Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EjS
För det priset Volvo tänker ta kan jag i Tyskland få en begagnad GT3 med keramiska bromsar, bur osv.

Det blir enbart hardcore Volvo-fanatiker som köper.

Synd då jag gärna ville ha en Volvo racer till Nürburgring som också kan används i vardagen.
Användarvisningsbild
av Snowie
XC90_Executive skrev:Den är cool! Men hade hellre haft den i Rebel Blå som den är under! :D

Men den svarta är grymt snygg med! En riktig sleeper! 8)

Najs! har du fler bilder på den svarta?
av 122Sport
EjS skrev:För det priset Volvo tänker ta kan jag i Tyskland få en begagnad GT3 med keramiska bromsar, bur osv.

Synd då jag gärna ville ha en Volvo racer till Nürburgring som också kan används i vardagen.
Själv tänker jag använda bilen till vardags.., bor i Jämtland, och en GT3:a med hur mkt lullull som helst gör ändå inte min dag på samma sätt som S60:in kommer att göra då det ska med barn och diverse utrustning för olika aktiviteter.
Ser mig inte heller som någon Volvo-fanatiker, utan någon som gillar en lite speciell och ändå helt ny bil för ett ok pris.
Användarvisningsbild
av Perra83
EjS skrev:För det priset Volvo tänker ta kan jag i Tyskland få en begagnad GT3 med keramiska bromsar, bur osv.

Lite halvsvårt att åka till brädgården och lasta in reglar, en rulle makrduk mm. i en GT3. Ska det bara med en dosa snus från affären så är dom okej.
Servicekostnaderna KAN skilja lite :-O)

För att kunna åka runt ringen så krävs det heller inte någon GT3 utan en V60 Polestar räcker ganska långt.
Användarvisningsbild
av MartinS
Sådär, då har man provkört också. Fick 90 minuter blandad körning, riktigt skoj. Några korta intryck nedan.

Riktigt rapp från stillastående, med launchcontroll blir man helt koko i huvet av g-kraften, makalöst snabb iom att den faktiskt har grepp hela tiden. Uppe i fart går den bra, men den är inte vansinnigt snabb.

Chassiet är faktiskt riktigt bra, den är lite understyrd som volvobilar brukar va, men inte så det stör, men det tar lite av körglädjen. Den är ordentligt fast i hullet, men inte stötig så det slår på något sätt, men hård, väldigt direktstyrd. På en sämre väg hoppar det en hel del, den lär va rejält jobbig att köra med 19 eller 20":are på en räfflig isväg, usch.

Bromsarna är riktigt bra, men en uppgradering bak hade inte skadat, det är ju orginal bak och stora dasslock fram. Liiiite svajjig bak när man ställer sig på hejdaren tyckte jag att jag upplevde.

Växellådan med paddlar fungerar ooootroligt bra, jag verkligen älskar det. Att smiska den på en kurvig väg med paddlarna är otroligt underhållande, och det går utmärkt att köra vardagskörning med paddlarna också, att växla sekventiellt med spak är ju helkass tycker jag. Jättemjuka växlingar men ändå distinkta och omedelbar lockup när man växlar manuellt. I driveläge slirar den vansinnigt mycket i låg hastighet tycker jag, nästan så det stör, mer än min xc60 t6:a, märkligt. Det automatiska sportläget är ju skitjobbigt som vanligt, alltid lite för låg växel. Näe, paddlar i den här bilen är grejen.

Ljudet är trevligt, men jag tycker den låter lite för mycket. Vad vill volvo egentligen leverera, en skitsnabb räcer, men varför är den då fullskiten med taklucka, bränslevärmare etc.etc. Vill man leverera snabb komfort, varför låter den då som en korvkioskraket? Näe, det var bilens största minus, ljudet. Tolka mig rätt, det är ett otroligt härligt ljud när man smiskar den, men den låter för mycket vid vanlig familjekörning. För att inte prata om däcksljudet, otroligt högt. Det är ingen komfortvagn med fartresurser, jag får inte ihop ekvationen riktigt.

En fin bil, men är den värd 100k mer än en vanlig fullsketen T6:a? Njae säger jag. Att man inte kan personifiera den på något sätt är också synd, alla är lika, inget kan väljas individuellt, trist. Men det är kul att Volvo/Polestar vågar, det är ett bra första steg mot något som kan bli riktigt bra i framtiden.
Användarvisningsbild
av EjS
Tack för info Martin.

Hela saken är ju att man justerar standardgrejor som motor, växellåda etc och säljer som varken eller.

Dessutom som du skriver kan man inte själv välja karaktär.

Ta en BMW M tex. Där justerar du allt med en knapp - fjedring, gas respons, växellåda, styrservo, esp/asc osv osv. I praktiken fungerar det riktigt bra.

Åkte Corvette C7 och 911 Turbo nyligen - och det är samma sak.

Tycker samma som dig. Jävligt bra att Volvo tagit steget och ville också köpa som tjänstebil om inte den gick på 1,5M i dk.

Men ska den bli annat än snabb familjbil (vilket också kan vara utmärkt) ska man upp en klass med mer customized grejor.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Snowie skrev:Najs! har du fler bilder på den svarta?
Bilagor
IMG_7010.jpg
IMG_7010.jpg (410.23 KiB) Visad 1646 gånger
IMG_7005.jpg
IMG_7005.jpg (421.08 KiB) Visad 1655 gånger
IMG_7004.jpg
IMG_7004.jpg (298.56 KiB) Visad 1633 gånger
Användarvisningsbild
av MartinS
EjS skrev:Men ska den bli annat än snabb familjbil (vilket också kan vara utmärkt) ska man upp en klass med mer customized grejor.
Den ÄR en skitsnabb familjebil för åretruntbruk (med reservation för taskigt vinter/isväglag pga den hård fjädringen och låga profilen), men att inte kunna ställa om till mjukare fjädring, att alltid behöva stå ut med det supergrymma avgasljudet, det är nog de två största nackdelarna med bilen. Det är nog ok i början, men jag tror man tröttnar i längden. En T6 AWD med 4C-chassie och vanligt avgaseri hade passat mig bättre året runt tror jag.

/Martin
Användarvisningsbild
av WannabeeGBG
Jag såg den orangea V60'n på jobbet idag. Sjukt snygg i solsken. Tog några bilder men vet varken vart eller hur jag ska lägga upp dem för allmän skådning. Klart är i alla fall att den är folierad. Med vissa "specialeffekter" som jag gillade skarpt!

Tror det är en 10 mm. Jag bara provade med n&[…]

Magnetkoppling AC

Som du skrev. Muttern i mitten sen brukar jag f&ou[…]

Köpråd v50/s40 /c30

Hej, jag är på jakt efter en först[…]

Volvo xc90 2017 d5 R design

XC90 är ofta luftfjädrade. De svälj[…]