Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
Bara en undran, motsvarar comfortläget det vanliga chassit eller är det ännu mjukare? Detsamma med sportläget?
av Dpblad
FourC läge Comfort är mjukare än standardchassit. Detta var min främsta anledning till att jag övervägde FourC (men till slut valde bort pga servicekostnaden). Sportläget vet jag inte.
Användarvisningsbild
av Krollspell
Robbi skrev:Bara en undran, motsvarar comfortläget det vanliga chassit eller är det ännu mjukare? Detsamma med sportläget?
Comfortläget är mjukare än standardchassit, Advanceläget är styvare än det s k "sportchassit".

Dessutom är four-c betydligt tystare än sportchassit som tyvärr ökar ljudnivån i kupén allt för mycket...
Senast redigerad av 1 Krollspell, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Krollspell
Dpblad skrev:FourC läge Comfort är mjukare än standardchassit. Detta var min främsta anledning till att jag övervägde FourC (men till slut valde bort pga servicekostnaden). Sportläget vet jag inte.
Vad är det för extra servicekostnad du menar pga four-c?
av V70Fredrik
Jag håller med, Comfort läget är mjukare än standard.
Sportläget upplever jag olikt sportchassit. Jag tycker den känns lika hård men den känns inte lika stötig.
Beror det kanske på att i Four-c ändrar man ju bara hårdheten i dämparna med fjädringslängden är ju densamma?
Advanced läget är ännu hårdare, ganska trevligt när man har bråttom genom några rondeller eller som jag som bor nära Slingerbulten... :D
Användarvisningsbild
av Robbi
svedan skrev:Är det en AWD?
Jag har bara testat awd. Påverkar det köregenskaperna mycket?
av svedan
Frågade då någon i början av tråden pratade om Sport chassi med D4, och den tror jag är FWD.
Med AWD är det väl bara den gamla D5:an som erbjuds? Själv skulle jag lugna mig tills nya motorn kommer till AWD när man ändå ska ha på en massa options.
Köregenskaperna vid vanlig körning: den är ju alltid framhjulsdriven tills det halkar till på framhjulet. Jag har AWD då det är en brant backe hem på vintern, i övrigt vete tusan om egenskaperna är bättre?? Lycka till
av para
svedan skrev:Frågade då någon i början av tråden pratade om Sport chassi med D4, och den tror jag är FWD.
Med AWD är det väl bara den gamla D5:an som erbjuds? Själv skulle jag lugna mig tills nya motorn kommer till AWD när man ändå ska ha på en massa options.
Köregenskaperna vid vanlig körning: den är ju alltid framhjulsdriven tills det halkar till på framhjulet. Jag har AWD då det är en brant backe hem på vintern, i övrigt vete tusan om egenskaperna är bättre?? Lycka till
D4 finns med AWD också men gamla 5cyl motorn o vxl-lådan
av Dpblad
Krollspell skrev:
Dpblad skrev:FourC läge Comfort är mjukare än standardchassit. Detta var min främsta anledning till att jag övervägde FourC (men till slut valde bort pga servicekostnaden). Sportläget vet jag inte.
Vad är det för extra servicekostnad du menar pga four-c?
Nu var det ett tag sedan, men jag var ganska påläst då det var aktuellt (ca 2 år sen). Jag läste om dålig kvalite och livslängd på dämparna, men framförallt höga priser på nya original med tillhörande omotiverat hög arbetskostnad (hos Volvo, var annars). Nu hittar jag tyvärr inte trådarna som backar upp detta, men priser är ju lätt att kolla. Tror att Volvo skulle ha 6-8000kr/st för nivåmat- och 4c-dämpare (monroe/öhlins).

Frågan är natuligtvis mindre intressant för den som släpper sin nya bil efter 2-3 år.

Baklagar brist på referenser. Jag ogillar att sprida rykten men har inte tid att efterforska... så någon annan får gärna bekräfta eller dementera.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 11

Update: blir inte den bilen jag har länkat bl[…]

När byttes bränslefilter senast?

Stefans 968

Bra val. Det röda såg väldigt myck[…]

Vad ska jag köpa och varför?