googlat bra mycket men nu har jag kört fast.

Den startar inte på startmotorn ibland men alltid när man bogserar igång den och då utan problem. Ibland funkar den en vecka och ibland så krånglar den en vecka. Låter man den stå en halvtimme kan den starta eller så gör den inte det. När den väl går så funkar den men går
lite ojämt och ryckigt på lågvarv. Oftast så startar den när den är varm men har hänt flera gånger att den inte startar då heller. Det är inget fel på batterispänningen för det är bra drag i startmotorn.

Den startar inte på startgas och jag har konstaterat dålig/ingen gnista, rakt efter tändspolen innan fördelaren, när den inte startar. Jag får inga felkoder i diagnosuttaget. 1-1-1 på både bränsle och tändning.

Jag har bytt:
Tändmodul
Gjort rent batteripolerna från oxid
Kamrem och kontrollerat nollningen
Tändspole provat en annan fungerande och gjort rent stiften/kabelskorna.
Bytt styrbox till tändningen
Tändkablar
Rotor/fördelarlock
Tändstift
Kört startmotorn genom det blåa serviceuttaget på vänster framskärm för att utesluta tändningslåset.
Jordat motorn med startkabel på minuspol
Bytt jordflätan mot torpedväggen
Mätt upp svänghjulsgivaren till 170ohm kall ( Bytte denna för 2 år sen)

Rotor/fördelarlocket, tändkablar och stift bytte jag i hopp om att den ryckande gången skulle försvinna men nejdå.

Börjar bli jobbigt att alltid parkera i lutning :)

Någon som har några idéer att dela med sig av?

Mvh Fabian
Prova att mäta spänningen över batteripolerna när du kör på startmotorn och den inte startar. Jag vet inte om Volvo publicerat någon undre gräns, men under 10 V eller så ska det inte vara.

På 850 var (är) det ett ganska vanligt fel att startmotorn kärvar, drar för stor ström, spänningen till motorstyrningen blir för låg och tänd- och bränslesystemen funkar inte. På 740 och 940 är det nog inte alls lika vanligt, men eftersom du kollat det mesta annat så.
Om jag inte missat det så är det enda du inte bytt tändningslåset. Har ingen egen erfarenhet, men läst här att den kan glappa. Fungerar perfekt i "normal"-läget, men ingen kontakt när man vrider till startläget.
Såg nu att jag missade det jag trodde, tändningslåset. Du hade ju provat via sladden vid motorn utan att vrida på tändningslåset.

Och vad jag förstår så snurrar startmotorn på bra, men den tänder inte. Och detta händer bara ibland. Men startar när du drar/rullar igång den.

Måste ju vara något glapp någonstans, som hoppar rätt när det blir vibrationer i bilen. Frågan är vad.
När du inte får igång den, så testa putta den lite och se om den startar.
Jag tror att det är lägesgivaren till startmotorn som har breakat, det hade den gjort på min.
Hade exakt samma fel. När jag vred nyckeln hände inget. Bytte startmotorn och felet var löst.
Bilen har stått ganska mycket under semestern nu men nu kan felsökningen fortsätta!
NilsO skrev:Prova att mäta spänningen över batteripolerna när du kör på startmotorn och den inte startar. Jag vet inte om Volvo publicerat någon undre gräns, men under 10 V eller så ska det inte vara.

På 850 var (är) det ett ganska vanligt fel att startmotorn kärvar, drar för stor ström, spänningen till motorstyrningen blir för låg och tänd- och bränslesystemen funkar inte. På 740 och 940 är det nog inte alls lika vanligt, men eftersom du kollat det mesta annat så.
Har mätt upp batterispänningen nu 11.4 volt när man kör på starten och det borde vara rimligt?
EddieL skrev:När du inte får igång den, så testa putta den lite och se om den startar.
Jag tror att det är lägesgivaren till startmotorn som har breakat, det hade den gjort på min.
Hade exakt samma fel. När jag vred nyckeln hände inget. Bytte startmotorn och felet var löst.
Sitter denna lägesgivare inne i startmotorn? Har provat att köra startmotorn med ettens växel i och kopplingen uppe, flera gånger, utan att den startar.
Zeus skrev:Spridarreläet, hade samma problem som dig. Har du AC så kan du byta de två reläerna rakt över och se om det hjälper. Båda sitter på expansionskärlet (iallafall på 740).
Går det signaler till tändningen genom spridarreläet också? Har haft problem med spridarreläet en annan gång fast då fick den ingen soppa. Bytte till ett gegagnat.

Ni som säger startmotorn.. Varför tror ni det kan vara denna som gör att gnistan blir dålig? :) Har en startmotor extra i garaget så kan ju lika gärna prova att byta den.
Du skrev att du kört startmotorn via serviceuttaget, kom du ihåg att vrida nyckeln till tändläge först? Vevaxelgivaren eller dess kablage kan vara delvis defekt.

Mvh GK
Val av motorolja

Intressant, den dyrare dunken står det bara […]

Så.. Iaf du, skulle inte vara särsk[…]

Bensinpriser v2

Är det bara en slump att Trump krigar mot l[…]

Volvo Premium sound högtalare (Harman Kardon)[…]