Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ringhede
#88871
CarMan skrev:
Ringhede skrev:Det är inte mekanikern som är felet, utan verkstädernas marginaler.

Med de prisnivåerna borde mekanikern få en månadslön på minst 40.000 kr vilket de inte har.

Tyvärr är det som att slåss med väderkvarnar speciellt när det krävs att man gör alla servicar för att få garantin att gälla. Krävs dock inga enorma investeringar för en normal service på en Volvo bara en normalt noggran mekaniker.

Bara ett stycke irriterad på att det tog mig flera år att hitta en auktoriserad firma som gör jobbet nästan till halva priset.

Dessutom att del få betala reparationer på en misslyckad konstruktion (framvagn) och sedan få betala ockerpriser. Spjällhuset vet jag ej om det var ockerpriser då jag inte frågade pris på fler ställen.

Ja jag fick en offert vid en service på att de upptäckt att bussningarna till bärarmarna var kass (10.000 mil) Åkte då till en annan firma (auktoriserad Volvo verkstad) och fick det gjort för mindre än halva priset. Tror du jag känner mig lurad på allt jag betalat Bilia?

Jag vill inte räkna upp all skit jag fått byta men håll med om att spindelled och sprucken bromsslang inte borde höra till normalt att åka på ombesiktning på en kvalitetsbil som Volvo.

Om jag är nöjd med min bil? Jo trotts all skit så tycker jag mycket om min Volvo V70 2,4T.

mvh Roland

Konstigt att inte fler öppnad nya volvoverkstäder. då det tydligen är så lukrativt & enkelt att laga dessa bilar.

bara för att kunden får betala mycke pengar för att laga bilen, så betyder det ju inte att verkstan eller mekanikerna blir stenrika. verkstan har ju också utgifter!
verkstan måste ju ta så mycke betalt så att inkomsterna blir högre än utgifterna, annars går företaget i KK
men det är ju tydligen för svårt att förstå

Trodde jag inte skulle behöva argumentera om självklarheter men tydligen behövs ytterligare förklaringar för att vissa ska förstå.

Jag kan tillräckligt om företagsekonomi och att driva företag lönsamt så jag behöver ingen föreläsning om detta.

Jag jobbar som teknisk chef på ett tillverkande företag med betydligt högre tekniknivå än Volvos serviceverkstäder och ingenstans har vi timkostnader som ligger i närheten av de timkostnader som service av en bil kostar. Vi har egen avdelning för underhåll, både förebyggande och akuta reparationer och köper även in vissa specialister så jag kan prisnivån för komersiella tjänster. Det finns väldigt få som ligger i nivå med de priser vi konsumenter får betala.
Våra löner för underhållstekniker ligger säkert i samma nivå som de som servar bilar. Skulle vi ha motsvarande prisnivå som Volvos bilservice, skulle vi varit utkonkurrerade för länge sedan och jobben hade funnits i andra länder.

Hoppas du förstå mig CarMan, varför jag tycker att det är väl höga timostnader för att göra vanlig service på en Volvo V70N.

mvh Roland
av Kena
#88873
Jaha Carman, ni på Volvo kanske inte upptäckt att ni fått konkurens? de finns de som öppnar egna verkstäder och lagar Volvo och har halva priset och lagar med original reservdelar OCH överlever på det. Problemet kanske är att kostnaden för att vara uppkopplad till Vida inte är samma för alla verkstäder? vad vet jag det är bara en gissning av en halvnovis.
Användarvisningsbild
av CarMan
#88985
en volvo verksta kan tyver inte bara göra smörjobben som en skutt verksta gör. Man måste tyver göra alla jobb. felsökningar & dom flästa garanti jobben är stora förlust jobb. & för att kunna utföra felsökningar så krävs mycket dyr utrustning & avancerade utbildningar till personalen.

ingenting en verksta som bara gör "såkallade" servicar & byter bromsklodsar behöver kosta påsig.

