- fre 15 aug 2014, 10:34
Bara en undran, motsvarar comfortläget det vanliga chassit eller är det ännu mjukare? Detsamma med sportläget?
Moderator: Moderatorer
Robbi skrev:Bara en undran, motsvarar comfortläget det vanliga chassit eller är det ännu mjukare? Detsamma med sportläget?Comfortläget är mjukare än standardchassit, Advanceläget är styvare än det s k "sportchassit".
Dpblad skrev:FourC läge Comfort är mjukare än standardchassit. Detta var min främsta anledning till att jag övervägde FourC (men till slut valde bort pga servicekostnaden). Sportläget vet jag inte.Vad är det för extra servicekostnad du menar pga four-c?
svedan skrev:Är det en AWD?Jag har bara testat awd. Påverkar det köregenskaperna mycket?
svedan skrev:Frågade då någon i början av tråden pratade om Sport chassi med D4, och den tror jag är FWD.D4 finns med AWD också men gamla 5cyl motorn o vxl-lådan
Med AWD är det väl bara den gamla D5:an som erbjuds? Själv skulle jag lugna mig tills nya motorn kommer till AWD när man ändå ska ha på en massa options.
Köregenskaperna vid vanlig körning: den är ju alltid framhjulsdriven tills det halkar till på framhjulet. Jag har AWD då det är en brant backe hem på vintern, i övrigt vete tusan om egenskaperna är bättre?? Lycka till
Krollspell skrev:Nu var det ett tag sedan, men jag var ganska påläst då det var aktuellt (ca 2 år sen). Jag läste om dålig kvalite och livslängd på dämparna, men framförallt höga priser på nya original med tillhörande omotiverat hög arbetskostnad (hos Volvo, var annars). Nu hittar jag tyvärr inte trådarna som backar upp detta, men priser är ju lätt att kolla. Tror att Volvo skulle ha 6-8000kr/st för nivåmat- och 4c-dämpare (monroe/öhlins).Dpblad skrev:FourC läge Comfort är mjukare än standardchassit. Detta var min främsta anledning till att jag övervägde FourC (men till slut valde bort pga servicekostnaden). Sportläget vet jag inte.Vad är det för extra servicekostnad du menar pga four-c?
Update: blir inte den bilen jag har länkat bl[…]