Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mattias Andersson
MartinS skrev:
Mattias Andersson skrev:
V40RMannen skrev:Men om det är styrboxen borde inte felet vara hela tiden? varjegång man kör?? elleR? :???:
behöver inte vara så nej men symptomen är sånna som du beskriver.
när den motar släp gasen och ge igen och de brukar reagera på det. dessa ska ev gå att få rabatt på hoss volvo annars är det bara att köpa en på skroten och åka till volvo så att de gifter boxen med bilen.
volvo ser om boxen är kass för då går den ej att uppdatera prgvaran i den.
Det går inte att köpa en begagnad box. Den måste isåfall "avgiftas" från ursprunsbilen innan den kommer till en ny bil, och det gör inte skrotarna.

/Martin
nej men volvo alt bilia kan göra det eftersom de gifter boxen med den nya bilen
Användarvisningsbild
av MartinS
Mattias Andersson skrev:
MartinS skrev:
Mattias Andersson skrev: behöver inte vara så nej men symptomen är sånna som du beskriver.
när den motar släp gasen och ge igen och de brukar reagera på det. dessa ska ev gå att få rabatt på hoss volvo annars är det bara att köpa en på skroten och åka till volvo så att de gifter boxen med bilen.
volvo ser om boxen är kass för då går den ej att uppdatera prgvaran i den.
Det går inte att köpa en begagnad box. Den måste isåfall "avgiftas" från ursprunsbilen innan den kommer till en ny bil, och det gör inte skrotarna.

/Martin
Så har inte jag förstått det eftersom bilia inte har tillgång till den gamla bilen kan den inte skiljas från den korrekt.

/Martin
Användarvisningsbild
av Jonas Grahn
Tjena igen, nu har jag testat att ta bort kontakten på LMM å motorlampan tänds, sen även testat ta de med magnetventilen å den laddar bara 0,5 som max.
den går ju som rent på tomgång, kan de vara så att de är en tändspole då??
ska in å fråga om dom kan uppgradera progamvaran, men hur är de med chippningen då? måste allt de göras om?? är de samma tändspolar på en 03:as 2.0T ? eller måste man hålla sig till fas 1 ?
Användarvisningsbild
av Mattias Andersson
bara åk till volvo och be dem kolla om det går uppgradera boxen chipningen skall nog ligga kvar det kan oxå bero på chippet de kommer de att säga på volvo iallafall
Användarvisningsbild
av Jonas Grahn
nu har jag testat byta tändspolar, blev ingen skilland, nu är de bara boxen kvar typ..
ska testa de imorgon eller till veckan..
/mvh Jonas G
Användarvisningsbild
av Sparkz
MartinS skrev:
Mattias Andersson skrev:
MartinS skrev: Det går inte att köpa en begagnad box. Den måste isåfall "avgiftas" från ursprunsbilen innan den kommer till en ny bil, och det gör inte skrotarna.

/Martin
Så har inte jag förstått det eftersom bilia inte har tillgång till den gamla bilen kan den inte skiljas från den korrekt.

/Martin
Exakt. Enda sättet är isf att köpa motorstyrenhet, IMMO-styrenhet och nycklar från samma bil och byta alltihop.
av j0nk3n
såg att du nämde kamrem.. vet en på mitt jobb som lämna iväg sin peugeot (ej turbo) för kamremsbyte.. och när dom hämta den var bilen slö som fan.. det visade sig att peugeot verkstan inte monterat kamremmen rätt..

kanske är så att "forslund i piteå" satt kamremmen fel fast dom säger att dom kollat den igen??.. kanske ska trippel kollas?..
Användarvisningsbild
av Jonas Grahn
Boxen skickar jag iväg på tisdag, sen ska jag ta och kolla kamarna om dom står rätt. de skulle gå smärt fritt att göra, det finns tydlingen en tändlägesgivare som sitter på växelåd sidan på bilen alltså på kamen, den ska gå att montera lös den å sen ser man kamen som är märkt med ett spår. så när ettans cyl är i toppen så ska spåret vara jäms med toppen. de ska jag oxå kolla till veckan. någon som vet om de ska vara så?
/mvh Jonas

Hej. Här om dagen pratade jag med någon[…]

Hur tar jag ut felkoder på en 96a?

Vanligaste felen är för lite gas, shimsa[…]

Volvo on call och GSM

Pratade med Volvo om det och de låter inte[…]