Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ersdahl
Tjena. Förra vintern var jag av vägen och en av mina plåtfälgar vart skev. La om vinterdäcken till andra och gick som på räls. Under vintern och våren har man väl lyckats hitta några påtthål och när jag la på sommardäcken som är breda (225) så hittar jag ett kårdbrott bak på nästan sprillans nya däcken så bytte dem 2 och hade ändå vibrationer fram som bara blivit värre. Har testat att balansera om samtliga, kollat så det är runda fälgar och däck, mortionerat bromsarna och förut slamrade det mycket fram då hade en bult lossnat från oket men satte dit ny och det slutade vibrera några dagar och nu är det tillbaka och blir bara värre. Då jag hissat upp bilen och kikat runt framvagnen så kan det vara helt utan vibrationer tills jag kört ett tag t.ex 0-140km/h sedan saktar in och vänder om och då börjar det vibrerar redan vid 80-90 och blir värre till att försvinna vid 130-140. ibland kan det skaka mindre och ibland mer, verkar även hämmas lite vid sväng. hittar inget glapp i varken spindlar eller styrleder hur testar profsen detta? Var och besiktade idag fick blankapapper men hörde ena gubben säga till andra något om spindel och styrled men inget alls på papper.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Det där med spindel och styrled kan vara ett spår samt framvagnsinställning för det kan vara så att något hjul wobblar. Allmänt sett så tror jag att en kontroll av glapp i hela framvagnen kan vara bra att göra.

Mvh GK
av Arne
Har du eftermarknadsfälgar, i så fall kolla så det sitter navringar (plast) som centrerar fälgarna mot navet, saknas dessa så brukar man få vibrationer.
av ersdahl
gnestakalle skrev:Det där med spindel och styrled kan vara ett spår samt framvagnsinställning för det kan vara så att något hjul wobblar. Allmänt sett så tror jag att en kontroll av glapp i hela framvagnen kan vara bra att göra.

Mvh GK
Jag har försökt bända och känna glapp med koben men inte lyckats finna något hur gör man det effektivast?
av ersdahl
Arne skrev:Har du eftermarknadsfälgar, i så fall kolla så det sitter navringar (plast) som centrerar fälgarna mot navet, saknas dessa så brukar man få vibrationer.
Jag har eiker e1 vilka inte bör behöva navringar!
av ersdahl
hittar inget glapp vid bälgarna kring kulorna. men när någon vickar på ratten känner man något form av glapp om man har handen på styrstagen.. på bägge sidor..
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Jag är liten fundersam när du skriver att en bult som håller ett bromsok lossat, använder du inte gänglåsningsvätska på bultarna. Dom kanske lossnat igen.

Mvh GK
av ersdahl
gnestakalle skrev:Jag är liten fundersam när du skriver att en bult som håller ett bromsok lossat, använder du inte gänglåsningsvätska på bultarna. Dom kanske lossnat igen.

Mvh GK
nej det har jag inte använt! köpte ny bult på macken men den var lite förlång så satte brickor så vart de bra kollat med mellan rum att dom stiter och det gör dom.
av ersdahl
det känns som att det glappar upp och ner i staget som vänster styrled sitter på innanför damasken alltså den inre styrleden när jag tar i med bägge nävar å rycket...
Val av motorolja

Intressant, den dyrare dunken står det bara […]

Så.. Iaf du, skulle inte vara särsk[…]

Bensinpriser v2

Är det bara en slump att Trump krigar mot l[…]

Volvo Premium sound högtalare (Harman Kardon)[…]