Moderator: Moderatorer

Plockat isär startmotorn och rengjort / smörjt..

Första gången jag plockat isär så det var kul. Men fjädrarna, metallklipsen och borst var mindre kul att få dit igen. Tog ett tag innan jag kom på ett sätt med att vira sytråd runt varje. Sedan eldade jag av de när de var på plats.

Hur gör ni?
Senast redigerad av 1 Dunderdon, redigerad totalt 0 gånger.
Jag har varit snäll mot mina volvobilar idag, klappat på huvarna och så. De kan ju knappast hjälpa att de har dåliga gener.
Volvoplast spricker och faller i bitar och idag har jag ordnat med en ny plastbit runt hålet i B-stolpen där bältet kommer ut. I morgon ska jag ringa Volvia och fråga hur de ser på Volvos dåliga kvalitet och hur jag ska göra nu när jag måste ställa av bilen igen pga SRS-lampan. Ingen verkstad, med eller utan volvoskylt, vet vad felet beror på. Förarstolen har felaktigt dragna och klämda kablar, säger de, och lägger till att så var det från fabriken och att många har det felet, om det nu är det alltså, och att jag ju kan prova att byta till en ny stol för x antal pengar och se om det går till sig. Så affärsidén är att vi kunder muntert ska betala för usel kvalitet och usel kontroll. Hade det inte varit enklare med ett hyresförhållande? Då hade ju produktägaren fått tillhanda hålla produktens funktion. Idag tillhandahåller Volvo produkten och kunden tillhandahåller funktionen genom alla dessa verkstadsräkningar för absolut nada. Volvo framstår som löjigt.
Hur kan alla volvoägare bara acceptera att betala och betala för sådant som Volvo rimligen borde åtgärda eftersom det ligger lååååångt utanför alla normala fel som kan uppstå på bilar som används och åldras. Jag har i smyg pratat med en kompis, som just betalat femsiffrigt för att få liv i SRS-blittan-datorn i sin XC70 01 som bara gått ca 30k mil. Vad verkstaden gjort vet han inte. Vi började tala om en grupptalan mot Volvo. Frågan är dock vem Volvo är, sa vi.
Så jag har smekt över mitt kombiinstrument också, det från det soliga Thailand. Det är rena tivolit här också. Jag har lött om det ännu en gång i helgen som min nya hobby och det är helt perfekt. Allt fungerar. Kretsar går inte sönder, det är bara dålig kontakt. Sååå jäkla mycket rocket science är det inte med ett kretskort och tre gamla chips. Men lik förbaskat går det inte att släcka SRS-varningen oavsett vilken programvara verkstäderna använder. Allt handlar om volvos evärderliga programvara och usla kvalitet även på detta. Så står det ibland på amerikanska forumsidor innan den informationen försvinner via tryck på moderatorn. På baksidan av instrumentet sitter en "värmesköld" och när den expanderar i värmen drar den sönder kretskortet så det måste lödas om. Jag var på en volvofirma för ett tag sen och då stod det en snubbe före mig i kön. Han hade sitt instrument i handen och ville ha ett nytt. Mjaäää, sa killen bakom disken och visste preciiiis hur dyrt det var och att bilens gudomliga dator måste programmeras om så att han som bilägare är skyddad om någon försöker sno instrumentet. Snubben gick.
Kanske jag tar lös mitt instrument i natt igen och klappar lite på det. Kanske nynnar jag något inspirerande. Kanske ska jag ha det under kudden. Kanske känner bilen att jag är snäll och börjar fungera ett tag.
Den andra Volvon, V70:n, har jag varit extra snäll mot idag eftersom jag har hållit mig en bit ifrån den, även om den fick en liten smekning i förbifarten. Kanske den saknar mig. Den franska SMI-styrningen är rostig invändigt och därför är nu allt så glappt i styrningen så bilen är avställd. Hade jag gått i närheten av den idag hade den nog känt att jag inte vill se den längre trots att den är jättefin i övrigt eftersom jag bytt i princip allt: bromsar, dämpare, automatväxellådan, lysen, delar av instrumentpanelen, kablage you name it.
Så vad jag har gjort idag för mina volvobilar är att snällt och vänligt och utan att visa det fundera över hur jag ska skicka dem till återvinningen. Eftersom de saknar funtion kan de knappast kallas bilar så de hamnar nog i fraktionen blandat metallskrot.
Om jag förmedlar viss irritation med mitt inlägg så är det nog rätt uppfattat av läsaren.
Användarvisningsbild
av SvenB
Ja, det stämmer att du "förmedlar viss irritation". Ja det vore bra om de skulle vara livstids garanti på en bil. Men att en V70 från 2000 börjar få vissa fel får man nog räkna med. Vad jag kan läsa i dina tidigare inlägg har den ju bara rullat 66.000 mil. Skitbil. :D
Rattade förbi en verkstad jag fick tips om gällande mitt avgasbyte. Trevlig och snabb service men 1500:- för att hänga på slutburken och ansluta mot det gamla kändes lite väl häftigt... Får fortsätta leta.. :(
Bild
börne skrev:
SvenB skrev:Vad jag kan läsa i dina tidigare inlägg har den ju bara rullat 66.000 mil. Skitbil. :D
Haha... har en bil rullat 66k mil så får den ha vissa fel, det är ju nästan lite löjligt att skriva en irriterad uppsats om det.
Ok. Men, vettu kamrat, det är nästan bara karossen som är obytt så bilen är ju i mycket bra skick och som du förstår vill jag inte ha några fel alls. Men, tråkigt att du blev irriterad du också. Gör som jag och skriv av dig till andra som har volvohobbyn i blodet. Det lättar och ger kraft. Direkt. Många delar erfarenheterna. En stor gemenskap! Så idag har jag muntert grävt fram srs-modulen och tagit bort stolarna och lossat mattor så jag kan börja felsöka på Skitbil 2 som bara gått hälften av Skitbil 1. Längtar efter att få köra åtminstone ett tag med den. Tvåan alltså. Kanske orkar jag dessutom laga fyrhjulsdriften igen. Volvo keeps me rockin, vettu! :-E
Ny topplockspackning....igen....samma problem som forra sommarn.....skitkul.....
  • 1
  • 186
  • 187
  • 188
  • 189
  • 190
  • 1912

Är den xenonkonverterad med kina-dynga? Dett[…]

Det var ju en basal frågeställning, h&a[…]

Nästa elbil från Volvo?

Neej..jag äger S80 V8 MY2008 och V90CC T5 MY2[…]

Jag förstår inte...att köpa V90CC […]