- fre 01 aug 2014, 20:11
Hej! Har ett lurigt fel på min 940 -92 gl med B230Fb motorn. Har googlat bra mycket men nu har jag kört fast.
Den startar inte på startmotorn ibland men alltid när man bogserar igång den och då utan problem. Ibland funkar den en vecka och ibland så krånglar den en vecka. Låter man den stå en halvtimme kan den starta eller så gör den inte det. När den väl går så funkar den men går
lite ojämt och ryckigt på lågvarv. Oftast så startar den när den är varm men har hänt flera gånger att den inte startar då heller. Det är inget fel på batterispänningen för det är bra drag i startmotorn.
Den startar inte på startgas och jag har konstaterat dålig/ingen gnista, rakt efter tändspolen innan fördelaren, när den inte startar. Jag får inga felkoder i diagnosuttaget. 1-1-1 på både bränsle och tändning.
Jag har bytt:
Tändmodul
Gjort rent batteripolerna från oxid
Kamrem och kontrollerat nollningen
Tändspole provat en annan fungerande och gjort rent stiften/kabelskorna.
Bytt styrbox till tändningen
Tändkablar
Rotor/fördelarlock
Tändstift
Kört startmotorn genom det blåa serviceuttaget på vänster framskärm för att utesluta tändningslåset.
Jordat motorn med startkabel på minuspol
Bytt jordflätan mot torpedväggen
Mätt upp svänghjulsgivaren till 170ohm kall ( Bytte denna för 2 år sen)
Rotor/fördelarlocket, tändkablar och stift bytte jag i hopp om att den ryckande gången skulle försvinna men nejdå.
Börjar bli jobbigt att alltid parkera i lutning :)
Någon som har några idéer att dela med sig av?
Mvh Fabian
Den startar inte på startmotorn ibland men alltid när man bogserar igång den och då utan problem. Ibland funkar den en vecka och ibland så krånglar den en vecka. Låter man den stå en halvtimme kan den starta eller så gör den inte det. När den väl går så funkar den men går
lite ojämt och ryckigt på lågvarv. Oftast så startar den när den är varm men har hänt flera gånger att den inte startar då heller. Det är inget fel på batterispänningen för det är bra drag i startmotorn.
Den startar inte på startgas och jag har konstaterat dålig/ingen gnista, rakt efter tändspolen innan fördelaren, när den inte startar. Jag får inga felkoder i diagnosuttaget. 1-1-1 på både bränsle och tändning.
Jag har bytt:
Tändmodul
Gjort rent batteripolerna från oxid
Kamrem och kontrollerat nollningen
Tändspole provat en annan fungerande och gjort rent stiften/kabelskorna.
Bytt styrbox till tändningen
Tändkablar
Rotor/fördelarlock
Tändstift
Kört startmotorn genom det blåa serviceuttaget på vänster framskärm för att utesluta tändningslåset.
Jordat motorn med startkabel på minuspol
Bytt jordflätan mot torpedväggen
Mätt upp svänghjulsgivaren till 170ohm kall ( Bytte denna för 2 år sen)
Rotor/fördelarlocket, tändkablar och stift bytte jag i hopp om att den ryckande gången skulle försvinna men nejdå.
Börjar bli jobbigt att alltid parkera i lutning :)
Någon som har några idéer att dela med sig av?
Mvh Fabian
- By 20FJan