llesrof skrev:Hur tycker du att verkstaden skulle ha gjort istället? Hur lång tid tycker du att det är rimligt att de skulle lagt på felsökning innan de avbröt? Tycker du att de skulle fortsatt två timmar? En hel dag? En vecka? Någonstans måste de ju avbryta och ta till andra metoder när arbetssättet inte fungerar.
Jag tycker att ger man ett fast pris så ska fastpris gälla. Och lyckas de inte lösa felet inom den tiden tiden de tycker är rimligt så ska de erbjuda sig att lämna tillbaka bilen utan att ta betalt. Eller så får de erbjuda annat alternativ och då ta betalt för det.
Ja där satt den. Det var ju EXAKT detta verkstaden gjorde. De erbjöd dig en annan lösning och du accepterade det. Schack matt!
De lovade muntligt att jag skulle få bilen felsökt för fastpris. Och få veta felet. Och prisförslag på vad det skulle kosta att laga.
Ja, det har vi redan konstaterat och jag håller med. Men nu blev det inte så. Istället erbjöd de ett annat alternativ. Se röd text ovan.
Så för 800kr fick han INGET utan verkstaden kunde lika gärna ha haft bilen på parkeringen hela tiden! Lurad var ordet.
Näe. Du har faktiskt helt fel. Verkstaden lade tid på att leta efter felet. Dessvärre hittade de inte felet utan behövde byta metod. Det är inte på något vis jämförbart med att låte bilen stå på parkeringen. Inte på något vis. Att resultatet för Jonas hade vart samma sak som om de låtit bilen stå är en helt annan sak. Det är en
konsekvens av att de inte hittade felet i den grundläggande felsökningen, men det är inte samma sak som att de kunde låtit bilen stå på parkeringen.
Absolut inte, ja jobbar själv på verkstad så jag är väl insatt i vad en felsökning innebär i tidsåtgång. Men om kundmottagaren LOVAR kunden att han skall få veta felet för 800kr så får man tamigfan stå för det man har sagt.
Allt annat är oseriöst, ibland lovar man lite för mycket och då får man ta konsekvenserna för det och lära sig att inte lova saker man inte kan hålla.
[/quote]
Argumentation genom upprepning. Jag ställer samma fråga till dig som till Jonas då. Hur tycker du att verkstaden skulle ha gjort istället? Hur lång tid tycker du att det är rimligt att de skulle lagt på felsökning innan de avbröt? Tycker du att de skulle fortsatt i två timmar? En hel dag? En vecka? Någonstans måste de ju avbryta och ta till andra metoder när arbetssättet inte fungerar.
Alternativ 1: Man skulle ju kunna tänkt sig att verkstaden bet i det sura äpplet och tog kostnaden för den extra felsökningen och inte sa något till kunden, eller möjligen berättade att det var mer komplicerat än de räknat med men att de bjuder på den extra kostnaden. Det hade vart en positiv upplevelse för kunden. Gratis och/eller lite extra är ju alltid gott.
Alternativ 2: En annan variant hade vart att göra som de gjorde, att berätta för kunden att det vart mer komplicerat än de trott och ge ett nytt prisförslag. Det är lite mer affärsmässigt men kanske inte så kundorienterat. En chansning helt enkelt och man får känna lite på kunden i ett sånt läge. Om kunden knorrar så kan man alltid slänga fram alternativ 1. Tyvärr accepterade Jonas alternativ 2 och han få helt enkelt ta på sig det ansvaret själv. Han hade kunnat påtala att de lovat att lokalisera felet för 800 riksdaler valde att inte göra detta. När han sedan kom på att han gjort gjort bort sig så tycker han att det är verkstadens fel.