- sön 17 aug 2014, 11:06
#889869
Modellen har mognat med åren, som vanligt mest strul i början, mesta elektronikstrulet berodde på fuktproblem i kontaktstycken i dörrar etc, det mesta fixades på garant/goodwill. Dålig lukt/mögel i AC har nämnts men vet inte hur vanligt det är. Sök lite här på forumet, det ger en bra överblick av vad som strular.
Men som vanligt tycker jag att de som spyr galla över sina måndagsexemplar får lite väl stor plats, de flesta verkar tycka att det är en trevlig, körglad bil med hyfsad driftsekonomi/ägarkostnader med få nackdelar.
Din budget ger dig en nyare facelift (2008-) då modellen fick bl. a. ny grill och lite andra uppgraderingar även kvalitetsmässigt. Du hittar en 2010.12:a för de pengarna. Sista årsmodellen med beteckning CLASSIC (eg Classic Momentum) har skinn, sportratt/pedaler/vxlknopp/silver rails och lite annat trevligt som standard.
1.8f har en rätt surrig utväxling, annars en slitvarg, tänk på att flexifuelmotorerna behöver ett extra oljebyte per 1000mil enligt serviceprogrammet (annars serviceintervalll 2000mil).
2,4 och 2,4i tyckte jag var rätt trista bensinmotorer, men provkör gärna ett par olika varianter för att skaffa dig en egen uppfattning.
Även om du inte behöver en diesel för körsträckans skull så provkör gärna en, bottendrag och karaktär är oftast trevligare än bensinarnas. köper du inte en som behöver partikelfilterbyte (tidiga 1,6d/2,0d) så är körkostnad/skatt rätt lika bensinmodellerna - en lägre bränslekostnad ger utrymme för lite mer i vägskatt.