Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Mät på batteriets blypoler - inte på polskon till batteriet - är det dålig kontakt och märkbar spänningsskillnad (typ över 50 - 100 mV spänningsfall) mellan polsko och själva batteriets blypol så har du hittat ett ställe som kan förbättras...
xxargs skrev:Mät på batteriets blypoler - inte på polskon till batteriet - är det dålig kontakt och märkbar spänningsskillnad (typ över 50 - 100 mV spänningsfall) mellan polsko och själva batteriets blypol så har du hittat ett ställe som kan förbättras...
Okej så då skulle jag kunna rengöra polskorna + batteriet? Vad funkar bäst att rengöra där med?

Vet inte om jag nämnt det men provade byta batteri med en kompis som har ett ännu större batteri än mig men blev ingen skillnad.
Mätte på batteriet nyss, både på bara batteriet, och på skorna, fick samma värden på båda:

Avstängd: 12.88V

På: Pendla mellan ca 14.30-14.60V

Generatorn gav ju 14.0-14.3, ska de ge ut mer volt till batteriet än vad generatorn laddar?
Nej det är omöjligt att batterispänningen är högre än generatorspänningen vid fungerande laddning. Använd en och samma minuspunkt (exempelvis minuspolskon) och mät sedan plus på utgången från generatorn och sedan pluspolen på batteriet. Generatorn kanske har dålig jord; kolla att den är ordentligt fastskruvad. Om den fortfanande pulserar i spänning måste du kolla om någon förbrukare finns som drar ström i pulser (då borde det synas även om motorn är stoppad men tändningen påslagen) och sedan kan regulatorn vara sjuk och behöver bytas.
14.3 - 14.6 Volt över batteriets poler är lite väl högt om motorn är varmkörd - sådan spänningar bör man inte se om det inte är just vid kallstart och minusgrader... det kan vara att din bilgenerators regulator faktiskt börja bli trasig, en mer normal spänning är typ 13.8 Volt vid varmkörd motor (och varm generator) och lite över 14 Volt direkt efter kallstart.

sätt multimeterns minuskabel med god kontakt och väl förankrad vid batteriet minuspol - sedan provar du med att bara flytta multimeterns pluskabel att mäta motorns jord, generatorns chassi (är jordflätan mellan batteri, ram och motor rutten så kan det bli väldigt skumma effekter på elsystemet), generatorns B+ och förstås batteriets +-polspänning när motorn går på tomgång. Skillnaden i spänningen mellan generatorn B+ och batteriet + bör inte vara så mycket och nästa steg så mäter du med multimetern mellan just generatorns B+ uttag och batteriet plusspol och har du en multimeter med strömtång som kan mäta DC-ström (_mycket_ användbart och dito dyrare varianten på biltema för ca 600:- är värt pengarna, strunta i den billigare strömtången på biltema ) så bör du också mäta strömmarna vid generator och vid batteriet.
Jag torr fortfarande att det kan vara taskig jord någonstans, men även laddningsregulatorn som vissa nämner.

Sedan har ju generatorn en diodbrygga som också kan vara dålig och då likriktar den inte strömmen fullt ut och då kan säkert belysningen börja "pulsera".
När du ändå är igång med din multi-meter, prova gärna att mäta _växelström_ vid batteriet, om den visar mer än typ 0.5 Volt växelström så är det troligen diodbryggan som är problemet.

När du mätte hur mycket generatorn laddar, kollade du då även Ampere eller enbart volt?

:!: Nu får någon som är kunnig på bil-el gärna rätta mig för detta har jag aldrig provat själv utan enbart hört talas om.
Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]

V70 d5 2008 lastgaller

Det ska sitta sådana utrdragbara lastnä[…]

Nya BE (efter 19 februari 2013) har en begrän[…]

Tack för feedback 👌