Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JohnB
Det är just den typen av klonk som jag fick höra att gummiringen i nedre fjädersätet ska råda bot på, köpte du dessa eller fanns det redan på din bil? Klonket du beskriver kan komma av att fjädern rör sig i nedre sätet och dämpas då av gummiringen som jag monterade eller att man drar på trädgårdsslang på nedre varvet av fjädern. Kan iofs vara något annat också men i mitt fall var allt annat bytt redan så då var det bara det och fjäderbenslagringen kvar och bägge innebär ju att man demonterar fjädern så jag gjorde bägge åtgärderna samtidigt.

/John
av jimbomas
Den fanns redan och jag tycker den såg fin ut. Men kanske misstog mig... är ändå nöjd med att det inte låter som att hela framvagnen ska rasa ner längre. Så jag får se när tid och lust faller på för att kika på det i så fall. :)
Användarvisningsbild
av öläningen
Hej har nu bytt både fjädersäte och fjäderbenslager och min bil blev helt tyst i framvagnen mycket skänt mvh öläningen. :wink:
av jimbomas
Härligt!

Bytte du bultarna som sitter i spindeln också? Enligt Bilia så ska det göras när man demonterar. Mina var dock inte bytta när de bytte fjädrar för ett år sedan på en icke Volvo verkstad...

Vet inte hur noga det är men jag bytte mina i alla fall för säkerhetsskull. Kostade 210 kr på Bilia så var inte mycket att bråka om. :)
av jimbomas
Bumpar min egen tråd då det är samma bilskrälle och jag misstänker fortsatt fel i fjäderbenen men jag vet inte, kanske kan vara något annat.

Problemet nu är att det knarrar rätt så mycket när man står still och vrider på ratten, även när man krypkör så hör man ljudet men inte i högre hastigheter, låter säkert då också bara att man inte kan höra det. Knarret försvinner när man svänger och slutar vrida på ratten (även när bilen rullar), men återkommer när man vrider igen. Får en känsla i ratten av att något inte är riktigt smort, om ni förstår hur jag menar. :)

Kan det vara något jag gjort fel i monteringen av det nya fjädersätet och lagret eller kan det likväl vara något annat? Något knep på hur man kan utesluta saker och ting utan att riva ner allt för mycket?

Har verkligen ingen lust att plocka ner fjäderbenen igen, men knarret är så irriterande! Så i värsta fall...
av jimbomas
Låter trevligare än scenariot i mitt huvud med styrväxel och skit... Hade lite dåligt med olja till servon, inte tom men under pinnen doppades precis. Fyllde på med ny fin grön olja och rattade på men det gjorde ingen skillnad, vart snarare värre. Kanske blir dåliga spindelleder ändå knarrigare när det är vått ute? Tycker det blir värre när det regnar och just nu öser det ner...

Jaja, besiktning på onsdag kom jag på nu så domen kommer väl då. Håller tummarna för något billigt! :)

@EbbevonVolvo , Verkar vara en framtida popul&au[…]

Bilen offline

Min har tappat anslutning mitt på dagen p&ar[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Så är det. Filtret skall bytas efter 12[…]

@Nobby , Brukar finnas diverse skruvar i karossen[…]