Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Nu behöver jag hjälp... Allt kopplat enligt ritning men det fungerar inte. Ingen spänning kommer fram.
På knappen har jag kopplat på mitten och den övre...

Jordpunkten är bra iaf så den är det inget fel på.
Kan det vara relät eller har det smygit in sig fel i ritningen åt mig? :-)

Enligt denna ritning har jag kopplat:
https://www.dropbox.com/s/te6i2idxzxlp7 ... 4rmare.jpg

Relät har fungerat tidigare då jag har använt det förr men kanske tagit skada när jag lödde anslutningarna?
Visserligen är mitt relä felmärkt men tror inte det påverkar något...
https://www.dropbox.com/s/uryvq5nfg9vdr ... 192137.jpg

Förutom att köpa ett nytt relä, hur kan jag mäta mig fram att det är relät som är felkällan?
Ni får gärna länka mig till ett korrekt relä hos Kjell eller Klasse :)
Har du mätt så du tar ut plus på rätt "sida" på orginalsäkringens plats? Bara en sida i säkringsdosan ger ut plus 12 medans den andra går vidare till värmaren. Kolla det och återkom. Räcker ju att växla plats på kabelskorna du stuckit ner och se om det funkar efter det.
Nej har faktiskt inte kontrollerat det då det inte borde skilja mellan bilarna... Den högra sidan har jag den som är kopplad till extrasäkringen.

Skall jag mäta det ena stiftet och jord för att se vilken av dem som är rätt?

Skall se om jag hinner ner till garaget ikväll igen och växla anslutningarna och prova... Måste komma hem först.
Kolla det :-) för har inte reläet plusmatning så kan spolen aldrig dra när du jordar andra stiftet.
Nej, hjälpte inte att byta plats på stiften...

Skall prova köpa nytt relä imorgon...
http://www.clasohlson.com/se/Bilrelä/Pr363909000

Den bör väl fungera? :)

Hjälper inte detta så är det något med kopplingen som är fel :)
Japp. Kan ju hända att nått släppt inne i ditt relä om du värmt för länge för att löda fast kablaget.
Nytt relä inköpt och en provisorisk koppling är gjord här hemma. Det är bara att plugga in den och prova.
Kan jag mäta mellan några av stiften för att testa att relät drar som det skall istället för att dra ner datorn och kolla att styrenheten får spänning? Tar ju tid att uppdatera om styrenheterna å bökigt med att bära upp och ner en laptop :)
Mät så du har spänning över anslutningarna 85 och 86. Sen kan du ju mäta om du har spänning ut på stift 87 (kabeln som ska mata säkringsdosan från relät sett) finns det 12v mellan det och jord så funkar det. Eller så tar du hjälp av någon som slår av/på brytaren samtidigt som du känner på relät. Det klickar ju ganska fint om det funkar.

Själv vart jag ett tangentbord mindre på min egen laptop när jag låg under bilen och justerade sensorn på vacumklockan på turbon ;-) det började regna kraftigt och innan jag kom fram från under bilen så hade det blivit rejält blött och slutat funka, trots att jag torkat det hela kvällen. Men ett beggat är beställt från ebay.
Sierra94 skrev:Mät så du har spänning över anslutningarna 85 och 86. Sen kan du ju mäta om du har spänning ut på stift 87 (kabeln som ska mata säkringsdosan från relät sett) finns det 12v mellan det och jord så funkar det. Eller så tar du hjälp av någon som slår av/på brytaren samtidigt som du känner på relät. Det klickar ju ganska fint om det funkar.

Själv vart jag ett tangentbord mindre på min egen laptop när jag låg under bilen och justerade sensorn på vacumklockan på turbon ;-) det började regna kraftigt och innan jag kom fram från under bilen så hade det blivit rejält blött och slutat funka, trots att jag torkat det hela kvällen. Men ett beggat är beställt från ebay.

Tack. Lyckades inte ta mig ut till garaget i eftermiddag/kväll så jag får prova när jag är på jobbet imorgon istället. Då är det lättare med multimeter istället för att hålla på med DICE/VIDA :)

Men det har du faktiskt rätt i att det klickar i relät. Det hade jag faktiskt inte en tanke på! Behöver ju inte ens ha tändning på för att relät skall dra då CPM har konstant spänningsmatning på 4.4V eller vad det är? Så fort jag sätter knappen i rätt läge så skall ju CPM få spänning.
Får det inte att fungera med det nya relät heller. Har testat att allt har kontakt osv. Knapp å kablar är ok.
Kan någon förklara med ord flödesschemat för relät?

Är det verkligen rätt kopplat?
Är det 87 som skall ha konstant ström/spänning? Inte 30?

Hur skall relät fungera egentligen? Tack.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]