Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Håller på att fixa bromsarna på firmans 850 och ser att vänster däck är extremt slitet 4cm på yttre kanten. Ser nästan ut som hjulet ligger på sidan när man kör (positiv camber?).

Ratten och framvagnen börjar vibrera satan när man kommer upp i ~90kmh och minskar efter 100. Gör man en skarp vänding på parkeringen med fullt rattutslag så dunkar det till i ett av däcken precis som det rätar till sig. Hade samma sak på min 740, kanske pga. hög vändradie.. Annars kan jag inte höra några missljud när jag kör rakt eller svänger. Hjullagren verkar ok, inget glapp eller oljud. Har bytt skivor och renoverat oken. Inga oljud eller vibrationer när jag bromsar.

Är ingen bilmekaniker och har ingen större kunskap om hjulupphängning så jag vet inte var jag ska börja felsöka. Bilen är misskött, borde skrotas eller säljas men skulle va kul om jag kunde fixa så att båda däcken ligger i backen när man kör.
Ring en däckverkstad och hör om du kan komma förbi och få en balansering av däcket.. bör inte kosta mycket, och med lite tur är det allt du behöver.
Om det är en inställning som bör göras istället för att byta ut skadade delar så kommer jag lämna in den för det. Hoppas bara det är något mindre jag kan göra själv.
Ska testa och byta däck+balansera och se om det blir någon skillnad. Brukar skeva hjul ge så stora vibrationer?
Även små ojämnheter i däck och hjul kan kännas ordentligt! Jag hade ett par fälgar till mina vinterdäck förut som hade en jävla förmåga att samla snö i sig.. ibland vibrerade det så det kändes som att bilen skulle hoppa av vägen! Fick stanna och sparka loss snö för att köra vidare..
Snedslitningen kan ju bero på nån led eller bussning som är helt slut men då borde det märkas om man juckar, bryter och bänder lite här och var, annars nått som fått sig en smäll och blivit krokigt men enligt min erfarenhet så brukar det bero på att nån bytt nått i framvagnen utan att göra en hjulinställning så hade det vart min bil så hade jag lämnat in den för det, i värsta fall så brukar de hitta felet om det finns nått så då vet man ju vad som är kasst.

Obalans brukar jag fixa med en balansering, det kostar ett par hundra och brukar oftast lösa det och dom ser ju direkt om nått är skevt eller vint.

Ojämt slitna däck kan också orsaka vibrationer men det brukar mer bli som ett durrande.
Tjena.

Har du aluminiumfälgar icke oginal?
Kolla i så fall om plastringen som ska centrera hjulet på navet finns på plats.
En sån slang ur, när jag bytte damask.
Monterade oanande hjulet, och det var oballans i 100km/h och mystiska ljud och kraftiga vibrationer i ratten, som inte var innan. Mest vid motorbromsning!!!
Fattade ingenting först, men hittade plastringen i garaget av en slump.

Fixat!

Trodde dom bara skulle underlätta monteringen, men nej.

Bara en tanke.

Micke.
Jag tycker det låter som om någon som kört bilen hälsat på en trottoarkant ganska rejält. Det behövs nog en kontroll/reparation och inställning av framvagnen.

Mvh GK

Står i garaget och letar varför jag int[…]

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Idag har den fått köra släp fö[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]