NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gurkburk
Hej på er. Jag tänkte bara kolla en grej med er som är duktiga på dom här bilarna. Tänkte köpa en V50 men hört lite dåligheter om deras 1,8 motorer och även dåliga AC:n. Skulle uppskatta lite input om vilken årsmodell, typ av motor ma eller automat, kända fel. Diesel går nog bort ,kör ganska korta sträckor. Budget är 100-150000. Tack på förhand ;-//
Användarvisningsbild
av P210
Modellen har mognat med åren, som vanligt mest strul i början, mesta elektronikstrulet berodde på fuktproblem i kontaktstycken i dörrar etc, det mesta fixades på garant/goodwill. Dålig lukt/mögel i AC har nämnts men vet inte hur vanligt det är. Sök lite här på forumet, det ger en bra överblick av vad som strular.

Men som vanligt tycker jag att de som spyr galla över sina måndagsexemplar får lite väl stor plats, de flesta verkar tycka att det är en trevlig, körglad bil med hyfsad driftsekonomi/ägarkostnader med få nackdelar.

Din budget ger dig en nyare facelift (2008-) då modellen fick bl. a. ny grill och lite andra uppgraderingar även kvalitetsmässigt. Du hittar en 2010.12:a för de pengarna. Sista årsmodellen med beteckning CLASSIC (eg Classic Momentum) har skinn, sportratt/pedaler/vxlknopp/silver rails och lite annat trevligt som standard.

1.8f har en rätt surrig utväxling, annars en slitvarg, tänk på att flexifuelmotorerna behöver ett extra oljebyte per 1000mil enligt serviceprogrammet (annars serviceintervalll 2000mil).
2,4 och 2,4i tyckte jag var rätt trista bensinmotorer, men provkör gärna ett par olika varianter för att skaffa dig en egen uppfattning.

Även om du inte behöver en diesel för körsträckans skull så provkör gärna en, bottendrag och karaktär är oftast trevligare än bensinarnas. köper du inte en som behöver partikelfilterbyte (tidiga 1,6d/2,0d) så är körkostnad/skatt rätt lika bensinmodellerna - en lägre bränslekostnad ger utrymme för lite mer i vägskatt.
Användarvisningsbild
av Xibbe
P210 kan sin sak ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Kan ju tillägga guldet med dieselvärmare.
av gurkburk
Tack , du verkar ha koll på grejerna, kondensorn är den bättre på nyare modeller ?
Användarvisningsbild
av P210
Tror inte Volvos delar av senare årgångar blir bättre, allt ska kostnadseffektiviseras numera.. men saltade svenska vägar + AC gjorda för centraleuropeiskt klimat = ekvationen som aldrig går ihop.

Rent generellt så är kvaliten inget vidare på AC installationer på bilar, tunna aluminiumrör och kondensatorer av ren obehandlad aluminium (förr var de epoxylackade) som äts upp av vårt vägsalt på några år, samt att en del biltillverkare lyckas blanda vanlig metall med aluminium i klammor mm. vilket ger galvaniska fenomen, som äter upp aluminiumet på väldigt kort tid.

Kondensorn är ju placerad framför kylaren, vägsaltet fastnar i kylelementen tillsammans med löv och damm och fräter hål på kondensorn på några år.. Vet inte hur mycket det hjälper, men att försöka spola den ren på de ställen det går genom front/grillhål kanske kan förlänga livslängden något.

Man köper man grisen i säcken, svårt att veta hur mycket salt en beg bil har varit utsatt för, har man tur håller kondensorn längre än fem år (snitt för en modern bil enligt en undersökning bland försäkringsbolagen för ett par år sedan..) annars är det bara att bita i det sura äpplet och byta.

Hade en Fiesta som andrabil för ett par år sedan där kondensorn rök innan 5000mil, ingen garanti och blev rådd av fordverkstan att köpa en pirat! ( " - Våra är dubbelt så dyra och inte ett skit bättre...")
av jäevs80t6exe
Nja, kondensorerna är bättre då dem fått en bättre beläggning än dem gamla så dem oxiderar inte lika lätt, men dem sitter utsatt för stenskott och har man otur går den sönder. Byter flertalet i veckan på jobbet.
Dieselmotorerna har lite mer skydd av en intercooler som sitter i vägen, men dem går sönder även dem.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Äger idag en V50 MY06 och om inte V70 lockar mer när den ska bytas blir det garanterat en V50. Ett trevligt inslag som inte vad jag vet finns på de basutrustade är rattknappar till stereon, det är fördraget kablage och bara att montera in. Har säkert någon sådan knappsats över om någon skulle vara intresserad.

Ett alternativ till tonade rutor är ju volvos egna solskydd. Dessa är mycket billiga att beställa till V50 från England.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... dd#p853855

Vissa påstår att det är en bullrig bil men jag är inte böjd att hålla med. Bullrigare än V70 ja men absolut inte bullrig på något sätt tycker jag.

Automat blir allt mer populärt och jag ser det som en självklarhet om utbud tillåter att välja det.
av gurkburk
Ok , satan va ni kan. Om man skall köpa diesel vilken årsmodell ska jag titta på för att slippa byta partikellfilter på servisarna?
Användarvisningsbild
av P210
D2/D3/D4 har "underhållsfritt" partikelfilter från MY12
Min D5:a -10 har det också.
1.6d och 2.0d med PSA motorer har partikelfiler som måste bytas.
Ang Drive och tidiga D2 är jag mer osäker
Användarvisningsbild
av Zanders
P210 skrev:D2/D3/D4 har "underhållsfritt" partikelfilter från MY12
Min D5:a -10 har det också.
1.6d och 2.0d med PSA motorer har partikelfiler som måste bytas.
Ang Drive och tidiga D2 är jag mer osäker
MY11*
Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det är klart, det har jag inte tänkt […]

Olika typer av växellådor

Till brorsans S60 T5 köpte jag ett kit fr&ari[…]

Volvo 440 Överhettar

Hej min 440 med renault motorn går varmt enl[…]

Värme i kupén laddhybrid

Är det så rakt av att elvärmaren e[…]