Här kan du läsa lite om etsande primer:
http://scan.ppgrefinish.com/sv/produkt/ ... ar/primer/
Jag skall också berätta en sann historia som jag "bevittnade". Jag har varit båtägare. Vid ett tillfälle behövde jag köpa något båttillbehör som jag har glömt just nu. Framför mig i butiken stog en kund och ville köpa färg för han skulle bättringsmåla sin utombordare. (Utombordsmotorer och drev är alltid av aluminium.)
Butiksägaren förhörde sig lite, "men du måste ju ha en riktig grund också?" Njaaeeäää, sa kunden, "jag skall bara bättringsmåla lite skavmärken och annat". Då sa butiksägaren: "Jag vägrar att sälja den här färgen till dig om du inte gör ett riktigt underarbete först. Därför att täcklacken direkt på metallen kommer att flagna av och sedan kommer du hit och klagar på en dålig färg. Det vill jag inte vara med om!"
Därpå höll butiksägaren en mindre föreläsning om hur det skulle göras och i vilken ordning etc. etc. Och kunden köpte en förpackning etsande primer tillsammans med sin lackfärg.
Etsande primer är ofta tvåkomponent som skall blandas först och sedan målas på inom en viss tid. Sedan skall grund och täcklack målas på inom ytterligare en viss tid. Allt detta framgår på förpackningen, så det är inga märkvärdigheter.
Nu är ju båtmotorer huvudsakligen i vatten hela tiden, men även i ett motorrum är det tuffa förhållanden med växlande värme och oljeprodukter m.m m.m. Så det gäller även där att ha gjort ett riktigt underarbete när man skall måla på aluminium.
Du skall få ett litet annat tips inför ditt projekt. När du tar ur ventiler och ventillyftare, så lägg ventilerna och lyftarna i plastpåsar enskilt för varje cylinder. I vissa fall ser ju t.ex ventillyftarna likadana ut, så då får du hålla reda på vilken som är insug och utblås. Alltså en påse till varje. Sedan skriver du på påsen vart detaljen hör, vilken cylinder det är. Detsamma gäller överfallen till kamaxeln. Dom brukar visserligen vara märkta från början, men det skadar inte att göra det på påsarna också.