- mån 18 aug 2014, 21:19
Sådär, då har man provkört också. Fick 90 minuter blandad körning, riktigt skoj. Några korta intryck nedan.
Riktigt rapp från stillastående, med launchcontroll blir man helt koko i huvet av g-kraften, makalöst snabb iom att den faktiskt har grepp hela tiden. Uppe i fart går den bra, men den är inte vansinnigt snabb.
Chassiet är faktiskt riktigt bra, den är lite understyrd som volvobilar brukar va, men inte så det stör, men det tar lite av körglädjen. Den är ordentligt fast i hullet, men inte stötig så det slår på något sätt, men hård, väldigt direktstyrd. På en sämre väg hoppar det en hel del, den lär va rejält jobbig att köra med 19 eller 20":are på en räfflig isväg, usch.
Bromsarna är riktigt bra, men en uppgradering bak hade inte skadat, det är ju orginal bak och stora dasslock fram. Liiiite svajjig bak när man ställer sig på hejdaren tyckte jag att jag upplevde.
Växellådan med paddlar fungerar ooootroligt bra, jag verkligen älskar det. Att smiska den på en kurvig väg med paddlarna är otroligt underhållande, och det går utmärkt att köra vardagskörning med paddlarna också, att växla sekventiellt med spak är ju helkass tycker jag. Jättemjuka växlingar men ändå distinkta och omedelbar lockup när man växlar manuellt. I driveläge slirar den vansinnigt mycket i låg hastighet tycker jag, nästan så det stör, mer än min xc60 t6:a, märkligt. Det automatiska sportläget är ju skitjobbigt som vanligt, alltid lite för låg växel. Näe, paddlar i den här bilen är grejen.
Ljudet är trevligt, men jag tycker den låter lite för mycket. Vad vill volvo egentligen leverera, en skitsnabb räcer, men varför är den då fullskiten med taklucka, bränslevärmare etc.etc. Vill man leverera snabb komfort, varför låter den då som en korvkioskraket? Näe, det var bilens största minus, ljudet. Tolka mig rätt, det är ett otroligt härligt ljud när man smiskar den, men den låter för mycket vid vanlig familjekörning. För att inte prata om däcksljudet, otroligt högt. Det är ingen komfortvagn med fartresurser, jag får inte ihop ekvationen riktigt.
En fin bil, men är den värd 100k mer än en vanlig fullsketen T6:a? Njae säger jag. Att man inte kan personifiera den på något sätt är också synd, alla är lika, inget kan väljas individuellt, trist. Men det är kul att Volvo/Polestar vågar, det är ett bra första steg mot något som kan bli riktigt bra i framtiden.
Ju oftare jag tankar desto roligare har jag haft det!
S60 2.4D Classic MY08: Bruks
V60 D4 R-Design MY13: Bruks med puts
S90 3.0 Manuell MY98: Genuine Classic