jag förstår inte hur en så välutbildad gille som Roland inte kan förstå en så här enkel grej
Användarvisningsbild
av CarMan
#88986
Sen så vill jag poentera en sak. vi kör inte med timkostnad. vi har fasta priser på arbetena. presis som att köpa en TV eller ett par skor, du får ett fast pris & det är ointresant hur lång tid det har tagit att montera ihopp den, eller vad råmatrialet kostar
av Kena
#88989
Ja, hoppsan där nuddade du visst på det där med kvalitet igen....
Användarvisningsbild
av Ringhede
#88992
CarMan skrev:Sen så vill jag poentera en sak. vi kör inte med timkostnad. vi har fasta priser på arbetena. presis som att köpa en TV eller ett par skor, du får ett fast pris & det är ointresant hur lång tid det har tagit att montera ihopp den, eller vad råmatrialet kostar

Så fasta priset för att fixa en strulande bränslemätare är 5000 kr ?

CarMan, kan du verkligen försvara detta? Enligt vad jag läst i dina inlägg så har du stor kompetens och hade väll knappast gjort en sådan groda, eller? Och sedan ha mage att flå kunden på 5000 spänn.



/Roland
Användarvisningsbild
av CarMan
#88993
Ringhede skrev:
CarMan skrev:Sen så vill jag poentera en sak. vi kör inte med timkostnad. vi har fasta priser på arbetena. presis som att köpa en TV eller ett par skor, du får ett fast pris & det är ointresant hur lång tid det har tagit att montera ihopp den, eller vad råmatrialet kostar

Så fasta priset för att fixa en strulande bränslemätare är 5000 kr ?

CarMan, kan du verkligen försvara detta? Enligt vad jag läst i dina inlägg så har du stor kompetens och hade väll knappast gjort en sådan groda, eller? Och sedan ha mage att flå kunden på 5000 spänn.



/Roland
ja det är fasta priser på alla fasta jobb somutförs.

denna tråd innehåller redan en förklaring till hur det kan kosta 5000:- at laga trådskaparen bil. läs tråden igen
av SportHenke
#89003
För varje jobb finns ju specat hur lång tid det tar och vad det kostar. Tex byte av koppling (uppsmörjning av splines) 5.5h och 5500kr =1000 kr/h Sådana timarvoden existerar knappast någon annanstans.
Jag själv arbetar som konsult, just nu har jag uppdrag inom missilutveckling på ett av sveriges mest högteknologiska företag. Om min arbetsgivare kunde debitera 1000kr/h vore han nöjd, kan säga att det ligger lååångt under det.
av S60AWD2.5T
#89018
Hoppas att du CarMan får en stor bit av kakan............
Det går bra för service på verkstäder men inte riktigt lika bra för rep.
att garantijobben är en förlust affär Ja gentemot de annars lönsammare servicearna det är väl klart. Men inte fan ken backar man på garantijobben inte.

Jag hörde siffror på vad en service verkstad drog in i storstockholm och det var inte peanuts.

Angående soppa missödet tycker jag INTE verkstaden tog sitt ansvar i affären.
De bord skämmas att till och med ta betalt för mjukvara.......
Användarvisningsbild
av CarMan
#89023
tittar man på ett spacefikt jobb vid ell spesefikt tillfälle så kan det sr ut som att det är stora pengar man drar in. men om man delar inkomsten på antal arbetade timar. då har vi vad man i verkligheten drar in.

jag pratar om kronot/närvarotimme.(& då pratar vi bara om närvaro för mekaniker! ) här brukar verkstäderna snitta på 600:-
men sen ska ju kundmotagara, reservdelspersonal & annan adremesrativ pesonal som inte drar in pengar ha betalt ockå)

så kollar men specefikt vad man kanfå för ett arbetsmoment, så kan man ligga på 1500:-/timme, men deta moment gör man ju inte 8h/dag, snarare 0,5h/dag. sen fylls dan med massa annat så snitted dalar kraftigt.

ni som ändå inte förstår kan ju öppna en egen verksta om ni tror dt är lukrativt
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
XC60 2026 pureläge

Den värmer via hybridbatteriet så det k[…]

Så! Efter mycket (massor) svordommar, slit, […]

Kolla på Bildelsbasen på grillar till […]

Ja, det är väl dags för mig att sv&[…]