Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av axesve
aah juste! ventilkåpan :)
den är ju mindre så borde ju inte vara så klumpigt och jobbigt?
Men okej så ifall jag blästrar den så måste jag ha följande saker för att lacka om.
rostfri medel, grundfärg, etsande primer (vad nu det är) och någon lackfärg som är värmetålig?
har jag rätt?

har fortfarande inte fått svar på hur mycket jag ska plana topen.
av Rådlös
Här kan du läsa lite om etsande primer: http://scan.ppgrefinish.com/sv/produkt/ ... ar/primer/

Jag skall också berätta en sann historia som jag "bevittnade". Jag har varit båtägare. Vid ett tillfälle behövde jag köpa något båttillbehör som jag har glömt just nu. Framför mig i butiken stog en kund och ville köpa färg för han skulle bättringsmåla sin utombordare. (Utombordsmotorer och drev är alltid av aluminium.)
Butiksägaren förhörde sig lite, "men du måste ju ha en riktig grund också?" Njaaeeäää, sa kunden, "jag skall bara bättringsmåla lite skavmärken och annat". Då sa butiksägaren: "Jag vägrar att sälja den här färgen till dig om du inte gör ett riktigt underarbete först. Därför att täcklacken direkt på metallen kommer att flagna av och sedan kommer du hit och klagar på en dålig färg. Det vill jag inte vara med om!"

Därpå höll butiksägaren en mindre föreläsning om hur det skulle göras och i vilken ordning etc. etc. Och kunden köpte en förpackning etsande primer tillsammans med sin lackfärg.

Etsande primer är ofta tvåkomponent som skall blandas först och sedan målas på inom en viss tid. Sedan skall grund och täcklack målas på inom ytterligare en viss tid. Allt detta framgår på förpackningen, så det är inga märkvärdigheter.

Nu är ju båtmotorer huvudsakligen i vatten hela tiden, men även i ett motorrum är det tuffa förhållanden med växlande värme och oljeprodukter m.m m.m. Så det gäller även där att ha gjort ett riktigt underarbete när man skall måla på aluminium.

Du skall få ett litet annat tips inför ditt projekt. När du tar ur ventiler och ventillyftare, så lägg ventilerna och lyftarna i plastpåsar enskilt för varje cylinder. I vissa fall ser ju t.ex ventillyftarna likadana ut, så då får du hålla reda på vilken som är insug och utblås. Alltså en påse till varje. Sedan skriver du på påsen vart detaljen hör, vilken cylinder det är. Detsamma gäller överfallen till kamaxeln. Dom brukar visserligen vara märkta från början, men det skadar inte att göra det på påsarna också.
av S6024t
Hamans syra/etsande grund funkar,går även att lacka på,finns även i grå nyans nu tror jag,förr fanns det bara i blekgulorange
av Rådlös
Den första, Biltemas var nog ingen etsande primer. Det stog inget om det i alla fall. Förmodligen bara en grundfärg. Men sedan var du tvingad att använda just Biltemas färger.
Det har skrivits om detta förut här på forumet. I många fall passar inte alltid färger av olika fabrikat och typer ihop. Täcklacken löser upp grundfärgen, eller tvärtom. Kan även förekomma inom samma färgfabrikat men det är olika färgtyper. Och generellt är det så att sprayburksfärger har alltid starkare lösningsmedel än motsvarande pensel- eller sprutfärg.

Den andra var ju till plastskrov.

Gå på det tipset du fick av S6034t i stället: Hagmans etsande primer nr 0680029.
Val av motorolja

Intressant, den dyrare dunken står det bara […]

Så.. Iaf du, skulle inte vara särsk[…]

Bensinpriser v2

Är det bara en slump att Trump krigar mot l[…]

Volvo Premium sound högtalare (Harman Kardon)[…]